Open brief aan de mensen van het zorgkantoor

Beste mensen van het Zorgkantoor,

We hebben eindelijk alles op de rit met betrekking tot de zorg voor mijn vader. Wat een moeite, frustratie en tranen heeft dat gekost zeg. U weet dat hij een glioblastoma multiforme graad 4 (hersentumor) heeft, dat hij ongeneeslijk ziek is en uitbehandeld is. We hebben een Persoonsgebonden Budget aangevraagd omdat we anders niet de zorg konden krijgen die nodig en passend is voor mijn vader. Die zorg is ook hard nodig om mijn moeder, die 24 uur per dag zijn mantelzorger is, te ontlasten. Alle gecontracteerde zorgverleners zijn aangemeld met een zorgovereenkomst en zorgbeschrijving. SVB en het zorgkantoor hebben deze goedgekeurd en inmiddels heb ik de eerste facturen up kunnen loaden, waarna ze betaald konden worden.

Nu kregen we een brief dat uw mensen op huisbezoek willen komen. U geeft aan te willen kijken of we het PGB besteden waarvoor het bedoeld is. Dat is vreemd, want aan de zorgovereenkomsten, zorgbeschrijvingen en facturen kunt u precies zien waar het aan besteed is. U zegt het huisbezoek ook te benutten als moment van informatie, advies en evaluatie. Omdat we nog maar zo kort alles op de rit hebben, hebben we momenteel geen nadere informatie nodig en ook geen behoefte aan advies. U zegt mijn vader graag te willen ontmoeten, alsmede diegene die helpt bij het beheer van het PGB. Dat ben ik. U vraagt mij mijn eigen werkzaamheden aan de kant te zetten, een uur heen en een uur terug te reizen omdat u mij graag wilt ontmoeten voor een reden die mij volstrekt onduidelijk is.

In de Staatscourant van 9 april 2015 artikel 4 lezen wij dat dit huisbezoek 500 euro kost.
Huisbezoek3

Voor een bedrag van 500 euro kunnen wij circa 8 uur zorg of begeleiding inkopen. Om optimaal gebruik te maken van de beschikbare middelen, stellen wij voor dat u bij het huisbezoek werkkleding, werkschoenen en werkhandschoenen meeneemt, zodat u enkele huishoudelijke taken (3 uur) voor uw rekening kunt nemen en dat u gedurende de resterende 5 uren met mijn vader een excursie kunt maken, zodat mijn vader in beweging blijft en mijn moeder tijdelijk ontlast wordt. Afhankelijk van het weer kan dat een fietstocht zijn op de duofiets of een bezoek aan een museum. Als u kunt bridgen, zou dat ook nog een leuke invulling zijn.

Laat u even weten wanneer het u schikt? Dan kan mijn moeder die dag iets anders plannen.

Met vriendelijke groeten, Désirée

HuisbezoekHuisbezoek2

18 Reacties op “Open brief aan de mensen van het zorgkantoor

  1. Knap stukje. Maar ik vrees dat de mensen tot wie je je richt, een uit het zorgbudget gefinancierde plank voor de kop hebben.

  2. Pingback: Open brief aan de mensen van het zorgkantoor | Zorgimpact's Blog

  3. Super Desiree,ik zou willen dat een ieder die Hulp nodig heeft, iemand in zijn/haar omgeving heeft die zo,n brief kan schrijven naar de verschillende instanties.
    als deze instanties overspoeld worden met dit soort brieven ,moeten zij hier meer mensen voor aan nemen om te lezen (goed tegen de werkeloosheid )en veel mantelzorgers zouden weer eens een dag tijd voor hun zelf hebben.

    En de mensen waar het om gaat worden ook nog verwend met een dag die zij nog zeker waarderen.
    Nou wie kan hier nu nog iets op tegen hebben ????

  4. Die zit! Dapper!

    Lieve groetjes van Jeanne.

  5. Geweldig, maar te triest voor woorden dat dit ‘moet’

  6. erg he ze zeggen dat er niet genoeg geld is voor de zorg en dan gooien ze zomaar 500 euro weg voor een huisbezoek die nergens op slaat

  7. Dees, geen woorden voor je inzet, jouw scherpte. Chapeau!
    Elizabeth

  8. Beste Desiree,

    Wat ben jij een topper!
    Dit noemen ze nog eens zorg op maat! Niet te geloven.
    Ik voel met jullie mee hoor!

  9. Fijn dat je zo inspringt voor je ouders

  10. Respect. Maar de instanties doen dit omdat er heel veel gesjoemeld wordt met pgb’s.

    • Dat verhaal gaat de ronde. Vorig jaar kon dat ook wel, dat geloof ik graag, maar nu SVB alle betalingen doet is fraude schier onmogelijk. Alle zorgovereenkomsten, -omschrijvingen en facturen zijn in het bezit van VGZ Zorgkantoor en SVB. In mijn klapper administratie zit niks anders dan hun papieren. Ik zie werkelijk niet hoe hier fraude in zou kunnen zitten.

    • zoiets is toch simpel te checken bij de betreffende hulpverleners

    • Dat kan idd een aanname zijn ja.
      Zo is het idd de media en Nederland ingeslingerd, ja.
      Of je dat moet en kunt geloven, is een tweede.
      Zeker als je mogelijk zelf nooit met PGB en/of ZIN te maken hebt gehad.
      ZIN via Grote Instellingen c.q Thuiszorgorganisaties, directeur met Topsalaris is veel en veel duurder en onzichtbaarder om fraude vast te kunnen stellen.
      Echter dat willen terug dringen ( evt fraude pgb) heeft al veel meer gekost als de fraude ZELF. EN in Zorg In Natura wordt veel meer gesjoemeld maar is moeilijker te controleren. Ik hoef me niet te verantwoorden als ik via de huisarts lab en röntgenonderzoek krijg en het ziekenhuis dit onnodig opnieuw gaat doen. ( Da,s maar 1 en nog heel goedkoop voorbeeldje)
      Als ik zorg afneem in ZIN via Thebe, Vivent, Pantein etc, wordt er bij mij NIETS gecontroleerd. ( VB Verzorgende i.g 30 min binnen bij demente cliënte, ze schrijft 60 min, + reistijd, reiskosten, hoge Overhead organisatie, topsalaris directeur etc. )

  11. Hallo Desiree,

    Met veel interresse volg ik je verhaal!
    Vandaag las ik in de volkskrant dat de actiegroep van de huisartsen “Het roer moet om”
    een akkoord hebben bereikt! Weg met de onnodige bureaucratie!
    We hebben nog een lange weg te gaan. Chapeau voor jouw tomeloze inzet!
    Ik zou er wat voor over hebben wanneer je deze open brief zou mogen voorlezen bij b.v Jeroen Pauw? Echt geweldig!!
    Sterkte met je vader.

  12. Super gedaan !!!!

  13. Pingback: Mooie reactie van zorgkantoor VGZ op mijn open brief | Case of Dees

Plaats een reactie