De blaffende hond

Wanneer ben ik patiënt-af?

Ik ben bang, helemaal nooit. Van de week heb ik nog een ejectiefractie-onderzoek gehad (of de pompfunctie van mijn hart nog wel goed is, vanwege de Herceptin die ik krijg). Robert ging met mee en dat was fijn. Afgelopen maanden heb ik alle onderzoeken, infusen en controles alleen gedaan. Ik vond het niet nodig dat hij mee ging, want “het stelt allemaal toch niks voor”, maar woensdag besefte ik ineens dat onze beleving daardoor anders is. Ik ben met één been in het patiëntenleven blijven staan terwijl Robert zich echt losmaakte van het ziekenhuisgebeuren en de kanker probeerde achter zich te laten.

Ik baal elke keer als ik als patiënt in het ziekenhuis kom, als er in me geprikt wordt en als er in me geknepen wordt. Deze keer baalde Robert met me mee. Gedeelde smart is halve smart.

Zevenkoppige_draak_4

En ondertussen tikt “mijn metgezel” weer op mijn schouder. De hond begint weer te blaffen. De slechte berichten op De Amazones over twee lotgenootjes, drukken me met de neus op de feiten. Kanker is een venijnige draak. Denk je net dat je hem aan het verslaan bent, kan ie zomaar één van zijn zeven koppen opsteken.

Daar word ik ineens toch weer erg bang van… Ik heb al een paar dagen een zwaar gevoel boven mijn linkeroog. Geen flitsen ofzo, geen hoofdpijn, maar een drukkend gevoel. En ik word soms ook heel erg moe. Dan denk ik meteen: “O, als het maar geen uitzaaiingen in mijn hersenen zijn….” Dat ik keelpijn heb en dat ik verkouden ben en dat ik daardoor ookal pijn in mijn oor heb, dat lijk ik dan totaal te vergeten.

Zo had ik van de week vele uren in de auto gezeten en kreeg ik last van mijn rug. Hoewel ik weet dat dat autorijden en die pijn bestwel eens met elkaar te maken kunnen hebben, denk ik toch meteen: “Het zal toch niet…”

Mijn metgezel, de blaffende hond, de angst die nooit meer helemaal weg gaat. Ik denk aan een lotgenootje die me moed insprak en zei: “De tijd is je beste vriend. Hou je daar aan vast !!!”

6 Reacties op “De blaffende hond

  1. Dat heb je goed aangepakt Dees door Robbert weer eens met je mee te laten gaan en zodoende weer eens met je mee te laten voelen.
    En nu weer snel op zoek naar de muilkorf voor die hond. Jammer dat hij hem af en toe zelf weer aftrekt.
    Uithongeren dat beest!

  2. Ha die Dees,
    Het leven is niet eerlijk! En ik kan er niets aan doen in dit geval. BAH! Gelukkig is het zomer en is het tijd om allemaal hele leuke dingen te doen (wat overigens in de winter ook waar is ;-)), maar goed, nu dus de zomer. We gaan snel de bloemetjes buiten zetten en je zinnen verzetten, ergens waar geen honden zijn………..;-)
    groetjes van Hanneke

  3. Lieve Desirée,
    Ik denk regelmatig aan jou en ook aan je ouders, die binnen één jaar tijd zoveel te verwerken hebben gekregen.
    Jammer,dat alle positieve energie die ze naar Henk uitstraalden hem niet meer heeft kunnen redden.Ze hadden hem er zo graag bovenop geholpen.
    Ik ben trots op hen, zoals ze er nu weer proberen te zijn voor Rina en de kinderen.
    Desir̩e, je mag je gelukkig prijzen Рen ik weet ook dat je dat doet Рmet zulke fijne ouders.
    Ik hoop het je lukt een goed evenwicht te vinden tussen je gezin, je baan en je ziekte èn dat er eind augustus weer wat te vieren valt. Sterkte, Jeanne.

  4. Blaffende honden bijten niet, zegt men. Helaas weten wij wel beter. Maar toch, ga ik er voor mijn eigen gerustheid maar vanuit dat dit gezegde lekker toch klopt!!
    Veel liefs, Marloes

  5. Lieve Dees,
    Ik volg je nog steeds regelmatig op deze site. Je kan de zaken zo goed verwoorden en ik kan me dan (bijna) inleven hoe het zou kunnen voelen. Kan die hond zijn mond niet houden?! Nee niet zomaar he, jammer genoeg. Lieverd ik wens jullie een stralende zomer met telkens weer hoop en leven in de ochtendgloren! Veel liefs, Joos

  6. Hallo,

    Voor mijn zeer zieke vader ben ik op zoek naar het door Trijntje gezongen gedicht van Ida Gerhardt, en kwam zo via google bij jou terecht.

    Hij zal binnen afzienbare tijd overlijden, en ik zou het zo fijn vinden als ik hem dit nog kan laten horen.

    Heb je enig idee waar ik het nummer vandaan kan halen? Staat het op een cd?

    Ik hoop van je te horen,

    Vriendelijke groet,

    Karin

Plaats een reactie