Kanker ‘overwinnen’? Ja, duuuuuuuh…..

Maarten van der Weijden werd van de week Olympisch Kampioen Zwemmen 10 km open water. Het was een prachtige wedstrijd en fantastisch becommentarieerd door Pieter van de Hoogenband, die live compleet uit zijn dak ging. De tranen rolden me over de wangen. Zo mooi, zo ongelooflijk mooi… Nederland heeft er weer een kampioen bij.

Maarten kreeg in 2001 de diagnose Acute Lymfatische Leukemie met 30 tot 50% kans dat hij dit zou overleven. Hij overleefde en herstelde dusdanig dat ie van de week deze prestatie leverde.

Van der Weijden is Van der Weijden. 2.02 meter werkelijkheidszin. Noem hem niet de Lance Armstrong van de Lage Landen. Want de visie van de Amerikaanse zevenvoudig Tourwinnaar staat haaks op de zienswijze hoe hij de ziekte overleefde. “Armstrong is voor kankerpatiënten een geweldige held”, benadrukte de olympisch kampioen. “Maar zijn verhaal is mij iets te Amerikaans. Hij lag in het ziekenhuis, vocht tegen de kanker en iedere keer als hij moest overgeven, gooide hij de zieke vijand er uit. Hij streed en overwon. Ik heb die periode heel anders beleefd. Eigenlijk heb ik alles lijdzaam ondergaan. Ik wil hier niet de indruk wekken dat ik zelf de ziekte heb overwonnen. Dat is niet zo.”

“De mensen om me heen, de dokters en medici hebben me genezen. Ik heb nooit hoeven vechten tegen kanker. Vandaag heb ik pas gevochten. Voor deze gouden medaille.” Bron: De Telegraaf

Pieter van den Hoogenband schreef in mei: “Een mindere kant van de filosofie van Armstrong is dat hij bij de strijd tegen kanker het accent op het overwinnen van de ziekte legt. Het is een zaak van winnen of verliezen. Met andere woorden: degenen die het niet redden, zijn eigenlijk ‘losers’…”

Maarten kijkt hier anders tegenaan. Hij heeft me geleerd dat de strijd tegen kanker geen kwestie is van winnen of verliezen. Het gaat eerder om geluk of pech hebben. Als je geluk hebt, slaan de behandelingen aan. Heb je pech, dan voer je een onmogelijke strijd. Het is, zo heeft Maarten mij geleerd, dus allesbehalve een kwestie van al dan niet een sterke wil hebben. Al speelt het natuurlijk wel mee dat een mens moet knokken. Bron: De Zwemkroniek

Maarten van der Weijden is een held, want 10 kilometer zwemmen is een prestatie en dan winnen van anderen die dat ook goed kunnen, al helemaal.

Mijn held is ie omdat ie de mythe van ‘positief denken’ en ‘kanker overwinnen’ ontkracht.

Kanker kun je niet overwinnen. Kanker kun je overleven. Dat is een kwestie van mazzel of pech hebben. Niet meer en niet minder.

9 Reacties op “Kanker ‘overwinnen’? Ja, duuuuuuuh…..

  1. Yes, Hij is ook mijn held. Eindelijk eens iemand die er net zo over denkt!!!!
    Helemaal mee eens.
    Dag, lieverd, fijn weekend! We belluh…

  2. Fantastische blog Dees !! Dit spookt ook al twee dagen door mijn hoofd vanmiddag nog met mijn ma over gesproken.
    Dood heb ik me geergerd aan de opmerkingen over het overwinnen menige maal gisteren op de tv. Vond het dan ook fantastisch toen Maarten gisteravond op tv dit ook tegensprak net zoals jij het stukje uit de zwemkroniek citeert.

    Car

  3. Helemaal mee eens meid. Ik heb mijn zusje verloren aan kanker en als iemand gevochten heeft was zij het maar helaas. Het is inderdaad een kwestie van geluk hebben en ook van hoe agressief het is.Leukemie en teelbalkanker zijn relatief makkelijk te genezen,andere vormen minder makkelijk.Ik erger me ook altijd aan uitspraken als overwinnen en strijden. er valt niets te strijden,je kunt doen wat de artsen je aanraden en als dat niet helpt is het einde verhaal.Ik wens jou in ieder geval toe dat de kanker wegblijft,je bent ook nog zo jong. En de angst alleen al is vreselijk,mijn zus kon daar niet mee omgaan en dat snap ik best.Het ligt altijd op de loer,maar laat je niet gek maken.
    En ik hoop zo dat jij mazzel hebt,alleen die 5 jaren duren zo lang!!

  4. Katie, en bij borstkanker gaat het niet om 5 jaar, maar zeker om 10 jaar onzekerheid…

  5. Mooie blog…..
    En mooie westrijd…zat op het puntje van mijn stoel!!!
    Die uitbarsting van van den Hoogenband…prachtig!!!

  6. prachtige tekst en vooral je laatste zin! lieve groet Tineke

  7. Hé meid,
    Wat weet je het verdorie toch weer zo mooi op te schrijven.
    Liefs,
    Linda

  8. Vechten tegen kanker is een negatieve energie. En inderdaad het is geluk of pech. Accepteren van dat wat jou overkomt geeft een betere energie. Dat maakt kanker dragelijk.

  9. Voor mij is hij ook een held. Ik heb zijn boek gelezen toen mijn zoontje ALL kreeg in 2010. Het heeft mij kracht gegeven maar ook met beide benen op de grond gezet dat het verkeerd kan aflopen. Mijn zoon is in 2012 klaar met kuren en het gaat nu super met hem. Wij hebben geluk gehad maar ook constant positief gebleven.

Plaats een reactie