Patiëntenparticipatie (en Pink Ribbon)

De volledige patiëntenadviesraad van Pink Ribbon is opgestapt. Dit is de verklaring die Pink Ribbon daarover naar buiten brengt. Gedesillusioneerd en verdrietig verlaat ik deze club na drie jaar investeren van veel tijd en energie. Ik kwam na de commotie rondom Pink Ribbon in 2011 in Nieuwsuur (de uitzending waarin ik mijn ergernis uitsprak over het roze geweld) in de patiëntenadviesraad. Als je kritiek hebt, moet je immers ook je best doen om er iets aan te verbeteren.

Patiëntenparticipatie is wereldwijd een relatief nieuw fenomeen. Amerika loopt daarin voorop. Goedgeïnformeerde patient advocates, die wetenschappelijke congressen volgen en die mede de onderzoeksagenda vorm geven, komen steeds meer op. Artsen en onderzoekers zetten zich ook in voor de patiënt maar kiezen daarbij soms een net iets andere invalshoek en andere urgentie. Juist de samenwerking tussen deze twee partijen leidt tot meer en beter relevant onderzoek. Het zijn mooie ontwikkelingen in een rijdende trein die niet meer te stoppen is. Wereldwijd leidt het ook tot wat wrijving, want niet alle onderzoekers en artsen voelen zich comfortabel bij deze nieuwe gesprekspartners.

Door de manier waarop Pink Ribbon met de patiëntenadviesraad omgegaan is, vind ik dat Pink Ribbon vijf flinke stappen terug in de tijd zet. De meerwaarde van synergie van artsen en onderzoekers en patient advocates wordt blijkbaar niet gezien. Dat raakt mij zeer. Er blijken andere belangen een rol te spelen en dat zijn niet de belangen van patiënten. In plaats van gesprekken op inhoud, worden wij, als kritische meedenkers, op een zijspoor gezet.

Patiëntenparticipatie blijft voor mij cruciaal dus blijf ik mij onverminderd inzetten voor de belangen van borstkankerpatiënten en mensen met erfelijke aanleg voor borst- en eierstokkanker.

7 Reacties op “Patiëntenparticipatie (en Pink Ribbon)

  1. Desiree,

    Je hebt gelijk. Erg jammer dat het zo loopt. Toch kritisch blijven s.v.p.

  2. Heel mooi van je, Desiree!
    Liefs, Jeanne.

  3. Vreselijk! Stank voor dank.

    Ik hoop dat je al jouw kennis onverminderd blijft inzetten voor een verbetering in de zorg.

  4. Desiree, ik ken je niet anders dan een voorvechtster voor betere zorg. Hulde voor deze initiatieven. Maar ik mis in je stukje de reden van PR waarom zij kennelijk een andere mening zijn toegedaan. Weet jij daar meer van?

  5. Laat dat als dat je levenswerk is , door niemand van de wijs brengen .
    Dikke duim voor deze sterke vrouw.

    Groetjes, Ria van Son Meuwissen

  6. Goh heftig maar een goed besluit en erg moedig.

Geef een reactie

