De normaalste zaak van de wereld

Als mensen tegen me zeiden dat hun vader of moeder overleden was, zei ik natuurlijk altijd: ‘Goh, wat naar, gecondoleerd, veel sterkte.’ Ik dacht, eerlijk gezegd, ook altijd: ‘Ja, dat heb je met ouders. Die komen te overlijden. Dat maakt iedereen mee. Het is de normaalste zaak van de wereld.’

De impact was anders toen mijn schoonmoeder overleed. Het was heftiger dan ik ooit ingeschat had. Ik was dol op haar. Haar dood liet een lege plek achter in ons leven. Mijn man en zijn zussen werden wees en in één klap de oudste nog levende generatie. Onze dochter zou haar oma Miets jammer genoeg nooit leren kennen.

Nu geloof ik niet in een leven na de dood maar ik hoop wel altijd dat Miets een nieuw leven heeft gekregen, zodat we elkaar ooit nog eens tegen zullen komen. Zelfs na twaalf jaar is de herinnering aan haar zo levendig dat ik op een bepaalde manier niet eens verbaasd zou zijn als ze ineens ons huis binnen zou wandelen. Wat zou dat heerlijk zijn. Dan konden we even bijkletsen. Ze zou zien dat het ons goed gaat, ze zou onze dochter bewonderen en vooral veel lachen. Dan zou ze opstaan en zeggen: ‘Jongens, ik moet gaan, ik heb een afspraak om te tennissen.’ Dan zou ze met parmantige tred en haar Burberry rok aan ons huis weer verlaten.

Mijn vader is stervend. Hij gaat elke dag achteruit. Zaterdag kon hij nog acht passen zetten om ons huis binnen te gaan. Nu kan hij eigenlijk niet meer zitten.

Het is zo dat ouders overlijden en dat dat de normaalste zaak van de wereld is, maar mijn eigen vader verliezen, dat is anders. Mijn vader die 45 jaar in mijn leven is geweest ga ik straks nooit meer zien. Hoewel ik beter denk te weten, hoop ik toch dat ook mijn vader een leven na de dood krijgt. Ik hoop dat we elkaar ooit weer eens zien en tot die tijd hoop ik dat mijn vader daar mijn schoonmoeder treft, dat ze een potje gaan tennissen of samen een borreltje drinken, dat ze vol trots naar ons kijken en zien dat het goed is.

14 Reacties op “De normaalste zaak van de wereld

  1. Sterkte samen met je familie. Je hebt ons goed op de hoogte gehouden.
    Maar eens zou het gebeuren, naar niet te weten hoe of wat het einde inhoud is moeilijk.
    Sterkte en veel kracht samen.

  2. Mooie blog weer, Dees.
    Mijn moeder zei toen ze sterven ging: “Als leven lijden wordt is de dood een verlossing”. En dat gaf ons rust en de kracht om los te laten.
    Natuurlijk ga je hem elke dag missen, maar de mooie herinneringen gaan de boventoon voeren.
    Veel sterkte voor jullie allen!

  3. Het is hard om iemand te verliezen waar je veel van houdt, maar jullie hebben samen mooie herinneringen, zodat je altijd met liefde aan hem terug zult denken, sterkte!

  4. Voor al de komende dagen heel veel sterkte allemaal. toegewenst door Frans Peeters

  5. Desiree, ik wens jou je broer en zus heel veel sterkte in deze laatste fase van je pa.

    Het is niet niks , om je vader zo te zien aftakelen en te moeten verliezen .

    Maar dankzij jullie , hebben jehem nog zolang in jullie midden mogen hebben.

    Dat is echt zo.

    Wens ook je moeder heel veel sterkte toe . Dank nog voor al die blogs

    Leef met jullie mee.

    Wilde zo graag iets anders kunnen zeggen , maar worden schieten me tekort.

    Ria van Son Meuwissen.

  6. Dees, wat een herinnering en ik hoop dat oma Miets kan bridgen? sterkte met het afscheid nemen van je vader. En je vader die afscheid gaat nemen van jullie.. X

  7. Wat een prachtige woorden, Desiree. Ik voel helemaal met je mee.
    Ik wil jullie allemaal heel veel sterkte toewensen en hoop dat jullie troost mogen vinden door alle mooie, dierbare herinneringen.
    Liefs, Jeanne.

  8. Allemaal heel veel sterkte. Hou mekaar vast, nu en later. Alle goeds!
    Gerrit Mol

  9. Hallo Desiree..

    Je kent me niet, ik ben de nieuwe BABS van Sint-Michielsgestel en dus collega van je moeder.. Zodoende volg ik ook je blog. Gekscherend blijken we ook nog familiaire band te hebben maar dat zal ze vast nog wel eens uitleggen.
    Ik wil jullie heel veel sterkte in deze zware periode. Ook voor je beide ouders.. Veel kracht, wijsheid en vooral nog gelukkige momenten.. Koester het verleden, denk aan de toekomst en leef in het heden..

    Vriendelijke groet,

    Roy de Wit

  10. Hoi Desiree,

    Ik wens jullie , je broer en zus en ook vooral je ouders heel veel sterkte in deze laatste fase van jullie vader.

    Door jullie kordate optreden om hem naar Utrecht te laten gaan , hebben jullie hem tot nu toe in jullie midden mogen hebben.

    Hij is zo trots op jullie .

    Heel veel sterkte en hopelijk nog hele mooie momenten samen

    Bedankt voor de blog , die ik altijd van je mocht ontvangen .

    Ria van Son Meuwissen

    .

  11. Heel veel sterkte in deze zo moeilijke periode

    Bedankt voor je blog Desiree.

    Heb even er geen woorden meer voor.

    Geniet nog van de momenten die je nog samen hebt

    Je kunt trots op zo’n pa zijn

    Ria van Son Meuwissen

  12. Ik wens jullie heel veel sterkte in deze moeilijke tijd. Zorg dat je veel bij elkaar bent, en elkaar kunt steunen. En jullie vader/man kunt bijstaan. Zodat je straks niet hoeft te zeggen “had ik maar”.
    Denk aan jullie , Willy Klerkx

Geef een reactie

