Een dag met een gouden randje

Met het naderende einde van mijn vader gaan onze gedachten soms naar die toekomstige uitvaart. We besloten er met zijn vijven over te gaan praten. Mijn vader, mijn moeder, mijn broer, mijn zus en ik. Het was mooi weer en we zaten in de tuin. We zijn eigenlijk nooit met zijn vijven, zonder echtgenoten en kinderen, dus het was heel speciaal. We vroegen mijn vader naar zijn mening en brainstormden samen over wat we mooi vonden. Mijn moeder had de begrafenisondernemer gevraagd of hij ons kon helpen en vragen kon beantwoorden. Dat wilde hij wel dus toen we daar behoefte aan hadden, belde ze hem en kwam hij, op zijn vrije zondag, bij ons in de tuin zitten. Tranen vloeiden er niet. Toen de begrafenisondernemer weg ging, zeiden we dat we hem voorlopig niet hoopten te zien en mijn vader zei dat hij zijn best ging doen om hem nog even werkeloos te laten. Geen tranen, maar wel gelachen. Daarna zijn we samen gaan lunchen. Het was een bijzondere dag, zo eentje met een gouden randje. Dat verwacht je niet als je over een uitvaart gaat praten he?

IMG-20150823-WA0000

Met mijn vader gaat het niet slecht. Hij wordt wat vermoeider en wat minder stabiel op zijn benen. We merken dat hij iets meer in zichzelf gekeerd is maar mijn vader zelf heeft daar geen last van. Hij is nog steeds bij tijd en wijle verdraaid scherp en grappig. Mijn vader vindt dat alles goed gaat. Voor mijn moeder is het best zwaar, maar gelukkig krijgt ze hulp, van de thuiszorg, zorgverleners en van lieve mensen die hulp aanbieden of iets met mijn vader gaan ondernemen. Dat is fijn.

Het is alweer september en het najaar is aanstaande. Het leven gaat zijn gangetje.

5 Reacties op “Een dag met een gouden randje

  1. Liefdevolle beschrijving van een bijzondere dag…zo mooi dat alles bespreekbaar is en blijft!
    Pluk de dag, elke dag weer….

  2. Heel speciaal, zo’n moment waarop een gevoelig onderwerp zo openlijk besproken kan worden.
    Fijn, dat jullie vader nog steeds kan genieten van alles om hem heen, zoals het gezellig samenzijn met jullie, te zien op de mooie foto.
    Liefs, Jeanne.

  3. What a lovely family photo and a wonderful outlook on life.

  4. Mooie ervaring Dees!

  5. Wil,

    Een mooi moment om dit zonder aanhang met elkaar alvast te bespreken.
    Nu kan het nog lachend want het is nog niet zo ver.
    Blijf lachen, blijf lekker eten, blijf fietsen, blijf bridgen en blijf genieten samen !

    Liefs van Paula.

Geef een reactie

