Een broodje bal a day keeps the doctor away

Vanmorgen dacht ik: ‘Oeh, als de plotselinge verslechtering van mijn vader maar niet het begin is van een cascade incidenten met de dood tot gevolg’. Ik ben geen pessimist, maar een realist en heb in de afgelopen jaren een aantal vrouwen met borstkanker gekend bij wie de laatste fase onverwachts snel ging omdat er complicaties optraden. Ik houd er liever rekening mee dan dat ik verrast word.

Ik heb zitten wikken en wegen wat ik met betrekking tot mijn dochter van 10 moest doen. Ik heb haar vanaf het begin van de ziekte van mijn vader gezworen dat zij het als eerste zou horen als ik slecht nieuws had. Nu kon ik niet precies zeggen hoe slecht het nieuws was en of ik haar ten onrechte ongerust zou maken of dat het risico bestond dat ik later zou moeten zeggen dat ik haar niet op tijd geïnformeerd had. Dát kon ik voor mezelf niet verantwoorden, dus besloot ik eerst naar haar school te gaan en haar te vertellen dat opa met spoed naar het ziekenhuis was gebracht en dat ik niet wist hoe het verder zou gaan. Dat nieuws sloeg uiteraard in als een bom. Het verdriet van je kind gaat door merg en been. Ik heb haar over mijn aarzeling verteld of ik het haar wel of niet had moeten zeggen, maar ze was, ondanks de paniek en het verdriet, blij dat ze geïnformeerd was. Na een flinke huilpartij hebben we met de juf afgesproken hoe we hier verder mee om zouden gaan, hoe ik het haar zou vertellen als ik écht slecht nieuws had en dat ik haar zo snel mogelijk zou bellen als ik meer wist.

Toen ben ik naar Utrecht gegaan. Mijn zus en mijn moeder waren al bij mijn vader op de Spoedeisende Hulp High care. Mijn vader was erg slap en erg moe en had flinke koorts. Na de nodige onderzoeken werd de conclusie getrokken dat hij waarschijnlijk een hoge luchtweginfectie had en misschien longontsteking. Ik heb mijn dochter gebeld om haar te zeggen dat het er niet slecht uit zag. Ze was enorm opgelucht. De artsen wilden mijn vader graag in het ziekenhuis houden dus is hij opgenomen op de afdeling Oncologie. Mijn vader krijgt nu zuurstof, antibiotica en paracetamol per infuus en vocht.

Mijn moeder had de nacht nauwelijks geslapen, dus heb ik haar naar het huis van mijn zus gebracht, waar ze een middagdut heeft kunnen doen. Daarna ben ik teruggegaan naar het ziekenhuis. Intussen had mijn zus gesproken met de verpleegkundige en de zaalarts. Iedereen was zo lief en zo attent. Mijn vader kreeg langzaamaan zin in iets te drinken en hij had eigenlijk ook wel honger.
‘Pap, waar heb je zin in?’
‘Ik lust eigenlijk wel een broodje hamburger.’

Een broodje hamburger kon ik niet voor hem regelen, maar wel een broodje bal, dat hij smakelijk opgegeten heeft. Een broodje bal a day keeps the doctor away. Dat weet toch iedereen?

Broodje bal

Zelf ben ik aan het einde van de middag naar huis gegaan. Mijn moeder kwam op de fiets weer naar het ziekenhuis en mijn zus heeft haar zojuist naar huis gebracht. Wat een zware dag.

‘Moed houden tot het tegendeel is bewezen’ –
(Citaat van mijn buurvrouw verpleegkundige Ineke)

5 Reacties op “Een broodje bal a day keeps the doctor away

  1. henri vastenburg

    Ik ben blij ☺ voor jullie. Ik weet hoe het je aangrijpt wanneer iemand waar je van houdt zoiets overkomt. Ik bewonder jullie. Tiny hou vol met Will, je kinderen en kleinkinderen en al die je liefhebt. Een groet van Henri, bestuur cnvo.

  2. Wat fijn dat het allemaal toch minder erg is dan dat het zich in eerste instantie liet aanzien. Ik hoop dat Wil snel opknapt en jullie weer in wat rustiger vaarwater terechtkomen.
    Liefs, Jeannne.

  3. Hallo Desiree, toen ik het eerst deel van vandaag las, had ik zo iets van oei, ik hoop dat de doktoren zijn situatie in ieder geval iets kunnen verbeteren. Na een nacht lang overgeven, ben je als gezond mens al moe, laat staan in de situatie waarin je vader nu is. Toen ik het bovenstaande las, dacht ik, fijn om te lezen dat het weer de goede kat op gaat. En een wijze keuze om je dochter te informeren. Want het blijft toch haar opa. Succes. Groetjes Jean-Paul

  4. Ook wij wensen jullie alle goeds!
    Diny en Gerrit Mol

  5. ik sluit mij aan bij Jeanne….

Geef een reactie

