I still believe I can win

Het was vandaag mooi weer, toen ik naar het UMC Utrecht reed. Mijn radio stoorde dus zocht ik tussen de CDs naar de muziek waar ik zin in had. Ik luister naar Herman Brood and his Wild Romance, Still believe

May have run out of luck
But I’m pretty sure
It’s gonna come back again
It’s gonna come back

We spraken eerst de oncoloog en konden hem alle vragen stellen die we hadden. Als mijn vader geen chemopillen gaat slikken, zal zijn kwaliteit van leven achteruit gaan, omdat de tumor meer gebieden in zijn hersenen aan zal tasten. Het doel van de chemo is dat zijn kwaliteit van leven stabiel blijft. Of het dagen toe zou voegen aan mijn vaders leven kon hij onmogelijk zeggen. Hij zei: “Je tekent ook geen contract he voor zes kuren. We proberen het. Komen er bijwerkingen, dan proberen we die te verhelpen. Valt het erg tegen, dan stoppen we ermee.” Eigenlijk vonden we alle vier dat we daar geen nee tegen konden zeggen, als de artsen er goede hoop op hadden dat er iets te winnen viel. Om mijn vraag te beantwoorden of de hij vond dat mijn vader fysiek goed genoeg was, nam de oncoloog een test af, de Groningen Frailty Indicator. Mijn vader scoorde net goed genoeg. De oncoloog gaf ons een compliment hoe we dit proces rondom de keuze voor wel of niet doorgaan met behandelen met zijn vieren doorliepen. De kogel was door de kerk. Starten met temozolomide, op 75%. Als mijn vader morgen start, is hij, als het goed is, op zijn verjaardag (17 mei) voldoende hersteld om van die dag te genieten. Zonder tegenslag zal de volgende kuur dan op 19 mei beginnen.

Na de oncoloog zagen we ook nog de neuro-oncoloog, die blij was te zien dat mijn vader zo opgeknapt was nu hij weer dexa slikte. Hij kon volledig achter de keuze vóór behandeling staan. We maakten afspraken over followup de komende tijd.

Ik ben blij dat er een beslissing genomen is. Kanker en overwinnen, ik kan daar erg boos over worden. Kanker overleven is een kwestie van pech of mazzel hebben. Meer is het niet. Je moet de goede artsen en goede behandelingen treffen en dan ben je overgeleverd aan het lot. Mijn vader zal de kanker niet overleven, maar sinds zijn diagnose en de voorspelling dat hij nog slechts drie maanden te leven had, hebben we veel gewonnen. We zijn een jaar en tien maanden verder. We hopen dat de chemo nog tijd en kwaliteit gaat toevoegen. Dagen met lieve mensen, waarin mijn vader kan bridgen en winnen. Dagen waarop mijn vader en moeder kilometers kunnen afleggen op de duofiets. Dagen waarop we samen kunnen zijn.

Still believe that I can win
Still believe that I can win
Still believe that I can win

Your love

Fragmenten uit Still believe van Herman Brood and his Wild Romance met de legendarische Bertus Borgers

6 Reacties op “I still believe I can win

  1. Desiree ik hoop zo , dat al je wensen in vervulling mogen gaan . Dat zou voor je pa, ma en jullie zo ongelofelijk gelukkig maken .

    Dikke duim . Ria van Son Meuwissen.

  2. Yesssss ! Yesssss !

  3. Laten we samen hopen dat het nog een hele tijd beter gaat. Sterkte. Gr.van ons.

  4. heel veel sterkte voor de hele familie! en dank je voor het delen, knuffel van Annelies

  5. Fijn, dat er toch nog mogelijkheden zijn om te proberen zoveel mogelijk kwaliteit van leven te creëeren voor je vader.
    Een compliment voor de artsen die jullie in dit proces begeleiden. Ze gaan er echt voor.
    Hopelijk gaat het met de enkel van Je moeder ook weer de goede kant op.
    Veel succes met de komende behandelingen.
    Liefs, Jeanne.

  6. Mooi geschreven Desiree! Fijn dat de eerdere voorspellingen niet zijn uitgekomen! Geniet van deze tijd. Ik hoop dat de chemo aanslaat en dat je vader van zijn verjaardag kan genieten. Jij ook nog gefeliciteerd met je eigen verjaardag van de week! Groetjes Debbie

Geef een reactie

