Mantelzorg of jas uit?

De ziekte in het hoofd van mijn vader is stabiel. Op de hersenscan zag ik de laatste keer grote witte vlekken. Ik vroeg de neuro-oncoloog of dat betekende dat er nog vocht in zijn hersenen zat. Hij zei: “Nee, dat is littekenweefsel.” Zo’n hersenaandoening, chemotherapie en bestraling van de hersenen maakt natuurlijk wel wat kapot. Dat merken we ook wel. Mijn vader kijkt anders tegen zaken aan dan wij. Hij heeft moeite met het nemen van initiatief. Hij vindt het fijn om te slapen. Ik hoor u denken: “Laat hem dan toch lekker slapen.” Dat is wel zo, maar doordat hij te weinig beweging heeft, neemt zijn conditie en spierkracht zienderogen af. Daardoor krijgt hij bijvoorbeeld ernstige pijnklachten in zijn heup. Het is een vicieuze cirkel. Hij heeft ook een probleem met aandacht. Hij kan nog steeds bridgen, zelfs zo goed dat hij eerste van de club werd, maar als een onderwerp minder zijn interesse heeft, kan hij zich niet concentreren. Dat heeft niks met doorzettingsvermogen of wilskracht te maken. Dat is een gevolg van de beschadigingen in zijn hersenen.

Voor mijn moeder betekent dat dat ze de hele dag mijn vader’s motor moet zijn. Als ze zich omdraait, valt hij in slaap. Als ze gaan fietsen met de duofiets, trapt hij vaak niet mee. Lopen is lastig doordat die heup zo’n pijn doet. Ze is mantelzorger, maar ze doet ondertussen een flinke jas uit. Ik kan hooguit een beetje meedenken en hier en daar hulp aanbieden. Het is een eenzaam proces, want niemand staat in de schoenen van mijn moeder, ook ik niet. Niemand ziet wat zij ziet. Niemand weet wat zij weet. Niemand voelt wat zij voelt.

Lieve mama, respect, je doet het geweldig ! Hulp vragen mag en hulp accepteren ook. Kijk maar wat past bij wat jij nodig hebt. Ik wil het heel graag lichter voor je maken.

9 Reacties op “Mantelzorg of jas uit?

  1. Mooie woordspelling over mantelzorg Dees!!!

  2. Hulp vragen mag zeker al weet jij als geen ander hoe moeilijk het is.

    Ik hoop dat je moeder duidelijk heeft voor zichzelf wat haar zou kunnen helpen. Zodat andere mensen ter ondersteuning kunnen inspringen waar het haar helpt.

    Go dames!

  3. Ook wij hebben alle respect voor je moeder. Naast de zorg voor haar man is zo ook buitenshuis actief als vrijwilligsters op velerlei terrein. Daarbij weet ze als geen ander mensen te activeren. Die vaardigheid komt haar nu ook thuis goed van pas. Maar doen waar je goed in bent, kost ook energie. Iedere mantelzorger moet zo nu en dan de mantel even aan de kapstok kunnen hangen, terwijl de zorg gewoon doorgaat. Als wij hoe dan ook van dienst kunnen zijn, laat het dan alsjeblieft weten!

  4. Tiny doet alles wat in haar vermogen ligt. Zowel op geestelijk als lichamelijk gebied. Ze krijgt kracht naar kruis en heeft Wil altijd op de eerste plaats staan. Gelukkig heeft ze al een paar keer haar accu een beetje op kunnen laden tijdens de extra vakantie’s samen. Maar haar hoofd raakt vol door alle bezorgdheid en angst voor wat de dag van morgen brengt. Ik zag Wil vanmiddag langs de Litserborg lopen. Alleen. Met wandelstok.
    Tiny, ontspanning voor jou is als intensieve mantelzorger een illusie. De inspanning wordt zwaarder, de rek gaat er bij je uit.
    Het is echt tijd om iemand anders in te schakelen die met Wil kan gaan fietsen of wandelen hoe graag jullie dat samen ook doen.
    Ikzelf ben helaas niet sterk genoeg om je mijn diensten aan te bieden. Mijn excuses hiervoor. Zie dit niet als een preek maar als begrip voor je situatie. Sterkte !
    Liefs van Paula.

  5. Je hebt een moesje uit duizenden Dees! Uit iedere blog lees ik de liefde waarin jullie zijn opgegroeid! Je moeder kan niet anders dan je vader met de mantel der liefde verzorgen!!! Wat een powervrouw! ❤

  6. Your mother is such a wonderful person. I hope she does ask for help, but I know it is hard for her. We admire her greatly.

  7. Mariette van herwijnen

    Had zo,’n situatie bij mijn ouders,mijn vader was de mantelzorger, alleen is het niet te doen, hulp(thuiszorg) vragen,het is enorm vermoeiend.

  8. Lieve Desiree,

    Je verwoordt het ontzettend goed. Tiny is een ontzettend sterke vrouw en ze wijdt zich vol passie en overgave aan het begeleiden van je vader. Het doet je vader goed. Dat zie je aan alles: zijn vrolijke stemming, zijn grote dankbaarheid en zijn bereidwilligheid nog zo veel mogelijk samen met Tiny te beleven. Maar ieders energie houdt ergens op en ik hoop dat Tiny op tijd aangeeft hulp nodig te hebben, zodat ze haar accu weer wat kan opladen.

    Liefs, Jeanne.

Geef een reactie

