To bridge or not to bridge

Het zou mooi geweest zijn als de neuroloog had kunnen zeggen dat de kanker wéér stabiel was, maar helaas… We hadden al vermoedens, want mijn vader was de laatste tijd vermoeider en heeft evenwichtsproblemen.

Op de scan was te zien dat er onrustig gebied was op de plek waar de grote tumor had gezeten. Ook zat er meer vocht in de hersenen. De rest van de plekjes waren niet gegroeid. De arts hield een slag om de arm, want dat onrustige gebied zou ook nog een effect van de chemo kunnen zijn. Om dat uit te sluiten, wordt er binnenkort een nieuwe, nauwkeurigere scan gemaakt. Ondertussen wordt de dexamethason verhoogd. Hopelijk knapt mijn vader daarvan op. Omdat we eigenlijk geen rekening houden met iets anders dan dat de kanker weer actief is, heeft de arts genoemd welke behandelopties er nog zijn. Hij nam alle tijd om ze toe te lichten en, heel correct, hij noemde ook de opties in andere ziekenhuizen. Hij deed dat, zoals altijd, eerlijk, volledig en genuanceerd, zonder valse verwachtingen te wekken. Concreet kan er nu nog niks gezegd worden, want eerst moet die andere scan gemaakt worden.

Zelf vindt mijn vader dat het best goed gaat. Hij geniet van elke dag. Hij bridget nog steeds. En hij wint ook nog steeds.

To bridge or not to bridge
That’s the question

5 Reacties op “To bridge or not to bridge

  1. Desiree, ik heb jeouders
    afgelopen zaterdag gezien en gesproken bij mijn zus Jo. Wat zijn ze positief en wat genieten ze van elke dag dat ze als toegift krijgen , zoals ze zelf zeggen

    Je pa zij , dat hij dat aan jullie te danken had , door jullie kordaat optreden en naar Utrecht zijn gegaan.

    Een grote pluim voor zo’n ouders.

    Hopelijk wordt het weer een beetje stabiel en kunnen jullie nog wat van hem genieten

    Toi, toi, Ria van Son

  2. De positieve instelling van de patiënt zelf, is bewonderenswaardig. Voorlopig is hem nog geen “bridge” te ver.

  3. Hoi Wil,
    Ik hoop dat de artsen in het UMC Utrecht met een duidelijkere scan het onrustige gebied in je hoofd goed kunnen diagnostiseren. Mochten er opnieuw kwaadaardige cellen gaan groeien dan hoop ik dat er weer een nieuwe behandeling mogelijk is. Het verhogen van de dexamethason is al een preventieve aanpak. Petje af voor iedereen die weer meteen voor je klaarstaat, meedenkt en meewerkt. Fijn ook om te zien Wil, dat je een bedenkelijk gezicht trok dinsdag toen ik je aansprak over “van het padje af te raken” op het zomeravondbridge bij Janny en dat je dan op het einde van de avond weer als een glansrijke winnaar uit de bus komt.
    Ik hoop voor jou dat je ook deze keer weer als een overwinnaar , terug op het goede padje, kunt zegevieren !

  4. Lieve Desirée,
    Omdat ik wist dat je vader de afgelopen week een scan zou krijgen, heb ik je blog bezocht en gezien, dat je op 11 en 13 augustus berichtjes hebt geschreven. Deze twee berichtjes heb ik echter niet automatisch gekregen. Ik denk dat er ergens iets is misgegaan.
    Ik hoop van harte dat de gedetailleerdere scan laat zien dat de onrustige plekjes inderdaad het gevolg zijn van de chemo. Mooi van de arts dat hij zo met jullie meedenkt. En wat fijn, dat je vader zo geniet en zo tevreden is met hoe het allemaal gaat.
    Liefs, Jeanne.

  5. Lieve Desirée,
    Vandaag heb ik even jouw blog bezocht, omdat ik wist dat je vader de afgelopen week weer een scan zou krijgen. Daarop las ik twee berichtjes van 11 en 13 augustus, die ik niet -zoals gewoonlijk- automatisch ontvangen heb. Ik denk dus dat er ergens iets is misgegaan.
    Ik hoop van harte, dat de onrustige plekjes het gevolg zijn van de chemo, want je vader is nog zo lekker aan het genieten en hij maakt zo’n tevreden indruk. Dat wil je toch zo lang mogelijk laten voortduren.
    Mooi van de arts dat hij zo eerlijk is en zo fijn met jullie meedenkt.
    Liefs aan jou en aan Wil en Tiny. Wat doen ze het fantastisch, hè?

Geef een reactie

