Kanker en de mazzel-of-pech-factor

Een tijdje geleden reageerde er een vrouw op mijn blog. Ze is van mijn leeftijd. Haar moeder, ongeveer even oud als mijn vader, had precies dezelfde diagnose gekregen als mijn vader en doorliep hetzelfde behandelplan in hetzelfde ziekenhuis. We gingen elkaar mailen en op de hoogte houden. Heel bijzonder om zoveel verwantschap te voelen. Dat het zo goed ging met mijn vader, die een aantal maanden ‘voor’ liep op haar moeder gaf hoop. Helaas kregen zij vorige week slecht nieuws. De tumoren bij haar moeder zijn, ondanks chemo en bestraling, doorgegroeid en er zijn geen behandelopties meer. Zo wrang en zo verdrietig.

Een groter contrast met mijn vader kon er niet zijn. Met hem gaat het wonderbaarlijk goed. Hij vierde zaterdag zijn 70e verjaardag. In drie groepen kwamen er zo’n 80 mensen. Het weer zat mee en het werd een prachtige dag. Mijn vader hield het zo goed vol dat hij ’s avonds zelfs nog zin had op met zijn broers te kaarten.

En toen was het dinsdag, de dag waarop er weer een scan gemaakt zou worden. We hinkten op twee gedachten. Enerzijds had mijn vader geen extra uitvalsverschijnselen en geen andere klachten en heeft hij qua conditie alleen maar gewonnen. Dat moest dus een goed teken zijn. Anderzijds wisten we natuurlijk heel goed wat voor rotziekte mijn vader heeft en hoe snel zo’n tumor kan groeien. De ervaring van die mevrouw bewees dat maar eens. Dat het écht stabiel zou kunnen zijn, daar konden we ons eigenlijk ook niks bij voorstellen.

Het verlossende woord kwam snel. Stabiel, écht stabiel. De neuro-oncoloog liet ons plaatjes op een rij zien van de laatste drie scans. Er was geen verandering te zien. Er was één klein plekje waar hij over twijfelde, maar dat kon ook heel goed komen door de manier waarop de plakjes gemaakt zijn door de techniek. De neuro-oncoloog wilde dat nog even kortsluiten met de radioloog. Afhankelijk daarvan is de volgende scan over 2 of over 3 maanden. Wij zijn héél blij.

Het is wel sympathiek om dit fantastische resultaat te wijten aan mijn vader’s optimisme of levenslust, maar het compliment aan hem is tegelijkertijd een belediging voor die andere mevrouw. De werkelijkheid is dat kanker vele verschijningsvormen kent, zelfs als de plaats van de kanker, namelijk in de hersenen, hetzelfde is.

Kanker is een onbetrouwbare ziekte. Soms heb je mazzel en soms heb je pech.

Wat kun je anders dan het leven vieren, zo goed en zo kwaad als dat gaat?

Afbeelding

Mijn vader heeft weer verlenging gekregen. Mijn ouders hebben een duo-fiets gehuurd en hebben alweer kampeerplannen.

Ik ben heel blij en opgelucht maar… ondertussen denk ik aan die andere vrouw en haar familie en hoe anders hun zomer zal zijn. Ik wens ze alle kracht, die ze nodig hebben.

 

9 Reacties op “Kanker en de mazzel-of-pech-factor

  1. Goed geschreven Dees!! Komt ook net op het juiste moment dit blog. Gisteren gekeken naar het EO programma; “ik kom bij je slapen” een jonge gendraagster krijgt daar van bergbeklimmer Wilco van Rooyen te horen dat je als mens met positief denken ellende kan voorkomen. (kort samengevat) ik vond dit zo schokkend. Dit blog van jou plaatst alles weer even in het juiste perspectief.

    Super dat het met je vader zo goed gaat!! ❤

  2. Paula Jong-Smits

    Geweldig ! Wat een goed nieuws !
    Vergelijk dus niet met anderen en kijk niet om maar VOORUIT !
    Goed dat jullie nieuwe plannen maken voor de toekomst.
    Geniet lekker samen, Wil en Tiny en alle kids !

  3. Wat geweldig nieuws. Ga zo veel mogelijk genieten samen. Groet van ons.

  4. Wat een ontzettend goed nieuws!
    Mooie plannen ook! Iets om lekker naar uit te kijken! Super fijn!
    Geniet ervan!
    Liefs, Jeanne.

  5. Dus gaan we maar gewoon door met bridgen
    Lukt best.
    We gaan gewoon zo door
    Groetjes Helma en Frans

  6. Hoi Dees, ik ben de broer van “die vrouw”.
    Het is zo waar wat je schrijft. Fijn dat het met je vader naar omstandigheden goed gaat! Ik gun het je zo, geniet daarvan.

  7. Wil en Tiny, alsnog gelukgewenst met de goede uitslag. Op je verjaardag aan jullie gedacht en een gebedje gedaan.
    Waar Wil is, is een wilskrachtige weg in te slaan!

  8. Wil en Tiny,

    Heel goed te lezen dat er sprake is van een stabiele situatie. Geniet lekker met elkaar, kinderen, kleinkinderen en vrienden. Toi toi toi!

    Ria en Thieu

  9. Wat een fijne berichten! ik ben blij voor jullie dat het stabiel is. Geniet van elkaar!

Geef een reactie

