Goed nieuws: Zwaard van Damocles opgeborgen

Toen mijn moeder mijn vorige blog aan mijn vader voorlas en alle lieve reacties eronder, liepen de tranen over zijn wangen. Geraakt door alle medeleven en ook angstig voor naderend onheil. Op de vraag wat hij nog zou willen doen, zei hij tegen mijn moeder dat hij in maart best nog met haar naar de Canarische eilanden zou willen. Het leek ons een utopie en mijn moeder liet hem maar in die waan.

We zaten de hele week met zijn allen in een bungalowpark. Gisteren schoven we de tuintafels aan elkaar en genoten we van het kerstdiner. We maakten ook nog een echte familiefoto (wat met mijn autistische neefje een ware klus was).

Het was gezellig, maar ook beladen. Wat voor donderwolk hing er boven ons hoofd? Omdat er vandaag een afspraak stond in het UMC Utrecht, pakten we gisteren al een groot deel van onze spullen. Het plan was dat Hilde met mijn ouders naar het UMC zou gaan en dat de rest daarna zou vertrekken.

Ik sliep slecht. Alle indrukken en angstige gedachten trokken aan me voorbij. De hoeveelheid genuttigd voedsel hielp ook al niet. Toen ik opstond, ging ik snel even bij mijn ouders kijken of ik kon helpen. Mijn moeder vertelde dat ze mijn vader vannacht om half 5 kwijt was geweest. Hij lag niet meer in bed, was er ook niet uit gevallen. Hij was ook niet in de badkamer of op het toilet te vinden. Uiteindelijk vond ze hem, half aangekleed, in slaap gevallen, op de bank. Op de vraag wat ie daar deed, antwoordde hij: “We moesten toch vroeg opstaan?” Vroeg opstaan, dat moest zeker, maar om half 5 was wat overdreven, dus begeleidde mijn moeder hem maar weer naar bed.

Vanochtend zwaaiden we Hilde en mijn ouders uit. Hoewel mijn vader, dankzij de dexa, iets alerter was en helderder uit zijn ogen keek, vonden we dat ie niet echt opgeknapt was en stiekem hielden we allemaal rekening met slecht nieuws.

Om 11.00 belde Hilde dat de artsen op basis van het lichamelijk, neurologisch onderzoek geen veranderingen bemerkten ten opzichte van vorige keer. Voor de zekerheid wilden ze een MRI-scan doen. Om 14.00 zou de uitslag daarvan komen. In de tussentijd zochten ze het stiltecentrum op. Goede omgeving om op zachte bankjes een uiltje te knappen.

Om 14.10 belde Hilde met goed nieuws. Tegen onze verwachtingen in… goed nieuws. Ik vroeg nog: “Weet je wel zeker dat papa’s naam boven de MRI-scan stond?” Dat was wel echt zo. Er zat minder vocht dan op de scan van november en er was géén extra tumorgroei. Er wordt nu wel uitgebreid bloedonderzoek gedaan om te kijken of de klachten zich op een andere manier laten verklaren.

Hoe is het mogelijk? In alle eerlijkheid, met dit goede nieuws hadden we geen rekening durven houden, maar mijn hemel, wat zijn we blij. Laat het nieuwe jaar nu maar komen. 70 worden in mei lijkt ineens weer haalbaar. We laten ons graag in positieve zin verrassen.

Het zwaard van Damocles hebben we opgeborgen. We proosten en drinken op het leven. Op tijd van leven samen.

Opgelucht

27 Reacties op “Goed nieuws: Zwaard van Damocles opgeborgen

  1. Marijke Vorstermans

    Wat fijn voor jullie allemaal!!!!

  2. Super goed nieuws. Wil, je bent wel alert, vroeg opstaan is vroeg opstaan en dan ga je gewoon op de bank wachten tot de rest wakker is.
    Ik wens jullie allemaal een fijne jaarwisseling toe en wie weet: misschien zit er een weekje op de Canarische eilanden nog wel in. Ik hoop het voor jullie. Ik bid voor jullie in mijn grote stiltecentrum.
    pastor

  3. Super nieuws. Laat Wil de koffers maar gaan pakken voor de Canarische Eilanden. Op naar 2014. Groetjes, Je golfmaatje Henk (10.8 haha)

  4. Wat een heerlijk nieuws om het oude jaar uit te zwaaien en het nieuwe te verwelkomen !

    Ik proost er ook 1 op vaderDees.

    Lijkt me heerlijk om zo’n doel te hebben
    (Of twee eigenlijk de Canarische eilanden heeft nu misschien ook wel een kansje van slagen? Jammer dat de surprise show niet meer bestaat. Met z’n allen daarheen zpu geweldig zijn en ontlastend voor je moeder).

    Doe je vader de groeten ook al kent hij me niet.
    Ik vind hem een bikkel (weet nu van wie je het hebt ).

    Proost!
    Op dromen en doelen.

  5. Geweldig proost op het nieuwe jaar en al wat er daarna komt. Helma en Frans

  6. Dag Desirée,

    Zo zie je maar, de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Op naar de zeventig! Dat doel lijkt nu toch weer haalbaar, als je dat zwaard tenminste goed hebt opgeborgen.
    Wij wensen jullie nu allemaal met een gerust hart een mooie afsluiting van 2013.

    Lieve groeten,

    Ortwin en Henriëtte

  7. Geweldig, dit goede nieuws te lezen. Ik proost met jullie mee.
    Liefs, Jeanne.

  8. Hè hè, gelukkig wat zijn we blij met dit goede nieuws,proost daar drinken we op.

    Weer hartelijk dank voor je mail.

    Liefs Rene en Rina.

  9. Het is echt een voorrecht om zo op de hoogte te worden gehouden Dees. Je schrijft je blog zo zorgvuldig, alles klopt en iedereen voelt zich bij jou en je ouders betrokken op deze manier. Zo fijn dat je dit doet! Een mooie jaarwisseling toegewenst, er kan weer even vooruit gekeken worden en dat is heel belangrijk.

    Hartelijke groet, ook voor je ouders,
    Lianne Sleutjes

  10. Wat een geluk dat jullie allemaal het vermogen hebben om van de goede momenten te genieten, we gunnen jullie zo om dat te blijven doen.
    Liefs Theo Jeanny.

  11. Wat een mooi nieuws! En wat heerlijk dat jullie lekker bij elkaar gekropen zijn deze kerst, dit worden hele mooie herinneringen! En uitslagen die weer meevallen, geniet er van en een hele mooie jaarwisseling! Lieve groet van hier.

  12. Blij te horen dat geeft weer wat lucht

  13. wat een mooi nieuws na alle bange vermoedens. We wensen jullie een goede jaarwisseling toe samen met jullie gezin. lieve groeten,
    Carla en Leo Kocken

  14. Hallo team Hairwassers.

    Ik ben vandaag bijna de hele dag onderweg geweest naar Tromso.
    Met mijn jongste zoon Thijs en zijn vriendin Lydwine en haar ouders
    om het Noorderlicht te aanschouwen.
    Onderweg 3 x over moeten stappen, veel storm, veel turbulentie gehad.
    Toen dacht ik aan Wil en het onderzoek wat hij vandaag weer zou krijgen.
    Wil heeft niet een dag maar maanden met overstappen en turbulentie.
    Zoals het vliegtuig zakte en steeg en dan weer rustig verder kon vliegen
    zo vergelijk ik dit alles met Wil zijn toestand:
    Ook met veel turbulentie, afgewisseld met rustige tijden.
    Wil, Ik vind het geweldig dat je blijft wensen : straks lekker met Tiny naar de Canarische eilanden.
    Je komt er, net als ik nu na een wens van 5 jaar het Noorderlicht zie !
    Blijf wensen, blijf optimistisch en geniet van het vooruitzicht dat je er samen heen gaat !
    Sterkte allemaal en
    Alvast een rustig Nieuwjaar gewenst.

    Paula

  15. Wat ontzettend fijn voor jullie! Geniet van de jaarwisseling. Liefs Hetty

  16. Wat een opluchting! Het ontroert ons enorm hoe we door Desiree ’s Blogs intieme momenten met jullie delen en mogen meeleven met het wel en wee van jullie familie.
    Een kranig en dapper stel zijn jullie, Wil en Tiny, en we wensen jullie voor 2014 al het mogelijke goede toe.
    Liefs, Tineke en Dick

  17. Dag Wil en Tiny.
    We wensen jullie en de hele familie alle goeds van de wereld. Aldoor lezen we de uitgebreide verslagen met verdriet en vreugde. De brokjes of brokken geluk doen ons allen goed. We hopen met jullie dat er nog vele geluksmomenten zullen volgen. Hartelijke groeten van Antoon en Tiny

  18. Wat een mooi bericht, Houd moed Fijne jaarwisseling en nog heel veel mooie dagen samen in 2014, tot ziens.Gr.

  19. Fijn dat jullie goed nieuws kregen! Fijne jaarwisseling gewenst en alle goeds voor 2014. Wie weet nog naar de Canarische Eilanden?

  20. Wil en Tiny, , wat een geweldig dat het zo positief is en je fijn het nieuwe jaar in kunt stappen samen met de kinderen
    en kleinkinderen .

    De best wensen voor 2014 en Wil op naar de 70ste.

    Desiree , wat fijn voor je dat je je vader nog wat langer in jullie midden mag houden .

    Wat een goede zet geweest om die operatie te laten uitvoeren .

    Dat 2014 mag worden wat je wenst. Je vader nog lang bij je .

    Ria , Huub van Son Boxtel.

  21. Wat super zeg, nu op naar het nieuwe jaar!
    En inderdaad een borrel opnemen

  22. Tine van Ommen-Douwes

    Ik wens jullie vandaag een stukje hemel. Blijf deze dag in je dromen geloven.
    Ik wens jullie een zee van sterren, want ik geloof dat die voor jullie nooit zullen doven. Ik wens jullie voor morgen en nog lang daarna handenvol zonlicht, om mee te nemen waarheen jullie ook gaan. Maar meer dan dit alles wens ik jullie God toe, die voor je uitgaat,achter en naast je staat.
    Tiny wat ben je een sterke vrouw. Wil houdt goede moed.
    Ga samen naar de stranden van zee en zon in 2014.
    .

  23. Beste fam,

    Wat een goed nieuws en wat fijn om met een beetje vertrouwen het nieuwe jaar in te kunnen gaan samen!

    We brengen vanavond een toost uit op Ome Willie!

    liefs,
    Maike

  24. Fijn om te horen!
    “Een goed begin is het halve werk” luidt het bekende spreekwoord, hopen dat het ook bij Wil van toepassing is, want het is jullie van harte gegund! Wie weet wat er nog te beleven is opweg naar je 70e verjaardag

    groetjes en een goed begin van 2014
    Peter

  25. Lieve allemaal,
    Geweldig nieuws na twijfel en angst. Het glas is weer halfvol, op naar 2014 !
    Nil volentibus arduum, dus de Canarische eilanden lonken.
    Fijne jaarwisseling en geniet ervan.
    Joost en Noortje

  26. Liefde, warmte, harmonie en veel nog zo veel gelukkig tijd samen wens ik jullie
    Uit de grond van m’n hart
    Caryanne

  27. Margriet Schetselaar

    Dees,
    Wat een goed nieuws. Ik hoop dat jullie nog veel meer onverwachte tijd met elkaar mogen hebben.
    Liefs,
    Margriet

Geef een reactie

