Papa, blijf je nog even?

Lieve papa,

Fijn hè om samen te zijn met je kinderen, je kleinkinderen en natuurlijk je lieve vrouw. De verjaardag van Isis en Kerst. Tot en met zondag slikte je chemopillen. Op de vraag hoe het gaat, zeg je dat het goed gaat en dat je nergens last van hebt. Je geniet van het samenzijn. Je hebt een gelukzalige glimlach en zegt gelukkig te zijn. Dat is fijn.

Je slaapt veel. Elk moment dat je gaat zitten, zien we je wegzakken. Als je weer bijkomt, zeg je dat je niet geslapen hebt, maar dat je aan het nadenken was. Gisteren zei je dat je je afvroeg hoe het fatale moment zou zijn. Hoe zou sterven voelen? Als je loopt, heb je een onzekere, wankele pas. We durven je niet goed alleen te laten lopen. We zijn bang dat je valt. Je kon vanmorgen niet uit bad komen en het lukt je niet je kleren aan te trekken. Ter hoogte van je operatiewond heb je een bult. Is dat het vocht in je hersenen? Als je kucht, heb je last van hoofdpijn.

Mama heeft gisteren met het UMC Utrecht gebeld en na overleg wordt de dexa, die de afgelopen twee weken verlaagd was, weer iets opgehoogd. Het ontroert me dat we in het UMC Utrecht een contactpersoon hebben, die we altijd kunnen bellen en met wie we kunnen overleggen. Dat is goud waard. Na één dag extra dexa zien we eigenlijk weinig effect. Moeten we afwachten? Kerst is aanstaande. Wat als dit verslechtert? Hilde en mama willen afwachten. De dexa moet zijn werk gaan doen.

We tillen je uit de bank. Je zet kleine pasjes. Het vliegt me aan. De man die voor me loopt, is een schim van de man die je ooit was. Ik zie mama, zo lief, zo zorgzaam en tegelijkertijd voel ik de eenzaamheid van het pad dat ze loopt naast jou, papa.

Zak je langzaam in coma, papa? Ben je er nog? Moeten we afwachten? Moeten we nog een keer naar het ziekenhuis bellen?

Ik besluit zelf het ziekenhuis te bellen. Ik heb behoefte om te overleggen, om te voorkomen dat we in een situatie komen, waarvan we later zeggen: Hadden we maar gebeld… Gelukkig hebben we een contactpersoon die direct gaat overleggen met de neuro-oncoloog, ook op de dag van Kerstavond. Twee opties: Naar het ziekenhuis komen voor opname en dan Kerst in het ziekenhuis doorbrengen of de dexa sterk verhogen. We kiezen voor het laatste. Vandaag, morgen en overmorgen een stootkuur en dan vrijdag naar de poli.

Ik hoop dat het vocht verdwijnt en dat je snel opknapt.

Papa, blijf je nog even? We kunnen je nog niet missen.

Image

35 Reacties op “Papa, blijf je nog even?

  1. Fijne kerst samen, moeilijk, maar bijzonder dat je dit een halfjaar na de diagnose nog mee kunt maken, samen.

    lieve groetjes Maria Broeren

  2. Lieve Desirée,

    Heel ontroerend, zoals je over je vader en moeder schrijft.
    Ik hoop, samen met jullie, dat de Dexia helpt en dat jullie fijne kerstdagen mogen beleven, als een grote familie met elkaar. Ik gun het jullie zo van harte.

    Liefs aan jullie allemaal, Jeanne.

    • Lievefamilie,
      Wij reagerennietzosnel, maar de situatie nu geeft een sterke dip in het verwachtingspatroon. Elk momenf,zo weten we, is goud waard en probeer de kerstdagen zo door te komen.
      We hopendat demedicijnen hun werk doen, en weet dat we met jullie meeleven.
      Lievegroet Jan en Trudy Uijlings

  3. Lieve Dees,
    Wat lief en ontroerend! Veel sterkte en mooie intieme momenten toegewenst!

  4. Ik krijg een brok in mijn keel bij het lezen van je verslag. Ik hoop lieve Dees dat jullie toch nog kunnen genieten van de kerst, zeker deze!
    Liefs en sterkte voor jullie allemaal!

  5. Dag Desirée,

    Hopelijk doen de medicijnen hun werk, en is het Wil gegeven om thuis, in de liefdevolle nabijheid van zijn gezin, Kerstmis te vieren.

    Lieve groeten,

    Ortwin & Henriëtte

  6. Lieve Wil en Tiny
    Ik steek vanavond bij de kerstviering een kaarsje voor je aan, denken aan jullie en hopen dat je met jullie kinderen en kleinkinderen hele mooie kerstdagen mogen hebben.
    Lieve groeten en 2 januari hoop ik je weer te zien bij Magna charta,
    Toos
    Ik volg jullie op Cees of Dees

  7. Wil en Tiny Ik steek vanavond bij de kerstviering in de St.Anna kerk in den Bosch een kaarsje voor je aan en ik hoop dat je met kinderen en kleinkinderen mooi dagen mag beleven en verheug me om je 2 januari weer te zien op de bridgeavond van Magna Charta. Lieve groeten, ik denk aan jullie Toos de Roo

    Verstuurd vanaf mijn iPad

  8. Dees,Ik hoop dat de stootkuur werkt. Ik hoop dat je nog heel lang van je vader kan en mag genieten.Geniet van de feestdagen samen met de familie.Het kunnen de laatste zijn van je vader.Goed dat jullie gekozen hebben voor de dexa verhoging eerst gezellige dagen en dan weer ziekenhuis.
    Jacoline

  9. och meis ik zit met kippenvel je verhaal te lezen. Zo triest, je vader is nog veel te jong.
    Ik zal een kaars voor hem en jullie branden.
    veel liefs van mij

  10. Jeetje ik las het via via op Facebook. Wist het niet van je vader. Wat veel hebben jullie te verduren binnen de familie. Mijn vader heeft de kerst bij ons mogen zijn en net de dag voor oud en nieuw was hij er niet meer. Te jong was ik om goed erbij stil te staan en afscheid te nemen. Zuig de momenten op en maak desnoods nog een filmpje samen met knuffels van opa en kleinkinderen. Zo waardevol. Sterkte en kracht deze kerstdagen.

    Petra ( Peet )

  11. Lieve Dees wat ontroerend om je relaas te lezen.We hopen dat de medicijnen hun werk goed gaan doen en dat jullie toch met z,n allen fijne dagen mogen hebben.Zodat jullie er altijd fijn op terug kunnen kijken.
    En Willy lieve schat ik hou van je ,laat me niet in de steek ik moet nog heel veel van je leren(bridge) .Tiny hou je taai,we zijn in gedachten bij jullie ,liefs Rene en Rina.

  12. We wensen jullie fijne kerstdagen geniet ervan en hopelijk lukt dat ook door de medicijnen.
    Groetjes Helma en Frans

  13. Marijke Vorstermans

    Lieve Dees, wat moeilijk om dit te schrijven en wat emotievol om dit te lezen!
    Fijn dat jullie dit samen hebben kunnen vieren, verstandig dat je om advies vraagt!!
    Heel veel kracht en sterkte en vier deze kerst met aandacht.
    Liefs Marijke

  14. Dees ik ben de oudste zuS van Rina , en ben steeds op de hoogte van jullie wel en wee.

    War moet het ontzettend veel pijn doen om je vader zo te zien aftakelen . Heel veel sterkte in deze moeilijke periode.

    Wil ik hoop dat door de Dexa te verhogen , jullie toch nog fijne kerstdagen met de kinderen en kleinkinderen mogen hebben .

    Tiny , hou je taai, al is dat moeilijk en geniet van elk goed moment van Wil.

    Toi toi, Ria van So

  15. Lieve allemaal.

    De ” nestwarmte ” in het huis van de hele familie Hairwassers vooral de liefde die man, opa, papa Wil uitstraalt en jullie bezorgdheid om hem is teder en duidelijk voelbaar nadat ik dit verhaal van Desiree lees. Ik wens hem vooral en jullie het geluk om samen Kerstmis te vieren en ook Nieuwjaar en eigenlijk nog veel meer ! Gelukkig Kerstfeest en heel veel sterkte vrijdag !

    Groetjes van Paula.

    Verstuurd vanaf mijn iPad.

  16. We hopen op het allerbeste voor jullie allemaal en in het bijzonder voor Wil.
    We denken aan jullie.

    liefs
    Bep en Rien

  17. Lieve Dees,
    weet wat je doormaakt, met mijn vader ook zo… veel kracht toegewenst lieve meid, en fijne dagen met z’n allen. ❤

  18. Hans v.d. Langenberg

    Lieve Desiree, lieve allemaal,
    Hoe dubbel moet het voor jullie zijn als je weet dat het nog maar kort kan zijn, maar tegelijk wil je ook blij zijn met elke dag dat je samen bent. Zeker met zo’n dagen. De zorgen zullen altijd in je achterhoofd blijven zitten, maar kinderen om jullie heen zorgen zeker ook voor de nodige ontspanning. Veel sterkte en zeker ook veel plezier deze decemberdagen.
    liefs
    Hans

  19. We leven heel erg met jullie mee. Vorige week , toen ik hem bij het bridgen zag, ging het nog zo goed. Een uur gelopen, zei Wil. Hoop dat de verhoging van de medicijnen weer soelaas geeft en jullie deze dagen samen door kunnen maken, buiten het ziekenhuis.
    Veel groeten aan jullie allemaal.

  20. Beste Fam. Hairwassers.

    Wij wensen jullie heel veel sterkte ,het zijn moeilijke dagen .Maar hopelijk ook mooie samen met jullie vader ,Tiny heel veel kracht wensen we jou .Hopelijk hebben jullie nog een mooie tijd samen. En gaat het toch nog even wat beter met de medicijnen.
    Lieve groetjes voor allemaal. Rien en Nellie.

  21. Lieve Dees,
    Ik wens jullie heel veel sterkte en hoop dat julli nog lang van elkaar mogen genieten. Al weet ik dat dit lastig zal worden.

  22. Lieve Tiny en Wil,
    Op de avond van eerste kerstdag lezen wij dit bericht. We hopen dat de medicijnen inmiddels hun werking hebben ingezet. Wij zijn heel erg blij dat jullie onlangs nog bij ons waren en we nog zoveel gezellige uurtjes hebben mogen doorbrengen. Heel veel sterkte toegewenst, Jaap en Jetty Tholen

  23. Mooi…. Sterkte……

  24. Lieve allemaal. Geniet van alle kostbare momenten en vooral van het totale plaatje. Tot ziens, de veertjes.

  25. patricia de keijzer

    Hopelijk heeft de extra dosis zijn werk gedaan en hebben jullie de kerst samen kunnen doorbrengen. Sterkte de komende periode.

  26. Lieve sterke allemaal,
    wat zijn we blij dat jullie deze kerst het samenzijn nog is gegund.
    Wij denken steeds aan jullie, heel veel leifs Theo en Jeanny.

  27. Wij wensen jullie allen veel sterkte in deze moeilijke tijd.{{hopelijk nog lang}Groeten uit Esch Kees Hermans.

  28. Beste allemaal,

    Vanuit Waalwijk een dikke knuffel voor ome Willie. Geniet van elkaar deze week.
    Lieve groetjes, Maike

  29. Wil en Tiny, Dees en anderen,

    Wij wensen jullie veel sterkte

    Ria en Thieu Dollevoet

  30. Lieve Tiny en familie,

    Wat een ontzettende mooie woorden, fijn dat jullie samen kerst hebben kunnen vieren en beleven. Heel veel sterkte voor de tijd die komen gaat.

    Lieve groeten Maddy van Eerdenburg

  31. Bedankt Desiree en we houden van jullie.!
    Wij wensen jullie nog fijne dagen toe.
    alle liefs uit Wateringen

  32. Lieve Familie,
    Met kloppend hart lees ik je verhaal Dees.
    Ik hoop dat jullie van elkaar genoten hebben tijdens de Kerstdagen,zodat je er met goed gevoel op terug kunt kijken,het zal jullie sterken in deze moeilijke dagen.
    Alle liefs,
    Anny Raijmakers

  33. wanneer ik dit tekstje lees valt vooral de warmte en de liefde waarmee de tekst geschreven is op.
    Sterkte!

  34. Lieve Tiny en familie,

    Wat een mooi verhaal: wel een dubbel gevoel. Aan de ene kant blij dat je samen bent, aan de andere kant is Wil toch niet meer helemaal de man zoals hij was. Geniet zoveel mogelijk van elkaar. Ik wens jullie nog vele mooie, waardevolle momenten toe.

    Mieke van Gameren

Geef een reactie

