Therapie-ontrouw is niet stout

Voorafgaand aan de chemokuur van mijn vader, hadden we een gesprek met de oncoloog. Hij legde precies uit welke medicijnen mijn vader eerst moest nemen en welke daarna en hoelang hij de pillen moest slikken. De anti-misselijkheidsmedicijnen hadden ingewikkelde namen als ondansetron en metoclopramide. Omdat ik deze middelen ken, kon ik het wel volgen, maar mijn moeder keek moeilijk, waarop de oncoloog zei: “U kijkt alsof u het niet helemaal begrijpt.” Rustig legde hij het nog een keer uit. Mijn moeder knikte dat ze het nu begreep (en stiekem dacht ze, Désirée zit er toch bij, die volgt het vast).

Eénmaal thuis kreeg mijn moeder toch weer twijfels, dus belde ze mij om het nog een keer op een rijtje te zetten.

Als mensen hun medicijnen op tijd en volgens instructie nemen, wordt dat Therapie-trouw genoemd. Ik heb me altijd geërgerd aan dat woord, want als je dan niet je medicijnen op tijd of volgens instructie neemt, ben je dan ontrouw? Dat klinkt dan toch alsof je ‘een beetje stout’ geweest bent.

Dat het allemaal zo simpel niet is, heb ik zelf ervaren toen ik chemo kreeg. Sommige medicijnen moet je nuchter nemen, sommige voor en sommige juist na de maaltijd. Dat maakt het niet gemakkelijker. Ik zie me nog zitten met die zak met al die doosjes pillen en ik kreeg maar niet georganiseerd wat ik wanneer moest nemen. Uiteindelijk maakte ik een Excel-overzicht. Dat werkte redelijk goed, alhoewel ik alle zes kuren wel medicijnen vergat of te laat innam.

Ik bedacht me dat het handig was geweest als we tijdens het gesprek met de oncoloog dezelfde informatie nog eens op papier meegekregen hadden, zodat we het thuis nog eens na hadden kunnen lezen. Ik mailde naar de verpleegkundig consulent of ze misschien info op papier had. Ze schreef terug dat ze die inderdaad had en dat het de bedoeling was geweest deze info tijdens het gesprek met de oncoloog mee te geven. Ze schreef me dat ze de informatie even per post naar mijn ouders zou sturen. Top natuurlijk.

Zo gezegd, zo gedaan. De eerste chemokuur was achter de rug, toen mijn moeder de informatie kreeg. En wat bleek? Twee dingen zijn toch niet helemaal goed gegaan. Mijn vader had na de chemo-pillen een uur niet mogen eten en hij had de chemopillen niet mogen combineren met een ander pilletje.

Gedane zaken nemen geen keer. De eerste kuur is achter de rug en mijn vader heeft hem goed verdragen. Of dat nou komt omdat ie de medicijnen niet helemaal nam zoals bedoeld, zullen we nooit weten. Of dat ten koste is gegaan van de werkzaamheid ook niet. Ik vond het wel weer een mooi voorbeeld dat medicijnen slikken helemaal zo gemakkelijk niet is. En niet of onjuist slikken, daar is dus niks stouts aan.
Image

Ondertussen is het al december. Nog vier weken en dan is mijn vader een half jaar na diagnose. Mooi he, leven in de reservetijd. Laten we hopen dat die nog lang mag duren.

4 Reacties op “Therapie-ontrouw is niet stout

  1. Sport is niet ‘mijn ding’. Maar dat het geweldig is om in de verlenging (nog wat) punten te scoren, dat is ook mij wel duidelijk. Geniet er samen maar van, zeker tijdens alle feestdagen die eraan komen.

  2. Met die laatste alinea ben ik het roerend eens.

    Liefs, Jeanne.

  3. Als collega van Tiny heb ik ervaren dat je haar nóóit, maar dan ook nóóit van ontrouw zult kunnen betichten!! Zij verdient in alle opzichten een gouden medaille, wat dezer dagen toch maar weer blijkt! Wat een fijn nieuws, dat het nog steeds zo goed gaat… op naar 2014! Jetty Tholen

  4. Wij,Mieke en Frans Peeters,zijn blij dat het redelijkl gaat.Wij wensen jullie dan ook hele fijne en gelukkige feestdagen toe.Ik hoop dat mijn vorige reactie is door gekomen,anders hoor ik dat a.s. dinsdag wel als Tiny hier naar de vergadering komt.

Geef een reactie

