Groene vingers en volwassen worden

Mijn vader snoeide elk jaar onze coniferen- en laurierhaag, het liefst een keer in het voorjaar en een keer in het najaar. Mijn vader kon dat als geen ander. Op die dagen hielp mijn moeder ons om alle groen in de container en zakken te krijgen. Nu was de laatste keer snoeien tamelijk dramatisch verlopen. Mijn vader snoeide een enorm gat in de laurierhaag en een paar dagen later bleek dat dat een reden had, dat was die enorme tumor in zijn hoofd.

De ziekte van mijn vader brengt natuurlijk veel problemen met zich mee die veel groter zijn dan ons snoeiprobleem, maar goed, mijn vader kan echt niet meer snoeien en daar zaten we wel mooi mee. We hadden niet zoveel zin om geld uit te geven voor een tuinman, dus zat er niets anders op dan dat we er zelf mee aan de slag zouden gaan. Toen ik woensdag bij mijn ouders was, leende ik de grote elektrische snoeischaar.

Robert en ik zagen er allebei tegenop om met dat grote apparaat te gaan werken, maar aangezien september al tegen het einde loopt, moesten we er toch nodig mee gaan beginnen. Zaterdag hakten we de knoop door, we trokken allebei onze ‘werkkleren’ aan en bestudeerden Youtube-filmpjes met Instructies hoe een haag te snoeien. We begonnen met de achterkant, waar we ons wel wat snoeihobbels en -bobbels konden permitteren. We kregen de smaak te pakken. Robert, die altijd beweert dat ie geen groene vingers heeft, bleek de kunst van mijn vader goed afgekeken te hebben. Het lukte hem om de haag mooi en strak te snoeien.

Ik moest wel een paar tranen wegpinken. Echt volwassen worden, dat betekent ook dat je niet meer op je vader terugvalt om de hagen te snoeien. Het komt goed, pap, we kunnen het. Je hebt het eindresultaat nog niet gezien, maar ik weet zeker dat je trots zult zijn.

 

 

 

Geef een reactie

