Leven, ziek en tempo- vervolg

17.00: Zojuist ben ik gebeld door Hilde. Mijn vader mocht het ziekenhuis verlaten. Er is naar zijn bloedwaarden gekeken, waar niks verontrustends gezien is. Voor de zekerheid is er een CT-scan gemaakt. Deze liet geen ontsteking zien, maar wel vocht rondom de tumoren. Dat kan de verklaring zijn voor de koorts. Het lichaam moet proberen om dit zonder dexamethason op te knappen. Het kan de verklaring zijn voor uitvalsverschijnselen en andere verschijnselen. Het advies is om écht rustig aan te doen. Dat hebben ze goed gehoord.

De oncologieverpleegkundige, met wie ze dinsdag eigenlijk een afspraak hadden, is naar de Eerste Hulp gekomen en daar is het gesprek van dinsdag ingehaald. Hilde zei: “Jammer van de valse start dinsdag, want ze was echt heel goed en we hebben echt een fijn gesprek gehad.” Ze bleek mij te kennen. Ze heeft destijds mijn blog gevolgd. Ze is de naaste collega van een vrouw, die veel voor me betekend heeft en die ik helaas al weer een tijd niet gezien heb. Wel bijzonder.

Mijn vader houdt zijn hoofd soms heel raar. Hij krijgt dan een beetje een zalvende blik. Waarschijnlijk komt dat omdat hij zo compenseert wat hij met zijn ogen niet meer kan zien.

Ik moest denken aan een artikel dat ik laatst las. Daarin stond dat partners, familie en vrienden van patiënten met een zeer kwaadaardige hersentumor een hoger risico lopen op een verminderde levenskwaliteit dan naasten van patiënten met een andersoortige kanker met een vergelijkbare levensverwachting.

Mijn moeder klaagt niet. Ze doet het heel knap. Dat is niet eenvoudig, want mijn vader’s werkelijkheid is een andere dan die van ons. Wij zien dingen die hij niet ziet. Mijn moeder, als zijn naaste, ziet nog veel meer. Mijn moeder waakt over mijn vader en realiseert zich steeds meer dat ze niet helemaal af kan gaan op wat hij zelf zegt over hoe hij zich voelt. Moet ze aan de bel trekken of juist niet? Gaat dit vanzelf over of toch niet? Daar waar ze jarenlang alles konden delen, samen konden beslissen, kunnen ze dat nu niet.

Mama, deze gouden lijst, die is voor jou, je doet het geweldig !!!

Afbeelding

Geef een reactie

