Je gaat goed, pa

Vandaag ging mijn vader echt weer goed vooruit. Zelf uit bed gestapt. Gedoucht. Hij wilde graag traplopen en ook dat ging goed. Hij kreeg bezoek van zijn broer Rien en van Carla en Ben en met hen is hij zelfs beneden koffie gaan drinken. Vanmiddag is hij ook naar buiten geweest. Hij heeft een tijdje op de hometrainer op de afdeling kunnen fietsen. Dat was natuurlijk een makkie, want mijn vader is 70 km per dag gewend. Als hij rustig aan doet, valt de hoofdpijn wel mee. De ergotherapeute is geweest en hij heeft ook een revalidatie-arts gezien.

De voornaamste handicap waar mijn vader mee kampt, is dat hij een probleem heeft met zijn ogen. Hij mist van allebei zijn ogen (een stuk van) het linkergezichtsveld. Of het door de operatie erger is geworden, weten we niet precies. We weten wel dat hij het voor de operatie ook al had. Het is heel vervelend want hij ziet dat zelf niet echt, maar hij loopt bijvoorbeeld wel tegen de deur aan. De ergotherapeute en revalidatie-arts hebben hem tips gegeven hoe hij hiermee om kan gaan. Dat vraagt een enorme aanpassing van hemzelf en van mijn moeder. Deze handicap gaat niet meer weg.

De neurochirurge kwam met goed nieuws. Zondag mag mijn vader naar huis. Hij heeft er ook echt zin in. Zondagavond komt mijn nicht Dorrit, die ergotherapeute is, kijken of ze kan helpen hoe ze het huis en bijvoorbeeld de badkamer kunnen aanpassen, zodat mijn vader zich zo min mogelijk stoot.

Zelfstandig fietsen, dat zal waarschijnlijk niet meer gaan, maar wie weet kunnen we iets met een tandem. Of een hometrainer. Mocht iemand een tandem of hometrainer ongebruikt hebben staan, zouden mijn ouders die dan mogen lenen? Dat zou geweldig zijn.

Dinsdag aan het einde van de middag worden we verwacht bij de neurochirurge. Ze gaat ons dan precies vertellen welke eigenschappen de hersentumoren hebben en welke therapie ze nog kunnen aanbieden om verder groeien zo lang mogelijk af te remmen.

Trots ben ik op het geduld en doorzettingsvermogen van zowel mijn vader als mijn moeder. Petje af ! Ze doen het toch maar mooi.

Je gaat goed, pa, go go go !!!

****

22.49: Correctie op bovenstaand verhaal. Mijn vader heeft geen hemianopsie (wat ik hierboven beschrijf), maar neglect.
Neglect

Bij neglect (“verwaarlozing”) heeft men geen aandacht voor één kant van zijn lichaam en voor de omgeving aan deze kant. De hersenen verwerken wat iemand aan één kant hoort, ziet of voelt niet goed. Aangeboden prikkels worden niet of veel later waargenomen.

De veronachtzaamde zijde hangt samen met de plaats van de beroerte in de hersenen: was die in de rechterkant van de hersenen, dan zal het neglect zich aan de linkerzijde manifesteren. Neglect komt bij een rechtszijdige hersenbeschadiging vaak voor. Was de beroerte in de linkerhelft, dan uit het neglect zich aan de rechterzijde.

Bij een beroerte in bijvoorbeeld de rechterhersenhelft bestaat de linkerkant  van het lichaam, van de ruimte of van een voorwerp als het ware niet meer. Het gevolg is dat de patiënt regelmatig links tegen iets aanbotst, slechts één sok -de rechter- aandoet, het gezicht maar voor de helft scheert of een bord maar half leegeet omdat de andere helft niet wordt opgemerkt. Ook in sociale situaties kan neglect zich manifesteren: bezoek dat aan één zijde zit wordt genegeerd.

Bron: Hersenstichting Nederland

2 Reacties op “Je gaat goed, pa

  1. Hoi Desiree. Ik heb een hometrainer voor jullie te leen hoor! Groetjes Betty uit Zuidwolde.

  2. Hoi desiree, complimenten voor je ontzettend mooie schrijfstijl, heel puur en eerlijk. Voor ons erg fijn om van een afstand toch de enorme trieste situatie waar jullie als gezin nu in zitten te kunnen volgen. Heel veel sterkte voor jullie allemaal toegewenst. Gr, je nichtje Kristel

Geef een reactie

