De eerste stap vooruit

Isis en ik gingen gisteren naar het UMC Utrecht. Onderweg draaiden we héél hard de CD van P!nk en zongen we hard mee met Funhouse:

This used to be a Funhouse

But now it’s full of evil clowns

Isis vond het wel een toepasselijke tekst.

We hoefden onderweg niet op zoek naar frikandellen, want die zou Hilde in het restaurant kopen en meenemen.

Toen we binnenkwamen, was mijn vader net terug van de MRI. Dat was behoorlijk inspannend geweest. De verpleegkundige had gevraagd of hij zelf van het bed kon komen. Gelukkig was mijn moeder erbij. Mijn vader dacht serieus dat ie dat wel kon, maar mijn moeder wist dat dat echt teveel gevraagd was. Hij moest ook zijn pyama uit omdat er metalen knoopjes op zaten.

Terug op de kamer hadden ze geprobeerd of hij uit bed kon komen. Daar had hij zo’n vreselijke pijnscheut in zijn hoofd gekregen dat Hilde, mijn moeder, Mariet en Jan er ontzettend van geschrokken waren. De verpleegkundige had de neurochirurge opgepiept en die zou zelf nog even komen kijken.

Mijn vader had, ondanks alle commotie trek in de frikandellen en at ze lekker allebei op. Isis’ tekening kreeg een mooi plekje op het prikbord. We hebben mijn vader laten slapen en zijn zelf een ijsje gaan eten en koffie gaan drinken. Isis heeft een hele tijd bij de koi-karpers en de schildpadden gezeten, bij de interne vijver van het UMCU, en zelfs een hele fotoreportage gemaakt.

Toen mijn vader uitgeslapen was, had hij praatjes voor tien. Dat kwam zeker ook door de dexa. Het was in elk geval gezellig.

Isis heeft een tijdje bij opa gelegen. Dat vond ze heel fijn. En opa ook.
Afbeelding

De neurochirurge kwam nog langs. Ze kwam vertellen dat ze de beelden van de MRI gezien had en dat het haar was gelukt om een groot deel van de grote tumor weg te halen en dat ze daar zeer tevreden over was. Ze vertelde ook dat er nog lucht en bloedresten in de hersenen zitten en dat die bij snel, ongecontroleerd bewegen voor ontzettende pijn konden zorgen. Dat verklaarde die extreme pijnscheut. Ze was, zoals altijd, weer ontzettend betrokken en nam nog even de tijd om met Hilde en mij te kletsen, totdat de piepers gingen en ze wel echt weg moest. Wat is het toch fantastisch, zo’n bevlogen arts. Wat een zegen is dat.

Gisterenavond, toen we allemaal weg waren, kreeg mijn vader koorts. Dat gaf wel wat stress. Blijkbaar was hij toch echt te druk geweest. Hij voelt zich zo goed dat hij zichzelf wel een beetje overschat.

Isis vond het heel fijn dat ze opa gezien had en dat ze met hem had kunnen knuffelen. Ze was in de auto en gisterenavond in bed ook wel heel verdrietig. Ze realiseert zich heel goed hoe de situatie is. Hartverscheurend.

Vandaag ben ik niet in Utrecht geweest. Mijn moeder vertelde dat de koorts verdwenen was en dat het lichamelijk best goed met hem gaat. Hij is verschillende keren uit bed geweest. Hij heeft aan tafel  gegeten en met Rina en René is hij beneden naar de koffiecorner geweest.

We mogen niet ontevreden zijn. Ze zeggen dat het herstel steeds twee stappen vooruit en één stap achteruit is.

De eerste stap vooruit is in elk geval al gezet.

3 Reacties op “De eerste stap vooruit

  1. Wat geef je alles toch fijn weer,je bent een schat,een echte dochter van haar vader.liefs Rina.

  2. Mooie foto van Isis met opa.

    Ik vind (naar omstandigheden natuurlijk) toch wel erg goed klinken.
    Nu al weer naar de koffie corner beneden geweest.Mooi zo.
    Geen gekke dingen zoals koort enz.

    En ik ben het met je eens. Een bevlogen en betrokken arts is idd een zegen.

    Powerstraaltjes voor jou en je vader.
    <<<<<<<>>>>>>>

  3. Omdat we in Frankrijk zitten kunnen we niet even heen en weer naar Utrecht, maar dank zij jouw verslag lijkt het alsof we er toch geweest zijn. Wens je vader en moeder de groeten van ons. Gelukkig toch een paar positieve berichten.

Geef een reactie

