Breast Cancer Bitchfight deel 3

Na anderhalve week niks gehoord te hebben besloot ik een mail te sturen hoe het nou toch in vredesnaam mogelijk was dat een groepsproces zo verloopt dat hun actie tegen mij het resultaat was. Ik las op het forum dat het bestuur een afspraak met mij zou maken. Het was aardig geweest als dat mét mij gecommuniceerd was. Uiteindelijk kreeg ik een mail dat ik gebeld zou worden. Ik heb nog aangegeven dat we dan wel eerst een doelstelling moesten bepalen. Uiteindelijk heeft mijn vriendin Sanne met M. gebeld. Haar werd verteld dat het nog niet gelukt was om een doelstelling te formuleren maar dat het niet de bedoeling was geweest om me te kwetsen.

Daarop heb ik gisteren deze mail verstuurd:

Beste M., M., M., A. en C.,

Dat jullie me niet hebben willen kwetsen, is totaal ongeloofwaardig. Het is een risico dat jullie bewust genomen hebben. Dat kán niet als een verrassing gekomen zijn. Als je je probeert te verplaatsen in mij, snap je al dat jullie actie in en in schofferend in. Daar is onderstaande mailwisseling nou juist het bewijs van. Er is werkelijk geen excuus te bedenken voor de manier waarop jullie gehandeld hebben. Alle consequenties kunnen ook niet als een verrassing gekomen zijn, zeker niet voor M. die al eens eerder de toestand met mij heeft veroorzaakt door zo onbeholpen over Amazones4kids te communiceren.

We kunnen het reduceren tot een kwestie tussen het bestuur en mij, maar daar gaat het niet over. Jullie hebben je oppermachtig gevoeld door je als een groep, “wij van het bestuur”, te presenteren, alsof jullie vijven de enige echte Amazones zijn. Jullie zijn de belangen van de echte Amazones totaal uit het oog verloren. Alle forumregels en alle opmerkingen over veiligheid kun je regelrecht de bak in gooien, als je niet fatsoenlijk met mensen communiceert, als je achter de schermen communicatie-advies geeft opdat alle moderators op eenzelfde manier reageren, als je óver mensen praat en niet mét hen. Dat is in goed Nederlands ook wel manipulatie. Dat dient geen ander doel dan zieltjes te winnen voor je eigen beslissingen. Daarmee schakel je elk kritisch vermogen uit. Wat moet je met regels, als je je daar zelf niet aan houdt. Wat betekent veiligheid als je na 5 jaar deelgenomen te hebben aan een forum geen credits krijgt en als dat niet betekent dat er fatsoenlijk met je gecommuniceerd mag worden? Dat betreft niet alleen de manier waarop jullie met mij maar ook met N., P., A. en anderen om zijn gegaan.

Dat had zo niet gehoeven. Daar heb je meer kwaad mee gedaan dan dat je resultaat behaald hebt. Die boodschap hebben de vertrokken Amazones héél goed gehoord. Iedereen weet dat ik nu het doelwit was maar dat eenieder dat morgen of overmorgen kan zijn.

Wie zijn de Amazones eigenlijk? Dat zijn de deelnemers van een internetgroep. Bij gebrek aan raadpleging van deze deelnemers waar de Amazones op draait, hebben jullie je eigen gedachte, je frustratie en ongetwijfeld andere excuses gebruikt om tot beslissingen te komen. Sluit dat aan bij de behoefte van de Amazones? Weet je dat of denk je dat? Zou je het ze niet vragen voordat je dat invult? Is het niet bijzonder kwalijk als je je als bestuur niet verdiept in de behoeften van je gebruikers? Als je je niet ten dienst stelt van deze gebruikers? Vergelijkbaar met artsen die óver hun patiënt beslissen en niet mét hun patiënt beslissen?

Als het feit dat ik hierdoor gekwetst ben en dat er zoveel Amazones opgestapt zijn, wél als een verrassing gekomen is, moeten jullie ophouden met bestuurtje spelen bij gebrek aan inlevingsvermogen en bestuurlijk talent. Dan zouden jullie de Amazones een dienst bewijzen door collectief op te stappen, een openbare oproep te plaatsen en een verkiezing te houden voor nieuwe bestuursleden.

Alle excuses over drukke werkdagen zie ik al vijf jaar voorbij komen. Er was wél tijd genoeg om dagenlang achter de schermen over mij maar niet mét mij te discussiëren en vervolgens deze toestand te veroorzaken. Ik ben niet debet aan deze toestand.

Ik hoop van harte dat jullie met een manier komen om het op te lossen. Daarvoor moet wel duidelijk zijn waar we het eigenlijk over gaan hebben en wat er te bereiken valt.

De gedachte dat we een gesprek kunnen hebben waarbij jullie mij een toelichting gaan geven is te genant voor woorden. Natuurlijk ga je geen toelichting geven. Jullie hebben een heel topic geopend met mijn naam in de titel (= overtreding forumregel: direct aanvallen van een persoon) om een toelichting te geven. Als er ergens al teveel woorden aan vuil gemaakt zijn is het aan een situatie die gemakkelijk voorkomen had kunnen worden. Er zijn in dat topic dingen gezegd die absoluut niet kunnen volgens de forumregels, maar ach, het ging maar om mij, dus waarom zou er ingegrepen moeten worden?

We kunnen het alleen nog maar hebben over de manier waarop we lering kunnen trekken uit de toestanden die veroorzaakt zijn om er voor te zorgen dat dit in de toekomst niet meer kan gebeuren. Het gaat me aan het hart dat zo’n mooi initiatief als de Amazones door zoveel stommiteiten om zeep geholpen wordt.

B. (oud-bestuurslid) en S. (Amazone sinds 5 jaar) zijn even begaan en maken zich evenveel zorgen daarover. Om te voorkomen dat de kwestie over mij gaat, lijkt het me het verstandigst dat ik er zelf niet bij ben, maar dat het bestuur en alle betrokkenen met een goed analytisch vermogen een gesprek gaan hebben over de toekomst van de Amazones en wat ervoor nodig is om democratischer, transparanter en veiliger te worden zodat het dé plek is waar alle (jonge) borstkankerpatiënten zich thuis zouden kunnen voelen.

Een datum en locatie prikken is pas relevant als er overeenstemming bereikt is over deze doelstelling.

Ik wens jullie veel wijsheid.

Groeten,

Désirée

3 Reacties op “Breast Cancer Bitchfight deel 3

  1. En? Heb je al reactie gehad? ben eens benieuwd…..

  2. Nee…… Ik denk dat ze hier weer een paar maanden over moeten vergaderen. Echt geen idee. Als je spijt hebt, ga je desnoods voor iemands deur liggen, maar niks doen, niks zeggen, dat is dan geen optie. Ze zijn gewoon vergeten normaal mens te zijn. Erg he? Zooooo jammer….

  3. Ook ik kan dit niet snappen, Slimme dames, een forum dat het zo goed doet en dan
    zo.n afschuwelijke communicatie.Ik las ergens over een lezing aan een universiteit dat democratie niet gaat om overeenstemming en allemaal op een lijn, maar net om het zien van de verschilen en

Geef een reactie

