Vaktaal

12 oktober 2011

Robert moest een kleine medische ingreep ondergaan, maar door omstandigheden kon die begin september niet doorgaan. Vandaag belde ik om voor hem een nieuwe afspraak te maken. Ik bel het nummer van de desbetreffende poli van ons ziekenhuis.

Computerstem: Belt u voor het maken van een afspraak, toets dan 1. Belt u voor nadere medische informatie, toets dan 2?
Ik twijfel even en toets 1.
Computerstem: Onze medewerkers zijn momenteel in gesprek. Een ogenblik geduld alstublieft
Een ogenblik is een tel, een moment, kan hooguit een paar seconden duren…… denk ik….
Maar nee….. de ogenblikken van ons ziekenhuis zijn eerder minuten dan seconden.

Eindelijk word ik doorverbonden.

Een jongeman: Goedemiddag, u spreekt met het afsprakenbureau. Waarmee kan ik u van dienst zijn?
Ik: Nou, ik bel niet voor een afspraak op de poli. Ik bel voor een afspraak voor een ingreep, die eerder uitgesteld is.
Jongeman: Is die ingreep al met de dokter afgesproken? Mag ik dan het patiëntennummer?
Ik: Ja hoor….. XXXXXXXXXXXX
Jongeman: Dan verbind ik u even door.

Een vrouw neemt deze keer op. Ze mompelt ongeïnteresseerd haar naam.
Ze zegt: Ik begrijp dat u belt voor een excisie?

Hoor ik dit goed? Wat zegt ze nou?
Ik: Pardon, wat zegt u nu? Ik heb geen idee wat u bedoelt.
Zij: Ja, eh, excisie, dat is een ingreep.
Ik: Nou, ik bel hier en hier voor.
Ze zegt: O……

Ze pakt de agenda en er zijn de komende maanden nog precies twee plekken over, waarvan één op de verjaardag van onze dochter. We noteren de andere.

Ik hang op en zeg tegen Robert: Ze zei: Belt u voor een excisie?

We moesten er allebei om lachen. Hoe kun je zo tegen patiënten praten?

Hallo ziekenhuis, waar zijn wij nou helemaal mee bezig? Worden er in uw instituut nog patiënten behandeld? Of dacht u dat heel Nederland zich inmiddels uitdrukt in medische vaktaal?

Zal ik u in normale Hollandse taal zeggen wat ik daarvan vind?
Ik vind het van de pot gerukt.

Geef een reactie

