Pluizenbol

Het stormt bij De Amazones.

In een korte tijd zijn er een aantal Amazones geconfronteerd met uitzaaiingen. Nu zit dat risico erin als je contact hebt met lotgenotes. Lid worden van een zangvereniging of dansschool heeft wat dat betreft minder risico…

Maar ja… Het heeft voor mij altijd meerwaarde gehad om contact te hebben met Amazones en dan nam ik dat risico voor lief. We delen praktische informatie, we steunen elkaar en slepen elkaar door alle moeilijke periodes heen. En met een aantal van hen ben ik ook nog bevriend geraakt.

Ik weet wel dat het kankerspook altijd op de loer ligt, maar stiekem hoop ik dat niemand met uitzaaiingen geconfronteerd wordt en als dat dan toch persé moet gebeuren, hoop ik natuurlijk extra dat het die vrouwen bespaard blijft, die het dichtst bij me staan, die een plekje hebben ingenomen in mijn hart.

Maar nu stormt het. Teveel slecht nieuws achter elkaar van mensen die me hartstikke dierbaar zijn en het voortdenderende slechte nieuws bij hen die het al iets langer weten. Ik wil geen slecht nieuws. Ik wil dat elk sprookje een happy end heeft. ‘Ze leefden nog lang en gelukkig.’ Maar het is geen sprookje, het is bittere ernst en dus leven ze niet lang en eigenlijk ook niet zo gelukkig. Ik heb zo’n zin om de deur met een knal dicht te gooien om nooit meer iets met kanker te maken te hebben. Ik wil me wel omdraaien en gillen, schreeuwen en huilen. Maar wat ik ook doe en waarheen ik ook ga, deze vrouwen zitten in mijn hart en mijn verdriet over hen draag ik met me mee.

Verdriet om hen in de eerste plaats en om hun geliefden maar ook om mezelf, omdat het slechte nieuws bij hen óók een bom onder mijn bestaan legt. Als het de vrouwen kan treffen met wie ik me kan identificeren, kan het mij óók gebeuren. Dat is feitelijk natuurlijk ook zo en dat weet ik wel, maar dat kon ik negeren. Het voelde anders..

Nu ben ik bang, heel bang. Ik vertrouw mijn lijf niet. Ik voel vanalles. Gisteren had ik een nachtmerrie, waarin ik droomde dat ik hoorde dat ik uitzaaiingen had. Geloof ik in voorspellende dromen of geloof ik dat het geen voorbode is, maar pure angst?

Lieve vriendin,

Ik denk aan jou, aan de orkaan die door je leven is getrokken, aan de alles verwoestende kracht

Ik denk aan jou, aan je kijk op het leven en de manier waarop je lacht

Om nooit te laat te hoeven zijn, wil ik je bedanken, zeggen dat ik van je hou en wil ik je vertellen hoe blij ik ben dat ik je ken.

Straks liep ik met Isis en haar vriendinnetje Sam naar huis. Sam en Isis renden om het hardst om de meeste paardenbloemen, pinksterbloemen en blauwe druifjes te kunnen plukken, om de grootse bos bloemen te kunnen maken. Ook streden ze wie het eerst de uitgebloeide paardenbloemen kon plukken, die pluizenbollen. Als je alles wegblaast, mag je namelijk een wens doen.

Ik vroeg of ze mij ook een pluizenbol wilden geven en dat deden ze. Ik blies en blies, alle pluisjes weg en ik deed een wens.

Paardenbloem

Ik mag de wens natuurlijk niet vertellen, maar ik denk dat jij wel weet wat ik gewenst heb…

3 Reacties op “Pluizenbol

  1. Ga er maar vanuit dat het angst is Dees en geen voorspellende dromen. Je wilt niet weten wat ik heb gedroomd toen mijn zoon op wereldreis was en ik was ook zo bang dat het voorspellend was.Maar ik snap je angst zo goed,mijn zus was ook zo bang,het overheerst alles en je doet er niets tegen. Heb zelf nu ook weer angst, bij mijn man is iets gezien op longfoto en daarna heeft hij scan moeten laten maken.Pas volgende week vrijdag uitslag. Als we weer dat traject in moeten gaan,ik weet niet of ik dat nog ga trekken. Maar je kunt niet kiezen. Sterkte en liefs.

  2. Lieve Désirée,

    Als ik je stukje lees over toen je ontdekte dat je borstkanker had, krijg ik weer kippenvel.
    Het is ook wel heel erg confronterend en je leven komt er ineens heel anders uit te zien dan je het je had voorgesteld.
    Ik vind dat je je er heel dapper doorheen hebt geslagen, ondanks de grote angst die je steeds achtervolgt.
    Ik hoop dat die angst steeds minder wordt, waardoor je steeds meer kunt genieten. Dat gun ik je van harte!

    Liefs, Jeanne.

  3. En ik wens het met je!!!!!!!!!!
    Je moet op je intuitie varen dat is altijd al goed geweest. En jij weet als geen ander dat je van positieve gedachten energie krijgt. Maar kijk eerst maar eens naar de mooie dingen in Barcelona en jij bent net zo mooi en misschien ook wel net zo ingewikkeld als de Sagrada Familia en daarom houden we allemaal van je!!!
    U

Geef een reactie

