Vriendinnetje

We ontmoetten elkaar via De Amazones. De manier waarop ze schreef, sprak me aan. Ze schreef zoals ik ook had kunnen schrijven. We lijken op elkaar. Twee heftige, hectische dames, die de hilariteit niet schuwen.

We hebben afgesproken voor een lunch. Die is afgesproken ter gelegenheid van mijn vierde kankerverjaardag, maar eigenlijk is dat meer een excuus dan een serieuze aanleiding. We zien elkaar op het parkeerterrein van de Planken Wambuis. Ik ben blij haar te zien en dat is wederzijds, maar als ik haar vraag hoe het gaat, weet ik eigenlijk al wat ze antwoorden zal. ‘Ik heb een mindere dag.’ En dat is haar aan te zien. Ze had eigenlijk af willen bellen, maar ze had teveel zin om met mij te lunchen. En dus sleept ze zichzelf voort.

Ze zit tegenover me. We bestellen een cappuccino en een thee. De pijn is te zien in haar gezicht. Ze kan geen vijf minuten in dezelfde houding blijven zitten en ondertussen wrijft ze over haar opgezwollen buik en haar pijnlijke nek, armen en schouders. Ze had al een auto-immuunziekte voordat ze kanker kreeg. Door de borstoperatie en bestralingen zijn alle lymfebanen kapotgegaan. Als ze een infectie onder de leden heeft, gaat alles zeer doen en houdt ze heel veel lymfevocht vast. Alles doet zeer en daardoor slaapt ze slecht.

Ik vraag haar hoe ze dat nou doet met haar werk. Ze zegt dat ze zich niet ziekgemeld heeft. Ze werkt 4 keer 9 uur en in die tijd schrijft ze beleidsplannen en regelt ze allerlei complexe zaken. Haar collega’s en manager houden rekening met haar. Soms gaat ze wat eerder naar huis, maar omdat dat voelt als verzaken, doet ze dat liever niet.

Ze is wel van plan om binnenkort eens te overleggen met de arbo-arts, wat ze nu moet doen, want eigenlijk gaat het zo niet.

Ik kijk haar aan en denk: ‘Understatement van de dag…Hoezo gaat het ‘eigenlijk’ niet? Volgens mij gaat het helemáál niet…’

Ze vervolgt haar verhaal en zegt: ‘Ja, ik weet niet of ik nou last heb van mijn arbeidsethos of zo…’

Ik trek mijn wenkbrauwen op en moet heel hard lachen. De rollen hadden zomaar omgekeerd kunnen zijn en dan had zij tegen mij gezegd dat ik naar mijn lijf moet leren luisteren en dat ik grenzen moet trekken, omdat ik weet wat de prijs is als ik daar overheen ga. Nu zeg ik dat tegen haar. Ze heeft geen arbo-arts nodig om te beoordelen of ze wel of niet in staat is om te werken. Ze weet, heel diep van binnen, echt wel dat het zo niet gaat, dat ze pas op de plaats moet maken, totdat het beter gaat.

Zij moet ook lachen. Ineens beseft ze wat ze eigenlijk zegt en vraagt ze zich af waar ze mee bezig is.

We hebben het over mijn kankerverjaardag, vier jaar na dato en dat we misschien niet doodgaan aan kanker en dat we daar weer zullen lunchen als we vijftig worden. Ze zucht. Ze zegt: ‘Ik moet er eigenlijk niet aan denken dat ik vijftig word, dat ik nog zo lang met deze klachten loop.’ Ik schrik ervan dat ze dat zo zegt. Het water staat haar tot aan de lippen. Ze geeft toe dat ze blijer was toen ze minder werkte, dat dat meer lucht gaf en uiteindelijk ook meer voldoening. Ze gaat het allemaal nog eens overdenken en bedenken of er een manier is waarop ze wel vijftig wil worden, ondanks dat lijf met alle klachten.

We lunchen maar maken het niet laat. Ze kan ook echt niet meer en ze moet nog naar huis rijden.

Lief vriendinnetje…

Als ik naar je kijk, zie ik de worsteling, die je zelf niet ziet. Ik weet dat jij in mij dezelfde worsteling ziet en dat ook ik die niet zo goed bij mezelf kan zien.

Als ik een beetje op jou pas en jij een beetje op mij, durven we dan samen vijftig te worden?

Of zestig?

Of zeventig?

Een Reactie op “Vriendinnetje

  1. of tachtig?

    liefs!
    je bent een echte schat!!!

Geef een reactie

