Rode draad deel 1 en 2 over Adrenaline, slaap en het gebrek eraan, opgefoktheid en wietmelk

Er zijn zoveel onderwerpen waar ik een blog over kan schrijven dat ik niet weet waar ik beginnen moet. Uiteindelijk besloot ik een aantal reacties van mezelf op de site van De Amazones te kopiëbren om te kijken of ik er een rode draad in kon ontdekken. Ik heb ze gegroepeerd, dus hierbij komen ze in volstrekt willekeurige volgorde, allemaal achter elkaar…

De rode draad van de afgelopen twee, drie jaar is…. rennen, vluchten, vliegen en uit de bocht vliegen, om vervolgens weer opnieuw te beginnen. Lichamelijke problemen proberen op te lossen en daarvoor de hele wereld op zijn kop willen zetten, maar uiteindelijk is zoeken naar oplossingen ook verzet tegen acceptatie. Moe? Ik niet. Ik ben NOOIT moe…. Iets niet kunnen? Hu? Ik? Ik denk altijd ALLES te kunnen.

Rode draad deel 1: Adrenaline

Onlangs heb ik ontdekt dat, als ik geagiteerd ben, opgefokt, dat ik dan eigenlijk moe ben. Alleen ik herken vermoeidheid niet. Ik geef mezelf een trap onder mijn hol en dan ga ik weer. Hoe harder ik mezelf in beweging houd, hoe meer klachten krijg ik, hartkloppingen, stress, een opgejaagd gevoel…  Hoe harder ik ga, hoe slechter ik slaap en hoe slechter ik slaap, hoe erger de klachten worden. Het is een beetje, zoals je dat misschien kent van sommige kinderen, die door vermoeidheid hyperactief worden.

Ik moet af en toe gaan zitten en niks doen. Voelen hoe het voelt. Voelen hoe ik me voel. Maar niks doen is lastig voor mij. Mijn hoofd maakt overuren, altijd. Mijn therapeute van het Helen Dowling Instituut zei dat mijn adrenalineniveau in mijn bloed moest normaliseren na zo’n lange tijd mezelf in beweging te hebben gehouden. Door niet te werken gaat het beter, maar ik ben er nog niet. Ik zit nu ruim een jaar in de ziektewet, heb drie pittige operaties gehad en tussen de bedrijven door probeer ik dus te verwerken, te kalmeren en te leven in plaats van overleven.

Rode draad deel 2: Slaap of liever, het gebrek eraan

Het is een wankel evenwicht, waarbij slaap, of eigenlijk het gebrek eraan, een grote rol speelt. 8 uur aaneengesloten slapen, dat is voor mij een illusie, dat gaat niet meer. Wat ik wil, is alles bij elkaar opgeteld genoeg slapen, om happy en opgewekt te kunnen zijn.

Als ik mijn slaapprobleem uit zou moeten leggen, zou ik zeggen dat ik het gevoel heb dat ik de diepe slaap niet meer pak. Allereerst kom ik moeilijk in slaap. Dat gaat alleen als ik een leeg hoofd heb. Daarom gaan we niet uit eten. Daarom kijk ik geen spannende films. Daarom spreek ik ’s avonds liever niet af met vrienden. Ik moet een beetje chillen, niet te lang internetten (oeh, moeilijk) en dan minimaal een uur in bed TV kijken naar een niet al te enerverend programma.

Omdat ik die diepe slaap niet pak, betekent dat dat ik door opvliegers (toch wel een aantal per nacht) wakker word. De vraag is dan of ik daarna weer in slaap kan vallen. Als ik iets heb om over na te denken, dan lukt dat niet meer. Dan gaat het echt niet alleen om echte piekerproblemen. Ik heb eens een hele nacht nagedacht of ik onder een krukje, dat ik aan het maken was, drie of vier poten ging zetten…. Laat staan als het iets is dat mij boos maakt of verdrietig of waar ik stress van krijg. Om zo min mogelijk risico te lopen dat ik ergens wakker van word, doe ik oordoppen in, slaapt Robert met enige regelmaat in de logeerkamer, slapen we met de ramen dicht en rolluiken ervoor…. En om de kans te vergroten dat ik weer opnieuw in slaap val, loop ik met gesloten ogen naar het toilet, doe ik nooit licht aan en zet ik mijn warmtekussen aan, als ik weer in bed lig.

Ik heb laatst met een gespecialiseerde verpleegkundige gesproken en een slaapintake gehad en vervolgens heb ik er ook met mijn huisarts over gesproken. Ik slik 2 a 3 keer per week een slaappil. Omdat ik dan nog steeds 4 of 5 slechte nachten overhoud, ben ik aan het experimenteren met wiet. Mijn eerste portie kwam gewoon uit de coffeeshop (heeft Robert voor me gehaald hoor. Ik heb namelijk echt heel weinig ervaring met drugs en zag mezelf echt niet een coffeeshop binnengaan). Ik heb inmiddels wietthee gedronken en ook heb ik wietmelk geprobeerd. Wietmelk bevalt het beste. Ik doe ongeveer 1/3 gram in een kop warme melk met zoetjes en decaf-oploskoffie. Ik heb de restjes wiet in de melk gewoon opgedronken. De koffiesmaak verdoezelt de wietsmaak een beetje en voor de rest is het een beetje alsof er peterselie in je koffie drijft. Ik vind het goed te doen.

Ik merk dat ik met wiet en slaapmiddelen een diepere slaap pak. Al met al word ik dan fitter wakker en ben ik overdag alerter en aardiger. Met slaappillen word ik wakker met een gevoel alsof er een olifant op mijn hoofd heeft gezeten, maar dat trekt wel weg. Met die wiet heb ik dat niet. Dan ben ik echt best fris en uitgeslapen. Ik slik ook wel melatonine 5 of 10 mg. Dat werkt soms en soms niet. Als ik niks gebruik, ben ik helemaal brak……

Ik probeer de slaappillen en de wiet en de melatonine af te wisselen om nergens echt gewend aan te raken. Tja, kiezen tussen een heleboel kwaaien dus….

Advertenties

Een Reactie op “Rode draad deel 1 en 2 over Adrenaline, slaap en het gebrek eraan, opgefoktheid en wietmelk

  1. Hoi Dees!

    Niet (goed) kunnen slapen is slopend! Ik heb jarenlang niet goed geslapen, maakte er geen probleem van (ging er relaxt mee om in de zin dat ik in bed bleef, ontspande en bedacht dat ´rust´ alleen ook goed was..)

    Zo suste ik mezelf…tsja, meestal wel weer in slaap, maar het was slaap in stukken, uurtje slaap, uurtje wakker, uurtje slaap..

    Ik hield het een poos vol, totdat ik, vanwege MS zenuwpijnen, Amitriptyline voorgeschreven kreeg, 3 dd 10 mg..

    Overdag werd ik er zo suf als een kanarie van, dus de dagdosis heb ik snel de deur uitgedaan…MAARRR..de avonddosis, die slik ik nog steeds want sindsdien slaap ik stukken beter!

    10 mg is een lage dosering en ik kan het ook wel eens laten staan, dan slaap ik gewoon minder goed, geen ontwenningsverschijnselen..

    wie weet is het ook wat voor jou, goed slapen is zo belangrijk!

    sterkte en liefs!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s