Liposuctie

‘Liposuctie’ stond er op het papier toen ik werd opgenomen. Op Plastische Heelkunde was geen plaats en dus moest ik naar Oogheelkunde en Keel en Hals. Daar dachten ze dat Robert de patiënt was (maar dat had ik al verteld). Liposuctie, dat deed in mijn ogen geen recht aan de ingreep die ik zou ondergaan. Dat klinkt toch als een zuiver cosmetische ingreep voor verwende dames die niet kunnen wennen aan het ouderworden.

Ik heb kanker gehad, begrijpt u wel, borstkanker. Ik was pas 36. En mijn zus ook, die heeft ook borstkanker gehad. 37 was ze. En daarom heb ik twee borsten weg laten halen en laten reconstrueren. Nee, erfelijkheid is niet aangetoond, maar vertrouwen had ik niet. Ik had een superslechte prognose, snapt u? Mijn kindje was pas 2,5 toen ik ziek werd.

Nu kom ik voor de laatste fase van een dubbele borstreconstructie, zó zou ik het willen noemen. Ik heb veel meegemaakt, hoor, begrijpt u wel? En ik leef nog… Godzijdank leef ik nog, nu bijna vier jaar na de diagnose.

Liposuctie noemt u dat. U bedoelt dat ze mijn borsten aan elkaar gelijk moesten maken en er tepels op moesten zetten. Ze moesten ook mijn billen aan elkaar gelijk maken en het litteken van mijn buik corrigeren, dus hebben ze een wond helemaal rondom gemaakt. Van één bil een stuk weg (zoals aan de andere kant). Omdat ik zo’n rare bovenbenen kreeg, hebben ze daar inderdaad liposuctie gedaan en met dat vet hebben ze mijn ene borst opgevuld en een littekentje weggespoten.

Nu heb ik overal pijn, aan mijn benen, mijn buik en mijn rug. Vier drains en een superstrakke wielrennersbroek, overal hechtingen en sponsjes op mijn borsten.

En ik heb zin om te huilen, omdat ik me rot voel en omdat ik me miskend voel. Dit is de laatste fase, mevrouw, van een heel lang traject. Niks cosmetisch aan en verwend ben ik ook niet.

8 Reacties op “Liposuctie

  1. Hallo Dees,
    Ik volg je al een tijdje. Ik heb in 2008 borstkanker gehad en in juni 2010 in Genk een reconstructie via de diepflap gehad. Eind volgende maand wordt mijn andere borst gelijk gemaakt aan de nieuwe borst.Dan nog een tepel en dan houdt voor mij het verhaal hopenlijk ook op. Ik begrijp je reactie op mensen die denken dat je “ijdel” bent, maar weet je er zijn altijd mensen die zich niet kunnen verplaatsen in een ander. Jij weet welke weg je al hebt afgelegd en wat dat van jou en je omgeving heeft gevergd. Je mag trots zijn op jezelf.

  2. henriette en jan jansen

    Hoi Desiree,
    Veel sterkte! En wat vervelend dat alles zo tegen zit.
    zoveel pijn, langer in het ziekenhuis…..etc.
    Wij wensen jou van harte beterschap.
    We hopen dat alles snel herstelt.
    Veel lieve groeten,
    Jet en Jan

  3. Lieve Dees, ik denk aan je. Wat een tegenvaller. We gaan er maar even vanuit dat het niet voor niks is, en dat het mooi is geworden. Liefs hilde

  4. Lieve Dees, gewoon even virtueel mijn armen om je heen. Doet het ook geen pijn aan je arme pijnlijke lijf… Je bent niet verwend, je bent een stoer wijf en een kanjer. Duim voor een spoedig herstel en een resultaat om trots op te zijn. Mar x

  5. Lieve Dees, heel veel sterkte! heb je een sms gestuurd, hoop dat je telefoon het doet! dikke kus Fré

  6. dag lieve schat,
    Zo dat staat als een huis! Hoe zo’n opnamediagnose, zo’n impact kan hebben. Ik hoop dat ze het lezen en het zich aantrekken.
    Heel veel sterkte, toi toi toi
    liefs Annemiek

  7. Ik jank met je mee, daar schiet je weinig mee op. Behalve dat ik je kan vertellen dat het meer dan terecht is dat je zo reageert en je zo voelt.
    Eén ding staat…
    jij bent en blijft een moordwijf wat ze ook aan je verbouwen.
    En wat zal je mooi worden en je ook echt wel weer mooi voelen met je nieuwe Belgische kleren.
    Dikke, zachte knuffel.
    U

  8. Nee Dees, jij bent niet ijdel. Zijn ze nu helemaal een haartje betoeterd om dat te denken. Ik hoop dat je je beter voelt vandaag. Succes en sterkte! Groeten 10-eke

Geef een reactie

