Drain en hoera voor mijn eigen dokter Bernhard !!

Ik ging met een drainfles van 450 ml naar huis en ik dacht echt: “Nou, voor het weekend is dat ding er misschien wel uit.” Het tegendeel bleek waar, want de drain blijft maar lopen, 80 a 100 ml per 24 uur. Vrijdag belde ik met het ziekenhuis, maar aangezien het overduidelijk om oud bloed gaat, was er geen acute noodzaak om naar België af te reizen. 

Zaterdagochtend kreeg ik wel wat stress, want als de drain op ditzelfde tempo door zou blijven lopen, zou de fles voor het einde van het weekend te klein zijn.

Ik belde met de huisartsenpost. Heel simpel was dit probleem niet op te lossen, want de apotheek had geen drains op voorraad en de afdeling Chirurgie van het dichtstbijzijnde ziekenhuis was gesloten. Daarom werd ik naar de Eerste hulp gestuurd. Het drainsysteem was dan wel iets anders, maar met een beetje knutselen kreeg ik een nieuwe drainfles mee.

Ik verwachtte elke dag dat het wel minder zal worden, maar dat bleek een kwestie van lange adem. Blijkbaar had er zich een hoop bloed onder de huid verzameld. Echt last had ik er niet van en het kon er allemaal maar beter uit zijn, maar toch hoopte ik dat het eerdaags minder zou worden.

De drain bleef zondag lopen. We deden een test, als ik op die ene bil steunde, als ik daarop duwde of ie dan harder of zachter ging lopen. We hadden zelf wel invloed, op een gegeven moment ging er zelfs 160 ml per 24 uur uit maar ondertussen raakte ook de nieuwe drainfles vol en moesten we weer naar de Eerste hulp voor een tweede fles.

Ik had er eigenlijk nauwelijks vertrouwen in dat het echt snel minder zou worden, maar sinds maandagmiddag stond ie ineens stil. Echt stil. Ik belde vanochtend de huisarts, maar ik merkte dat ze daar niet heel vertrouwd waren met het verwijderen van drains en eerlijk, met name hun zenuwachtigheid maakt mij dan weer zenuwachtig.

“Kan ik het niet zelf doen?” zei Robert. Ik zei: “Nou, het is heel simpel, hechtinkjes doorknippen en dan gewoon kordaat trekken, vooral niet aarzelen.”

Robert zette zijn ‘chirurgenbril’ op. Dat is een hele belachelijke leesbril met lampjes aan de zijkant (gekocht voor 1,99 bij het Kruidvat en pas thuis kwam ie erachter dat die knopjes naast de glazen licht konden geven). Schaar ontsmet. Wasbak gepakt voor het afval. Betadine in de buurt. Gaasjes. Pleister om af te dekken.

De hechtingen doorknippen was zo gepiept. Op commando van Robert moest ik inademen (dat hadden we zo afgekeken van echte dokters en verpleegkundigen). Voordat ik het wist, was ie eruit. Geen centje pijn. Werkelijk niks van gevoeld.

Driewerf Hoera en een dik applaus voor mijn eigen dokter Bernhard!!!

4 Reacties op “Drain en hoera voor mijn eigen dokter Bernhard !!

  1. Wat een wereld leef jij en daarmee je gezin toch in. Dokter Bernard!! Ik zie het ook voor me.
    En wat schrijf je toch heerlijk , werkt het ook een beetje therapeutisch om van je af te kunnen schrijven?
    En wanneer mogen we boeken van je verwachten die worden uitgegeven in honderdduizenden excemplaren tegelijk?
    Groetjes U

  2. Oh Dees wat is jouw Robert een superman!
    Liefs
    Ellen

  3. Hoi Desiree
    Wat schrijf je alles werklijk mooi op, petje af.
    Door de drukte heb ik al enige tijd niet op je weblog gekeken. Maar ik ben weer helemaal bij, ik ga je op kort termijn een keer bellen om bij te kletsen
    Lieve Groetjes Gery

  4. Ha die Dees. Geen vertrouwen in de huisarts en ass: maar wel in je eigen en je mannetje. Hoe herkenbaar.
    Kan me voor stellen dat je het “lekker” zelf gedaan hebt.
    fijn dat hij eruit is. Het is echt heel gemakkelijk om te doen, je moet alleen wel durven.

    fijn dat het allemaal voorspoedig met je gaat.

    Groetjes Rona

    Ps. Ik moest de laatste tijd aan Ellen denken, hoe is het met haar?

Geef een reactie

