Be the change you want to see in the world

Ik ben een echte zwevende kiezer. Ik zweef jaar in, jaar uit, verkiezing in, verkiezing uit van de ene naar de andere partij. Morgen mag ik weer en… ik weet het nog steeds niet.

Ik mis bij de politici een toekomstvisie, een echte visie waar we met dit land naar toe moeten, om het voor iedereen leuker en beter te maken. De ene roept over de ander dat die alleen maar thee gaat drinken, maar eerlijk, is Nederland nou echt leuker geworden met de hardheid en venijnige uitspraken van de afgelopen jaren? Ze roepen allemaal dat we moeten bezuinigen, terwijl het geld nog geen twee jaar geleden niet op leek te kunnen. Debatten worden versimpeld tot stekelige ‘oneliners’ en dan lijkt het er ook nog om te gaan of je daarmee gewonnen hebt.

Als je steeds mensen, die toevallig één eigenschap gemeen hebben, in een hoek gaat duwen, gaan die mensen zich gekrenkt voelen en zich groeperen. Ze gaan met elkaar delen hoe belabberd het is dat ze zo in een hoek geduwd worden en ze gaan zich voornemen ‘het niet langer te pikken’. Hebben we daarmee iets bereikt voor de ander of voor onszelf? Nee, want van het gedrag dat voortkomt uit gekrenktheid, gaan we veel meer last hebben dan we van die ene eigenschap last zouden hebben gehad.

Ik lanceer bij deze mijn ‘180 graden’-aanpak. Soms word ik met iets of iemand geconfronteerd en er bekruipt me een bepaald gevoel. Ik wil iets venijnigs roepen. Ik wil afstand nemen. Ik wil zuchten. Ik wil mijn ergernissen uitschreeuwen. Dan daag ik mezelf uit. Wil ik echt iets bereiken, dan moet ik dat doen wat 180 graden tegenover hetgeen ligt wat mijn gevoel me ingeeft. Voorbeeld. Ik sta bij de kassa. Ik ben de vierde in de rij en het duurt lang, ontzettend lang. Alle mensen voor mij beginnen ongeduldig te worden en zich te ergeren. Ik voel het intern borrelen en ik voel dat ik langzaam gek aan het worden ben. De kassiere wordt ook gek en hoe zenuwachtiger ze wordt, des te langzamer gaat het. Dan is het eindelijk mijn beurt. Ik daag mezelf uit en ik zeg, tegen mijn gevoel in, tegen de kassiere: ‘Goh, wat is het druk hier he? Je zult wel helemaal gek worden. Ben je bijna klaar met werken of moet je nog even?’ Je ziet dan ineens alles omdraaien. De kassiere begint zich te ontspannen en alle mensen achter me ook. Ik voel de ontspanning en in één seconde is de ergernis weg. Beter, beter voor al die mensen en zeker beter voor mij.

Kluun zei laatst bij Pauw en Witteman dat hij voor Cohen ging stemmen, niet zozeer om de ideeën maar omdat hij hoopt dat met Cohen er weer een beetje fatsoen terugkomt in de politiek. Ik deel zijn mening dat er dringend behoefte is aan fatsoen. Mildheid zou ik het willen noemen. Méér fatsoen en méér mildheid voor de mensen, alleen dan gaat Nederland, in mijn ogen, echt leuker worden.

Een stemadvies kan ik niet geven, maar doet u met me mee om Nederland net iets fatsoenlijker en milder te maken? Niet meer sputteren. Niet meer raaskallen. Niet meer ergeren. Gaan we weer stoppen voor het zebrapad. Gaan we de deur weer openhouden voor die vrouw met kinderwagen. Gaan we vragen of iemand ook in de rij staat, voordat we besluiten ons van de domme te houden en stiekem voor te kruipen. Gaan we weer mensen bedanken die de deur voor ons openhouden (en houden we hem zelf open voor degene die daarna komt). Gaan we weer mensen gedag zeggen als we ze op straat kruisen. Gaan we minder bumperkleven in het verkeer en een invoeger gewoon ruimte geven. Gaan we het winkelpersoneel bedanken als we alleen maar even rondgesnuffeld hebben en niets gekocht hebben. Gaan we oudere mensen weer met u aanspreken. Gaan we liedjes fluiten op de fiets. Gaan we in de bus en trein opstaan voor mensen die minder goed ter been zijn. Gaan we minder vinden en veroordelen (maar dat had ik in mijn vorige blog al geroepen).

‘Be the change you want to see in the world’, zei Mahatma Gandhi.

Dat hoeft niet meteen altijd te lukken, maar als we beginnen met proberen, wordt het misschien nog wat. Als we niet eens proberen, wordt het zeker niks.

3 Reacties op “Be the change you want to see in the world

  1. Dees, deze is voor jou om uit te printen en op de voordeur te hangen.

    http://www.loesje.nl/files/posters/NL8906_4.pdf

    Kus Daan

  2. ik stem op jou!
    Kusje 🙂

  3. Bedankt voor je mooie woorden. Ga ook de 180 graden methode proberen. Dr Frank laat ik wel links liggen!

Geef een reactie

