Dokter Frank-en is een werkwoord

In toenemende mate hadden Robert en ik te kampen met overgewicht. We overwogen wel om er wat tegen te gaan doen, maar, allebei ervaringsdeskundige op het gebied van lijnen, hadden we vooral veel excuses om er nog maar even niet aan te beginnen.

Arend, onze zwager, raakte in de ban van dokter Frank, een internist, verbonden aan het ziekenhuis van Twente. Arend en Carla meldden zich aan op www.eenkiloperweek.nl en begonnen met het dieet. De clue van het dieet is dat je zo min mogelijk koolhydraten gebruikt, dus geen brood, pasta of rijst, geen aardappelen, maar ook geen bonen, uiteraard geen suiker, snoep, geen fruit (omdat daar ook veel suikers in zitten). Je gebruikt meer eiwitten en deze stillen het hongergevoel. Via de website krijg je elke dag een menutip voor ’s morgens, ’s middags en ’s avonds.

Binnen no time was Arend 7 kilo lichter. Hmmm, dat sprak ons wel aan, dus na mijn operatie begonnen Robert en ik ook. Ook mijn ouders deden mee. Wel zo gezellig, want als we samen eten, dan kunnen we nu dokter Frank-en. We vinden het dieet goed vol te houden. Ik moet zeggen dat we de recepten niet helemaal volgen en ik eet ’s morgens echt geen courgette uit de oven (zoals er af en toe in de maaltijdadviezen staat). Ik ontbijt met twee eetlepels hüttenkäse en twee eetlepels (magere) kwark. Daarbij doe ik een paar stukjes diepvriesfruit van de AH (mag eigenlijk niet van Frank, maar a la). Ik voeg er ook wat Natrena vloeibaar aan toe, omdat ik nu eenmaal ’s morgens het liefst zoet eet. ’s Middags eet ik twee gebakken eieren met twee plakken ham en wat tomaatjes of komkommer. Of een salade met (kan vanalles zijn) garnalen, gebakken zalm, gekookte eieren, kaas, noten. Soep kan ook met vlees en veel groenten (maar ik ben niet zo dol op soep). Dat alles zonder brood. ’s Avonds eten we vlees of vis met groenten. Favoriet is courgette gevuld met lamsgehakt en gegratineerd met een laagje kaas. Zalm of biefstuk met sla is ook populair. Voor Isis doen we er een aardappeltje bij, een bakje rijst of pasta en zij eet gewoon brood natuurlijk. Wij merken dat we, als we toch af en toe brood, pasta, rijst oid eten, dat we ons heel opgeblazen voelen.

Robert is inmiddels 13 kilo afgevallen en ik 9 kilo. Ik moet nu echt rustig aan doen, want ik moet nog wel wat bilspek overhouden voor de operatie in september, maar voor de rest voelt het goed. Heel goed.

Probleem is wel dat we echt allebei nauwelijks meer kleren hebben die gewoon passen. Het zit niet alleen wat ruimer, nee, broeken en rokken kan ik met de knoop dicht over mijn heupen uit trekken. Kan ik echt niet meer dragen. Robert idem. Afspraak tussen ons is dat we die kleren niet laten liggen ‘voor het geval we weer dikker worden’. We gooien alles meteen in de kledingcontainer, omdat we nooit meer dikker willen worden. Binnenkort gaan we op zoek naar wat kledingstukken om de komende periode door te komen, want we hopen allebei toch nog wel de nodige kilo’s kwijt te raken.

We dokter Frank-en gewoon verder.

2 Reacties op “Dokter Frank-en is een werkwoord

  1. Hoi Dees, ik heb zelf ook goede ervaringen met dit dieet,toen was het nog Atkins trouwens.Nadat ik 50 was geworden viel ik met geen mogelijkheid meer af,al leefde ik op water. Vorig jaar dus gestart en ik viel binnen de kortste keren 5 kilo af.Ik was wel heel erg duizelig in het begin.Later ben ik goed op gewicht gebleven door het in lichte vorm te doen,gewoon brood tussen de middag en in de ochtend heb ik altijd al twee cracottes genomen. Maar geen aardappelen,pasta en rijst door de week en als tussendoortje kaas en noten in plaats van Liga of Sultana. Het beviel mij prima maar het heeft me wel veel haaruitval bezorgd.En ik kan geen eieren meer zien.Nog wat tips: bij A Heijn hebben ze broodmix om zelf brood te bakken en cruesli.Die is lekker in de magere kwark met slagroom want dat mag dan weer wel. Het nadeel is wel dat nu ik weer gewoon alles eet,dus ook fruit en magere vla en zo dat heel langzaam maar zeker de kilo’s er weer bijkomen en daar baal ik dus van. Dus ik vrees dat ik toch weer helemaal overnieuw moet beginnen om de laatste kilo’s kwijt te raken. Ik sport er wel drie keer per week bij trouwens.(loopband)

  2. Hier een berichtje van de echte Zuster Ursula. Ben erg benieuwd hoe het met je voeten gaat. En misschien moet mijn Niels ook wel gaan Franken! Hou vol hoor want ik ben nu al BERE trots op je.
    U

Geef een reactie

