Vinden

Weet je wat ik vind? Dat we niet zoveel moeten vinden.

We denken maar dat we over het gedrag van iedereen een mening mogen hebben en dat we ook nog het recht hebben om die te pas en te onpas te ventileren onder het mom van ‘vrijheid van meningsuiting’.

‘Zij voeden hun kinderen niet streng genoeg op’, ‘Hij loopt de kantjes eraf’, ‘Als ik in die situatie zou zitten, zou ik nooit…’, ‘Ik zou dan altijd…’, ‘Nou, als het míjn man was, dan zou ik…’

Weet jij veel. Je baseert je mening op iets wat je heel vluchtig gezien hebt. Je kent het hele plaatje niet. Je weet niet wat er nog meer speelt. Je kent die situatie niet en je weet ook niet hoe je in staat zou zijn om daarmee om te gaan.

Hoe kun je je nou een mening vormen over iemands kinderen in die paar uurtjes dat je ze ziet? Hoe kun je op basis daarvan zeggen dat ze dit of dat of dat de ouders het niet goed doen en vooral dat jij het héél anders zou doen. Je kent die kinderen niet. Je hebt ze alleen een paar uurtjes gezien. Je wéét niet wat het is om ze dag in dag uit om je heen te hebben. En bovendien, je weet niet waar de ouders mee te dealen hebben en… je hebt per definitie niet hetzelfde karakter als de ouders.

Toen ik net ziek was, hoorde ik via via kritiek op ons en op de manier waarop we met Isis omgingen. We zouden niet streng genoeg zijn. Het maakte me echt boos, want uiteindelijk weet niemand wat het is om ons te zijn, om in onze schoenen te staan en ons kind op te voeden.

Weet jij veel hoe jouw leven eruit ziet als je een levensbedreigende ziekte hebt, als je er ernstig aan twijfelt of je het einde van het jaar wel gaat halen. Weet jij veel hoe je reageert als jouw vrouw zo ziek is en je bang bent dat je voortaan alleen met je kind door het leven moet. Je hebt werkelijk geen idee.

En zelfs als je die situatie wel kent, ben jij mij niet. Je hebt een andere partner of misschien geen partner. Je hebt andere ouders, andere kinderen of misschien geen kinderen. Je hebt andere vrienden en ander werk. Je bent anders opgevoed. Je hebt een ander karakter. Je hebt op een andere manier geleerd met geluk en verdriet om te gaan.

Want… als jij mij zou zijn geweest, met mijn situatie, mijn partner, mijn ouders, mijn kind, mijn vrienden, mijn werk… Als je zo opgevoed was als ik… Als jij mijn karakter had… Als je op dezelfde manier had geleerd met geluk en verdriet om te gaan als ik’…

Dan zou je waarschijnlijk precies hetzelfde hebben gedaan. Je zou je precies zo gevoeld hebben en… je zou evenzeer balen van wat mensen zoal over je vinden.

Ik ben geen heilige. Ik vind ook altijd vanalles overal over. Maar toch probeer ik mezelf met enige regelmaat toe te spreken en me te realiseren dat ik eigenlijk werkelijk geen idee heb.

2 Reacties op “Vinden

  1. Ik vind dat je gelijk hebt! ;-))
    Ik betrap mezelf er ook op… en dan moet ik mezelf ook weer tot de orde roepen.
    Achja…. ik heb altijd over een bepaalde situatie geroepen: als mij dat overkomt, nou dan weet ik het wel….. tot je er midden in zit, dan weet je het niet meer en doe je toch heel anders dan je ooit had gedacht…

    Fijn weekend!
    Liefs Anja!

  2. Mooi gezegd!
    Wij kregen onze dochter toen we 42 (ik) en 44 (man) waren, nu 5 jaar geleden. Ik besef heel goed dat we relatief gezien weinig tijd met haar hebben, dat ze ons op relatief jonge leeftijd zal kunnen verliezen doordat wij oude ouders zijn.
    Dus wordt ze ‘verwend’; ze krijgt alle liefde en aandacht van de wereld, en ons leven draait om haar.
    En wat de rest van de wereld daar ook van vindt; zo doen wij het, en ik duld geen kritiek. Want niemand staat in onze schoenen, en kan dus niet weten wat hij van ons moet vinden…

Geef een reactie

