Amsterdam

Het is mooi weer. Op weg naar Amsterdam, denk ik aan de tijd dat ik daar met Robert gewoond heb. Als het mooi weer is, wil ik slenteren… over de Brouwersgracht, de Westermarkt, de Lindengracht, in de Haarlemmerstraat, waar we dan lekkere olijfolie kopen bij Meeuwig. Cappucino drinken op de Noordermarkt. Snuffelen in alle leuke winkeltjes. Genieten van de drukte van de stad.

Ik ga niet snuffelen. Ik ga mijn zus opzoeken, die woensdag geopereerd is. Ik wil haar graag zien. Ik rijd het parkeerterrein van het AVL op. Alles in mij zegt dat ik het ziekenhuis niet in wil, dat ik weg wil rennen, de stad in, maar vooral weg hier, weg bij dit kankerziekenhuis.

Met lood in mijn schoenen loop ik naar binnen. Ik moet nodig en zoek een toilet op. Als ik eruit kom en mijn handen wil wassen, wordt de wastafel in beslag genomen door een hoogbejaarde dame die haar kunstgebit uitgestald heeft op een papieren doekje. Ik besluit zonder handen te wassen de lift te nemen naar de vijfde. Ik zie mijn zus en ze glimlacht. Ik glimlach terug. Ik ben verkouden en durf haar geen kus te geven. Ik wil wel een hand geven maar pas nadat ik die gewassen heb.

We kletsen over ditjes en datjes. Ik zeg haar dat ik me onderweg bedacht hoe ongelooflijk het is dat ik op weg was naar haar, omdat ze in het ziekenhuis ligt vanwege borstkanker. Met haar ongeschonden lijf ging ze het ziekenhuis in en nu is ze net zo getekend als ik. Ik kan het eigenlijk nog steeds niet geloven en toch is het allemaal echt waar.

Ze moet huilen en daardoor gaan bij mij ook de opgekropte tranen rollen. Eindelijk. K*tkanker. Ik wil haar wel vastpakken, maar durf niet vanwege mijn verkoudheid. Een infectie is nu wel het laatste dat ze kan gebruiken. Tussen mijn tranen door zeg ik haar dat ik niet in dit ziekenhuis wil zijn, dat ik haar in een rolstoel wil zetten om te ontvoeren naar de stad. Drankje op een terras, heerlijk lunchen in de zon, whatever, alles beter dan in het ziekenhuis. Ze moet lachen. Ik moet ook lachen. We moeten heel hard lachen. Met onze natte ogen stikken we er zowat in. Het moet een raar gezicht zijn geweest voor haar kamergenootje. Twee meiden die eerst moeten huilen wat dan haast vlekkeloos over gaat in heel hard lachen.

Er is niemand op de wereld met wie ik zo de slappe lach kan krijgen als met haar. Ze is echt mijn beste vriendin. Ik hou zoveel van haar.

Lieve zus, herstel maar snel. De stad wacht wel op ons.

7 Reacties op “Amsterdam

  1. Oh Dees, ik hoop zo dat jullie heel snel en nog heel lang samen door de stad mogen slenteren en genieten van elkaar! Wens je zuster een voorspoedig herstel toe. Liefs 10-eke

  2. O Dees wat een ellende, wat vreselijk om je zusje zo te moeten zien, wat oneerlijk, wat een pech! heel veel sterkte, en ondanks alle pech boft ze toch ook wel met zo’n lieve zus. heel veel beterschap voor haar!!! dikke kus Fré

  3. Och Lieve Dees,

    wat een ellende toch ook zeg. Bah!
    Hopelijk hersteld je zus snel.
    Je vraagt je toch af wanneer je nou eindelijk wakker wordt uit deze oneindige nachtmerrie…
    Ik hoop dat jullie in de toekomst nog vaak op een zonnig terras mogen zitten!

    Liefs Anja!

  4. tante Tineke / ome Ad

    heel, heel veel sterkte!!!

  5. Lieve Dees,
    Het wordt me zwaar te moede als ik je verhaal lees. Ik begrijp het heel goed. Je kunt je heel alleen voelen wanneer je dit meemaakt: iedereen gaat door, de zon schijnt maar zo voelt het voor jou niet. Gevangen in je eigen leven (alles kan maar voor jou even niet). Wel weet ik dat dat ook weer verandert, gelukkig maar. Wens Hilde sterkte van me en jij een hele dikke knuffel nu. Op naar betere tijden! Kus, MM

  6. Jeanne Schrover

    Lieve Désirée,

    Het is wel een heel bittere pil, die jullie te slikken krijgen.Zo onrechtvaardig en wreed en eigenlijk niet te bevatten.
    Ik wens jullie en jullie familie ontzettend veel kracht en sterkte toe om hier doorheen te komen.Ik leef met jullie mee.

    Liefs, jeanne.

  7. Lieve Dees,
    Al zijn er geen redenen voor een feestje, toch wil ik je feliciteren met je verjaardag.
    Liefs
    Ellen

Geef een reactie

