Hoge prijs

Alle emoties passeren. Eerst was er de schok, toen de vechtlust, de ironie, de apathie. We deden ons best om ondertussen nog wat te accepteren en daarna wisselden al die emoties zich in een rap tempo af.

Mijn zus en ik gingen samen naar professor Hamdi in Gent. Zij om te horen wat er mogelijk is op het gebied van reconstructies, ik om over te gaan tot preventieve amputatie plus directe reconstructie. We deden alsof we een weekendje weg waren, maar dan door de week, en we hadden het hartstikke gezellig.

Kort daarop had zij een afspraak in het AVL. Er werden een aantal onderzoeken over gedaan. We hoopten nog dat ze zouden zeggen: ‘Nee, joh, het is helemaal geen kanker…’ maar dat gebeurde niet. Helaas. Inmiddels heeft ze een hele batterij aan artsen gezien. Als een professionale kankerpatiënt heeft ze een drukbezette agenda. Inmiddels is ze in afwachting van een oproep voor de operatie.

’s Nachts zijn de emoties minder onder controle te houden dan overdag. Daardoor slaap ik slecht, nog veel slechter dan anders. Moe ben ik door alle zorgen en emoties, maar dat slechte slapen maakt dat ik nauwelijks weerstand heb. Mijn hersenen werken niet goed. Ik kan me niet concentreren en doe echt domme dingen.

Zo overkwam mij zaterdag het volgende. Ik had een nieuwe bankpas gekregen, omdat mijn oude bijna verlopen was. Ik moest het geld van mijn oude chipknip terugstorten. Daarna moest ik geld pinnen met mijn nieuwe pas (om hem te activeren) en daarna moest ik geld storten op mijn nieuwe chipknip. Ik pin eigenlijk nooit geld. Ik graai altijd uit Robert’s portemonnee en ik betaal meestal met mijn pinpas… Maarja, omdat ik toch moest pinnen, zei Robert dat ik dan maar meteen voor hem ook geld moest pinnen… Ik heel geconcentreerd op alles… Pas eruit, chipknip opladen… Een uur later kom ik er in een winkel achter dat ik de gepinde 100 (!!!!) euro niet uit het automaat gepakt heb… Ik baalde als een stekker. Dat mij dat moet overkomen…

Gisteren gingen we naar Den Haag, naar Frits en Carolien. Het was hartstikke gezellig. De heenreis reden Robert en ik ieder de helft. Op de terugweg begon ik met rijden, maar na 20 kilometer kon ik echt mijn ogen niet meer open houden. Gestopt op de parkeerplaats en gewisseld en de 100 kilometer die volgde, heb ik aan één stuk door geslapen. Hoezo gesloopt?

Ik was net weer begonnen met een paar uurtjes werken vanuit huis, maar het gaat niet. Ik kan het niet opbrengen. Zelfs die paar uurtjes zijn me teveel, laat staan dat ik naar Groningen of Maastricht zou moeten rijden. Mijn hoofd is zo vol. Ik ben zo moe. Weer gewrichtspijnen in volle hevigheid en mijn twee beschadigde ribben doen ontzettend zeer.

Pas op de plaats en ondertussen hopen dat de schade beperkt blijft, want geld in het pinautomaat laten zitten, dat moet je niet te vaak doen. De prijs van alle behandelingen tegen kanker is sowieso hoog, maar als daar ook nog de bankrekening onder gaat lijden……

8 Reacties op “Hoge prijs

  1. Lieve Dees
    Ik wil jouw zus, jou, jullie gezinnen en jullie familie veel sterkte wensen!
    Wat een ongelooflijke k…… dat dit jullie overkomt.
    Denk aan jullie.
    Groetjes,
    Mariska

  2. lieve dees, fijn iets van je te lezen. Dat je gesloopt bent, kan ik me voorstellen. Wie verzint nou ook zoiets. Het is gewoon erg veel wat je op je bord krijgt, verdomd veel, veel te veel eigenlijk.

    Maar even heel praktisch. Ik heb twee (!) keer geld in de automaat laten zitten. En allebei de keren heb ik het terug gekregen. Je moet natuurlijk een beetje geluk hebben, maar als het geld er niet uit wordt gehaald slikt het apparaat het weer in. Aaan het eind van de maand, tellen ze het geld en als er dan iets over is en jij hebt aangegeven dat ej geld was vergeten, storten se het gewoon op je rekening. Ik weet wel dat het een detail is vergeleken bij alles wat je eme maakt, maar 100 euro, dat is toch een gezelig dagje sauna, MET massage! Dus even bellen met de bank!

    en natuurlijk heel veel sterkte lieve Dees! ik denk vaak aan je, Fré

  3. Lieve Dees,

    Ik volg je al jaren op de Amazones-website en zonder dat jij het weet, heb ik het gevoel dat ik je een beetje ken. Ver weg zijn we zelfs familie: mijn vader (Wil Sleutjes) is een neef van jouw vader. Mijn drie kinderen hebben alledrie jouw moeder als juf op de basisschool gehad. We hebben wel meer raakvlakken, want ook ik heb het hele borstkankertraject doorlopen en dat is al weer acht jaar geleden. Ik ben nu 43 en het gaat gelukkig goed met me. Graag wil ik je nu onderhand toch eens laten weten dat ik je met aandacht volg, dat ik enorm geniet van jouw schrijfstijl en dat ik erg met je meeleef, vooral nu ook jouw zus met dezelfde ziekte te maken krijgt. Ik woon nog steeds (of eigenlijk: weer) in hetzelfde dorp als jouw ouders.Voor hen moet dit ook verschrikkelijk zijn. Ik wens jullie veel sterkte en doe je de hartelijke groeten vanuit ons lieflijke dorp!

  4. henriette en jan jansen

    Hoi Desiree,
    Ik zie dat je al gewaarschuwd bent.
    Het kan nl. zijn dat je geld bij de pinautomaat weer ingeslikt is.
    Het is mij ook een keer overkomen.
    Dus….met een beetje geluk……krijg je het alsnog terug.
    En een beetje (eigenlijk verdien je heel veel) geluk kan je wel gebruiken.
    Heel veel liefs, Jet

  5. Ik kom je even een hele dikke, virtuele knuffel brengen!
    Meis, het is toch ook allemaal veel te veel voor een mens om te verwerken.
    ((((((Dees)))))

  6. Dees………..sterkte!

  7. Lieve Dees, ik sluit me aan bij de anderen. Het is ook zooo veel en bizar allemaal, in zo’n korte tijd. Net de reconstructie gehad en nu dit, je zus en jijzelf weer onder het mes, diepe zucht.
    Knuffss
    Ellen

  8. Lieve Dees, had al een poos niet gekeken, maar nu ik weer eens terug lees, zie ik dat het noodlot ook nog een keer bij je zus heeft toegeslagen. Hoeveel kan een mens nog verdragen meid???
    Hele dikke kus voor jou en je familie!!!

Geef een reactie

