Goochelen met cijfers

Vandaag ging ik samen met mijn zus naar een afspraak met de klinisch geneticus. Ook bij haar is gekeken of ze draagster is van één van de twee bekende borstkankergenen, BRCA-1 of BRCA-2. De uitslag verraste ons niet. Ze is geen draagster van één van deze twee genen. Toen ik destijds die uitslag kreeg, riep ik: ‘Gelukkig, ik heb gewóón pech gehad…(voor wat dat waard is).’

Mijn zus kan dat niet zeggen, want zij heeft namelijk een zus die ook borstkanker kreeg op jonge leeftijd (en die had ik toen niet). Daarmee is de kans dat het ‘gewoon pech’ is ineens onwaarschijnlijk geworden en met terugwerkende kracht, geldt dat ook voor mij. De klinisch geneticus onderschreef dat. Hoewel het geen bekende genafwijking is, is de kans dat het toeval is verwaarloosbaar. Onze dochtertjes zijn nog klein, dus alle zorgen zijn voor later, maar zij hebben, op basis hiervan, wel een verhoogd risico op borstkanker. Ze had het over 30% kans. Het advies voor de toekomst is dat ze allebei vanaf hun 31e jaarlijks een mammografie en echografie laten maken, 5 jaar voordat ik de diagnose kreeg. Wellicht wordt het dan ook een MRI, want zowel bij mijn zus als bij mij liet de mammografie niks zien. We schijnen allebei stevig klierweefsel te hebben en dan bemoeilijkt de diagnose. Het risico dat wij borstkanker in onze andere borst krijgen, ligt tussen de 20 en 50%. Dat is behoorlijk veel, vind ik.

Omdat er in de generaties voor ons geen borstkanker is voorgekomen op jonge leeftijd, kun je een heleboel theorieën bedenken. Misschien hebben we een genetische gevoeligheid en heeft ons pilgebruik de kanker bespoedigd of hormonen in het vlees of Tsjernobyl of… of… We weten het gewoon niet…

Wat betekent dit voor onze nichtjes (want daar hebben we er een heleboel van)?

Nou, hou je vast, want dit is een staaltje statistiek dus goochelen met getallen. In ons geval moeten we het van onze vader of van onze moeder gekregen hebben. Dat betekent dat vader en moeder ieder voor zich 50% risico lopen drager te zijn. Daardoor hebben hun broers en zussen een risico van 25% en hun kinderen een risico van 12,5%. Op basis hiervan wordt er géén jaarlijkse mammografie geadviseerd.

Maar één van onze ouders moet dus drager zijn en we hebben geen idee wie. Dat betekent dat óf onze vader óf onze moeder drager is (dus 100%). Als we wisten wie dat was, dan hadden zijn/haar broers en zussen ineens 50% risico gekregen en hun kinderen 25%. Omdat mijn moeder 8 broers en zussen heeft en mijn vader 6, kun je wel op je vingers natellen dat diegene die drager is (pa of ma) vast niet de enige in hun gezin is en voor diegenen die ook drager zijn, betekent dat dat hun kinderen ineens 50% risico lopen om drager te zijn.

Al met al betekent dat niet dat onze nichtjes zich waanzinnig zorgen moeten maken, hoor. Ik wil niemand de stuipen op het lijf jagen. Tegelijkertijd kan het natuurlijk nooit kwaad om alert te zijn, om regelmatig borstonderzoek te doen en met veranderingen naar de huisarts te gaan. Dat is zo voor iedere vrouw, maar zeker voor onze nichtjes. Ik wil het gewoon gezegd hebben. Ik zou het mezelf eeuwig kwalijk nemen als ik het niet zou zeggen en over 5 jaar blijken meerdere nichtjes borstkanker te hebben.

Een gewaarschuwd mens telt immers voor twee.

2 Reacties op “Goochelen met cijfers

  1. Tjonge,

    Ik ben zo’n nichtje. Stond al regelmatig te controleren, maar ga de frequentie nog maar even verhogen.

Geef een reactie

