MRSA protocol

Vandaag ging ik, samen met mijn zusje, naar het AVL. Ik pikte haar thuis op en we gingen in Amsterdam lunchen met Esther. Daarna naar het AVL, waar ik een afspraak had bij de poli Werk en Borstkanker. De baliemedewerkster stelde een standaardvraag: “Bent u afgelopen drie maanden opgenomen geweest in een buitenlands ziekenhuis?”

Ja dus, borstreconstructie in Gent.

En toen trad het protocol MRSA in werking.

Ik mocht niet meer naar het toilet. Ik mocht niet langer dan noodzakelijk in het ziekenhuis verblijven. Ik werd naar een poli gedirigeerd waar kweken afgenomen zouden worden. Het was nog maar onduidelijk of de arts waar ik een afspraak mee had, me te woord kon staan (daar werd ik heel kriebelig van, want ik had wel twee uur gereden en niemand had me gewezen op dit protocol en helemaal niemand had hiernaar gevraagd of ook in de toegestuurde papieren stond er niets over in).

Een verpleegkundige kwam binnen en gaf aan dat ze op afstand bleef vanwege besmettingsgevaar. Ik begon me echt een paria te voelen. We moesten een hele tijd wachten en werden er ook heel lacherig van. Nou, met mijn zusje kan ik echt heel erg lachen, dus garantie voor een acute slappe lach. Het was nog niet eens zeker of we die arts zouden spreken. We vroegen ons af of hij gehuld zou zijn in beschermende kleding, mondkap, schort, handschoenen, want ja,… hoe kun je dan nog een goed gesprek hebben? We stikten zowat van het lachen.

Uiteindelijk kwam de verpleegkundige terug, in vol ornaat, met mondkap voor en wegwerpschort. Ze deed handschoenen aan. Er moest een kweek gemaakt worden van mijn neusslijmvlies, mijn keelslijmvlies en jawel, mijn perineum (voor diegenen onder jullie die dat deel niet gemasseerd hebben ter voorbereiding op de bevalling, dat is het gebied tussen de poeperd en mijn intieme delen). Daarna moest de verpleegkundige haar beschermende kleding in een speciale zak doen en die zak meteen vervangen.

Inmiddels was duidelijk dat de arts me wel te woord kon staan en ook gewoon zonder beschermende kleding. Zucht, dat scheelt. Hij zou ons geen hand geven, maar daar valt overheen te komen, toch? Na het gesprek zou de complete kamer gedesinfecteerd worden. Jeetje.

Over een dag of vijf hoor ik of ik draagster ben van de MRSA-bacterie.

Gelukkig was het gesprek met de onafhankelijke bedrijfsarts van de poli Werk en Borstkanker meer dan de moeite waard. Hij was bijzonder inhoudsdeskundig en had echt suggesties waar je wat aan hebt. Hij gaat contact opnemen met de bedrijfsarts die ik vanuit het bedrijf heb en gaat haar bijstaan.

Heel fijn, die expertise. Dat we dat nou bijna misgelopen waren…

8 Reacties op “MRSA protocol

  1. Oohh waarom werkt m’n geheugen niet meer zoals voorheen, ik had je moeten/kunnen waarschuwen!
    Idem dito Monika die in Duitsland was geopereerd, later weer in het AMC kwam waar ze hoorde “daar heb je ze” waarna ze in een kamertje werden opgesloten en hetzelfde meemaakten. Of je ergens diep in Afrika, India of zo bent geweest, bar! En wat dan paar jaar later weer zo vreemd was, Evelien was maanden in Thailand geweest, ook zkh bezocht en in het VU werd nergens naar gevraagd… Wat is dat toch met die protocollen in dit landje zeg.
    Maar goed, niet voor niets dat eind gereden uiteindelijk pffff…
    Morgen die link kijken want ik snap het verband “werk” niet helemaal in de situatie van je zusje en jij?
    Trusten
    Ellen

  2. Jeetje Dees, ik lees nu net je voorlaatste post. Je zus is ziek. Wel potver… Een hele schrale troost is dat ze jou heeft als zus; been there, done that. Beiden informatieverslinders, schrijf je. Op naar de best mogelijke behandeling. Sterkte voor jou, je zus en jullie familie.
    Liefs, Mikki

  3. Maar goed dat jullie je gevoel voor humor met alle ellende nog niet zijn verloren, want je zou in deze situatie toch haast simpel worden van zo’n protocol…..
    Je zou bijna verzuchten: wéér een ervaring rijker….. Wel weer een die je liever niet had ervaren… iig niet op die plek en in dit scenario.
    Hou je taai lieve Dees!
    Een dierbare vriendin van me schreef ooit: als je verdriet door zoveel mensen gedeeld wordt, dan voel je je haast gedragen door al die liefde. Ik hoop dat dat voor jullie ook een beetje opgaat, dat jullie je gedragen voelen en gesteund!
    Smak!

  4. Ik wil toch even reageren.Ik snap dat dit allemaal zwaar overdreven lijkt en zo,maar toch moet je deze besmetting niet onderschatten.
    In ziekenhuizen kan deze nl vrij snel ontstaan en het vervelende is dat de bacterie niet reageert op anti-biotica maar wel dodelijk kan zijn voor pasgeboren babies maar ook voor kankerpatienten met een verminderde weerstand.Dus ziekenhuizen zijn vrij panisch maar eigenlijk wel terecht. In de VS zijn er dus al tienduizenden doden per jaar door die bacterie,dus vandaar.Buiten de westerse wereld komt het veel minder voor omdat ze daar minder werken met anti-biotica.Maar ik snap wel dat het heel vervelend overkomt en al helemaal in deze onwerkelijke situatie. Je kunt er zoiets gewoon niet bij gebruiken.

  5. Lieve Désirée,

    Het moest niet mogelijk zijn, twee zusjes op zo’n jonge leeftijd geconfronteerd met zo’n ellendige ziekte, maar de keiharde werkelijkheid laat anders zien.
    Ik heb ontzettend met jullie, jullie gezin en jullie ouders te doen en hoop op een goede afloop voor jullie allemaal.
    Ik leef met jullie mee.
    Liefs, Jeanne.

  6. Ondanks je begrijpelijke ergernis: mijn zoontje van toen 2 jaar is bijna gestorven aan een MRSA besmetting. Ik snap dus dat ze heel, HEEL voorzichtig zijn. Maar ik kan me jullie slappe lach ook levendig voorstellen. Een arts in ruimtepak, dat kon er ook nog wel bij. Heel veel sterkte voor jou en je zusje en de rest van je familie!

  7. Jij moet ook alles meemaken!!
    Blijfje gevoel voor humor maar heel erg koesteren.

    U

  8. Dees en zusje, sterkte morgen in Gent.

    Liefs
    Ellen

Geef een reactie

