Geboorte van een nieuwe borst

Komende week is het zover. Ik mag me aanstaande dinsdag om 17.00 melden in het Universitair ziekenhuis van Gent en dan ga ik woensdag onder het mes. Een platte buik en een nieuwe borst. Twee vliegen in één klap. Het is een beetje als met een bevalling. Ik zie er tegenop en ik kijk er naar uit. De geboorte van een nieuwe borst (en minstens zo belangrijk, een platte buik).

Verschillende mensen hebben me afgelopen tijd gevraagd wáárom. Waarom wil ik nu bijna drie jaar na diagnose toch ineens een reconstructie? Was het een probleem van mijn partner? Had ik geen vrede met mezelf?

Het antwoord is vooral praktisch van aard. Ik vind mezelf in mijn blootje met één borst helemaal niet lelijk en Robert heeft het ook geaccepteerd. Van hem hoeft deze operatie niet. Wat er over blijft, zijn kleine bezwaren. Mijn prothese geeft wel het volume van een borst, maar geeft niet overal volume.

Decollete_15_jan_2010

Op deze foto kijk je in mijn decolleté. Ik neem hier geen vreemde pose aan, hoor, ik hang gewoon een beetje voorover. Je ziet dat je zo tegen mijn prothese aan kijkt, die onder mijn BH uitpiept. Dit is iets waar ik me de hele dag bewust van ben. Ik wil mensen niet per ongeluk confronteren met mijn prothese, dus koop ik kleding die daar rekening mee houdt. Niet te diep decolleté. Niet teveel V-halsen. Slechts een enkele BH is geschikt.

Okselflapje

Verder zit er bij mijn oksel een flapje. Als ik een hemdje draag of een badpak, floept ie onder het flapje. Moeilijk om uit te leggen, maar hopelijk verschaft deze foto duidelijkheid. Dat is lelijk en lastig.

Als ik naar bed ga, moet ik mijn prothese schrobben. Niet onoverkomenlijk, hoor, maar na het lenzen uitdoen en make-up eraf halen, heb ik er elke dag een hekel aan. Verder zijn er momenten dat ik zonder prothese rondloop, bijvoorbeeld op zaterdagochtend als we pyama-ochtend hebben. Dat geeft niks, totdat de postbode aanbelt en ik het toch ongemakkelijk vind om open te doen.

Ik hoor jullie denken: “Hu? Zo’n zware ingreep? Weegt die wel op tegen die minuscule voordelen?” Ik snap dat jullie dat denken. Ik dacht het de eerste jaren ook. Maarja, inmiddels ben ik wel bijna 3 jaar na diagnose. Ik ben van de week helemaal goedgekeurd. Ook het lichamelijk onderzoek bij de oncoloog was helemaal goed evenals mijn bloedwaarden. Goedgekeurd en inmiddels aardig op weg om misschien toch gewoon oud te worden en als ik niks doe, betekent dat dat ik me nog héél lang mag ergeren aan de minuscule nadelen, die ik ondervind van het dragen van een prothese en het leven met één borst. Jaar in, jaar uit, eindeloze momenten op een dag waarop ik me bewust moet zijn van mijn ontbrekende decolleté, dat ik qua kleding niet kan kiezen wat ik wil, dat ik niet de lingerie kan dragen die ik wil. Dxe1xe1r heb ik geen zin in en dus ga ik voor deze reconstructie. Nu word ik gesterkt in die gedachte door de dames, die ik ken, die deze ingreep ondergingen vóór mij. Iedereen, die ik ken, is zijn tevreden met het resultaat. Het wordt nooit een echte borst, het is niet hetzelfde, maar wel een echt decolleté, echt goede BH- en shirtvulling, en daar kan ik erg naar uitkijken.

Diepflap

Voor de technici onder jullie heb ik een plaatje bijgevoegd van de zogenaamde DIEP-flap-methode. In Gent hebben ze met deze methode veel ervaring. De operatie duurt een uur of zes en daarna zal ik ongeveer een week in het ziekenhuis blijven. De eerste dagen schijnen erg zwaar te zijn maar daar kom ik ook wel weer doorheen. Robert gaat met me mee naar Gent en mijn ouders komen op Isis passen. Eenmaal thuis mag ik 6 weken niet tillen en niet teveel bewegen en daarna voorzichtig revalideren.

Donderdag wordt Dianne geopereerd. Onze kindjes zijn even oud en zitten op dezelfde school. Zij krijgt dezelfde operatie in hetzelfde ziekenhuis. Ik hoop dat we samen op één kamer komen te liggen. Mandy wordt de 26e geopereerd in Den Haag. Dezelfde operatie, ander ziekenhuis.

Ik eindig met wensen van twee van mijn collega’s: Ik wens jou nu alvast heel veel sterkte met de sapperdeflap operatie. Heel veel lachen schijnt een goede manier te zijn om de buikwand na de operatie weer in ‘good shape’ te krijgen, althans, zo las ik in het Journal of Unbelievable Research Outcomes from the Belgian Academy of Sciences, 1e auteur Urbain Servranckx.

En de andere: Heel veel sterkte en dat het maar mooie Rubensiaanse vormen mogen worden, de Belgen hebben immers al lang veel meer gevoel voor kwaliteit en esthetiek op dit punt dan het preutse Nederland! Ik wacht met vertrouwen het resultaat af. Fantastisch dat jij nu aan dit punt bent toegekomen!

Nog een paar nachtjes…

7 Reacties op “Geboorte van een nieuwe borst

  1. HOi Dees,

    Heel veel sterkte en succes in dat België, hoop dat ze je alles gaan brengen wat je wenst!

    Liefs,
    Bettina

  2. Lieve Dees, ik zal aan je denken en de duimpjes draaien. Het is een fikse operatie poehh. Jammer dat het niet gelukt is dat jij en Mandy samen naar België zouden gaan maar je hebt nog een maatje dus. Heeeel erg veel sterkte!!

    Knuf
    Ellen

  3. Hai lieverd, veel sterkte en ik kom je opzoeken daar in Gent!

    Kus Ans

  4. heel veel sterkte in de strijd!
    Groetjes, Marije

  5. Mariet van Schijndel

    Heel veel succes met je operatie en heel veel sterkte en geduld toegewenst in het verdragen van de onvermijdelijke naweeen.
    Ongetwijfeld hou je ons daarvan op de hoogte.
    Groetjes,
    Mariet v S

  6. Lieve Dees, ik hoop dat je vannacht wat kunt slapen. Steek morgen een kaarsje voor je aan. Heel veel succes de komende dagen. Zal niet meevallen…

    Knuffel Sandra

    ps laat je vanavond nog maar extra knuffelen, zal daarna even niet zo fijn zijn…

  7. Lieve Dees,

    heel veel sterkte met alles wat de komende dagen staat te gebeuren!
    Hopelijk heeft het dat resultaat wat jij wenst! Een mooi decolleté, mooie t-shirt vulling en een lekker gevoel door de dag ipv het ‘zit mijn prothese wel goed’ gevoel!

    Liefs Anja!

Geef een reactie

