Kafka in Tilburg

Ik vroeg goedkeuring aan bij CZ voor de borstreconstructie. Ik voegde twee offertes toe, één van Brussel en één van Gent. Professor Hamdi werkt op beide locaties. CZ heeft een contract met Gent (en als je een ‘in natura’-polis hebt, is dat relevant, want voor Brussel zou ik bij moeten betalen.). De offertes waren voor een ‘secundaire autologe DIEP FLAP- borst reconstructie’. Ik had er nog een brief bij geschreven, een formulier ingevuld en de verwijzing van mijn behandelend arts in Nederland bijgevoegd (waarop staat dat ik een borstamputatie heb gehad na borstkanker).

Het was al bijna drie weken geleden dat ik alles verstuurd had en ik had nog niks gehoord, dus ik besloot te bellen. Ik kreeg een mevrouw aan de lijn die mij aangaf dat er een brief naar me onderweg was omdat er nog een ‘uitgebreide medische indicatie’ van mijn Belgische arts bijgevoegd moest worden.

Ik was perplex. ‘Hoeveel uitgebreider wilt u het hebben?’ zei ik, ‘ik bedoel borstkanker en daardoor een borstamputatie, dat is toch hartstikke helder? Ik heb geen borst meer en wil nu graag een borstreconstructie door middel van de DIEP FLAP…’ Mevrouw wilde me niet doorverbinden met degene die dit bedacht had. Ik moest eerst de brief ontvangen hebben. Ik was boos, erg boos. Ik was nota bene het model voor de reclame-campagne van CZ in 2007, met mijn kale hoofd en Isis die me een kus geeft op mijn hoofd. Borstkanker en borstamputatie, uitgebreider kunnen we het niet maken.

De volgende dag kwam de brief. Er stond niets anders in dan dat er een ‘uitgebreide medische indicatie’ nodig was om de aanvraag te kunnen beoordelen. Ik had al wat gebeld en gemaild en ik was in contact gekomen met iemand die een vriendin heeft die bij CZ werkt.

Maandag werd ik teruggebeld. De mevrouw was allervriendelijkst.

CZ-dame: ‘Ik heb begrepen dat er bij u wat onduidelijkheden zijn.’

Ik: ‘Nou, onduidelijk, ik ben met stomheid geslagen dat u vraagt om een ‘uitgebreide medische indicatie’ van mijn Belgische arts. Het is toch duidelijk? Mijn Nederlandse arts geeft ook aan dat ik een borstamputatie heb gehad na borstkanker. Wat kan een verklaring van die Belgische arts daar nog aan toe voegen?’

CZ-dame: ‘Mevrouw, wij hebben hier ook regels te volgen. Uw Belgische arts hoeft alleen maar aan te geven wat de indicatie is.’

Ik: ‘Dat begrijp ik wel, maar alles staat al op de offertes: Secundaire autologe DIEP FLAP borstreconstructie. Secundair betekent dat dit in latere instantie wordt gedaan. Autoloog betekent dat dit wordt gedaan met eigen weefsel. En ja, borstreconstructie betekent dat er iets te reconstrueren valt en dat kan dus alleen maar als er een borst mist. Mijn arts is een professor. Die heeft wel wat anders te doen dan vragen uit Nederland te beantwoorden, waar jullie allang het antwoord op weten. Bovendien, dit gaat allemaal weer langer duren. Ik hoop in januari onder het mes te gaan. Dat heb ik ook al met mijn werkgever besproken. Ik werk gewoon 90% hoor. Ik moet zoiets regelen.’

CZ-dame: ‘Ik begrijp dat het vreemd op u overkomt, maar wij worden intern ook gecontroleerd…’

Ik: ‘Mevrouw, ik snap dat best, maar dit kan toch allemaal niet de bedoeling zijn? Het is sowieso al vreemd dat jullie vragen om een aanvraag in te dienen voor een borstreconstructie. Dit is zorg die valt onder de basisverzekering. Ik weet zeker dat u een stuk minder moeilijk zou doen als ik een ander lichaamsdeel zou missen, maar omdat het om een borst gaat, denkt iedereen meteen: ‘Nou, dat zal wel cosmetisch zijn…’

CZ-dame: ‘Ik zal het overleggen met mijn leidinggevende en bel u terug.’

Kafka in Tilburg. Gekker moet het allemaal niet worden.

Het duurde maar een uurtje en toen werd ik teruggebeld. Het was geregeld. De nieuwe brief is naar me op weg. De goedkeuring komt eraan. Mandy had vergelijkbare gesprekken met haar verzekering, maar ook bij haar is de goedkeuring onderweg. Nu hopen we snel van professor Hamdi te horen op welke datum we ons mogen melden.

4 Reacties op “Kafka in Tilburg

  1. Lieve Desirée,
    Ik heb een Pink Ribbon Magazine gekocht en het artikel, waarin jij en je moeder aan het woord zijn, gelezen. Een goed artikel met een paar mooie foto’s erbij.
    Super!
    Liefs van Jeanne.

  2. Verzekeraars…. het is erg ja, lig al 2 jaar in de clinch over oedeembehandeling, wat ze “alternatief” vinden, grrr.
    Hoop dat het lukt om samen met Mandy naar België te gaan.

    Owww sterkte met het hardlopen pff!

    Liefs
    Ellen

  3. Hahaaa! Ja, ook ik ken dit.
    Ik moest voor reconstructie deel II om een lang verhaal kort te maken ;-)op audiëntie komen bij de verzekeringsarts en mijn T-shirt omhoog doen als bewijs….
    Als we d’r zélf niet bovenop zitten…

  4. ´Kafka´ vind je overal, helaas!! Als je eenmaal in de ´afhankelijke positie´ zit, kom je er nogal wat tegen..

    De apotheek, de zorgverzekeraar, de WMO, de…. vult u maar in.

    Als alle chronisch zieken Energie zouden hebben, dan was die ´Kafka´ vast een flink koppie kleiner, maar helaas gaat het hebben van een chronische aandoening vaak samen met een gebrek aan energie…

    Als je toiletpapier kon maken van alle toelichtingen, machtigingen, herhaalde machtigingen, artsenverklaringen …dan had ik meer dan genoeg voor een heel leven 😉

Geef een reactie

