Anja is overleden

Op 9 juni j.l. is Anja overleden. Onze levens kruisten elkaar op verschillende momenten. Ik kende haar vanuit mijn werk, ze was oncologie-verpleegkundige, een echte, een soort Florence Nightingale, met het hart op de goede plek. Toen ik zelf al een aantal maanden uit de running was vanwege mijn kanker, stond ze op mijn voicemail met een vraag over mijn product. Ik dacht dat ze wel gexefnformeerd zou zijn door een collega van me, maar ze was helemaal verbaasd te horen dat ik dus zelf kanker had. Daarop ging Anja voelen en ontdekte bij zichzelf een knobbel. Drie maanden ervoor was ze bij het bevolkingsonderzoek geweest en was er niks te zien geweest. Nu liet ze een collega voelen en die raadde haar aan om het nader te onderzoeken. Je gelooft het niet, het was dus echt borstkanker. De grote reis naar Zuid-Afrika, die ze gepland hadden, werd geannuleerd, want ze moest echt met de behandelingen beginnen. Dus een half jaar na mij liep ze ongeveer hetzelfde traject. Ze sloeg zich er goed doorheen.

Zweifall_oktober_08_anja_en_dees

Vorig jaar was het Pink Woman Weekend. Ik had het mailtje aan haar doorgestuurd en ja hoor, zij was er ook, met haar beste vriendin. We hadden elkaar al die tijd niet gezien, maar nu konden we samen in het bubbelbad aan de wijn zitten. Ze vertelde me dat ze echt naar aanleiding van mijn telefoontje was gaan voelen en ze zei dat ze daar dus haar leven aan dankte. Ze ging weer aan het werk.

In februari van dit jaar was ik in haar ziekenhuis en besloot even op haar afdeling te gaan kijken of ze aan het werk was. Haar collega’s schrokken en daaruit kon ik wel concluderen dat er iets goed mis was. Precies die dag waren er uitzaaiingen geconstateerd. Ze was wel naar haar werk gekomen, maar was zo kortademig dat haar collega’s het niet vertrouwden. Daarop waren er scans gemaakt en de kanker bleek dus in haar botten en longen te zitten. Ze was zo kortademig dat ze die avond niet naar huis ging, maar in een bed werd gestopt op haar eigen afdeling. Een paar dagen later verhuisde ze naar een ander ziekenhuis. Daar heb ik haar twee keer opgezocht. Er werd een nieuwe aanpak bedacht. Ze ging weer aan de chemo in de hoop dat ze nog een jaar of misschien wel langer zou leven. Ze knapte wel een beetje op, maar toen was daar begin juni het bericht dat de chemo eigenlijk niks gedaan had. De dagen daarna kreeg ze veel pijn en werd ze opgenomen in het ziekenhuis. Ze overleed op dinsdag 9 juni.

Haar man belde me zelf en daar was ik wel blij om. Ik was aan het rijden, kwam vanuit Rotterdam en ben even op een parkeerplaats gaan staan om te huilen. Ik zag de lucht vol donkere regenwolken en bedacht me dat de hemel meehuilde om Anja. De zaterdag erop ben ik naar haar uitvaart geweest. Het was een mooie en waardige viering, maar het ongeloof overheerste. Hoe kon ze nou toch dood zijn?

Ik heb Anja leren kennen als een bijzonder mens, oprecht, eerlijk, warm en met humor. Ik kan maar niet geloven dat ze er niet meer is. Ik heb het gevoel dat we net nog in het bubbelbad in Zweifall zaten en toen was alles nog goed, dachten we dat we allebei deze rotziekte zouden overleven. Het mocht niet zo zijn. Ik hoop dat ze haar hierboven opvangen (en ik ken wel een paar Amazones daar die dat met liefde zullen doen).

Ik wens haar man en kinderen alle moed en steun van de wereld toe. Liefde is eeuwig.

11 Reacties op “Anja is overleden

  1. Zie jullie inderdaad als de dag van gisteren nog samen in dat bubbelbad zitten, mocht met mijn fototoestel ook net in de buurt zijn.
    Die shit prognose’s. Hou je.
    xx Car

  2. Verdrietig geconfronteerd te worden met alweer een dappere en moedige vrouw die het niet gered heeft.
    Dees, ik volg je nog steeds. Vindt je erg open over je gedachten en belevenissen. Invoelbaar ook.
    Volhouden, heh, gij dappere vrouw?!
    Veel liefs, Mikki

  3. Wat triest Dees, heb zelf net een goede uitslag binnen van het borstonderzoek,ik moest voor de eerste keer en was zo opgefokt want heb mijn zus verloren aan kanker. Zo’n uitslag is dus waardeloos,ik denk ook niet dat ik nog ga, kan de stress niet meer aan,net als met het uitstrijkje. Het zijn toch altijd de vrouwen bij wie het allemaal goed was die ziek worden. Veel sterkte met dit verlies!!
    Katie

  4. Wat een k*tverhaal. Veel sterkte en een dikke knuffel.
    Kus, Linda

  5. Lieve Dees….. geen woorden.
    Heel veel sterkte! (hoeveel sterkte kun je iemand eigenlijk wensen??)

    Smak!

  6. Nou ja zeg, tis zoch niet waar.
    Dees wat moet je je weer kut hebben gevoeld. Wat oneerlijk allemaal weer. Denk aan je.

    Dikke kroel Ans

  7. Kippevel……
    Vnaddag schijnt de zon ze moeten het daarboven ook samen “warm” hebben. Maar daar heb jij niks aan….
    laten we jou hier met z’n alleen een beetje warm houden.
    Dikke kunffel, je ziet nog steeds in mijn hart.
    U

  8. Ooh Dees, weer… dat is het erge he, je leert zoveel lieve bijzondere lotjes kennen en weer moet je iemand missen waar je je diep mee verbonden voelt, zucht.

    Sterkte knuf, ik weet maar al te goed hoe het voelt.

    Ellen

  9. Wat is het toch een kl***ziekte he.
    Gecondoleerd…

  10. Lieve Desirée,
    Ondanks de hitte van dit moment, kreeg ik kippenvel van dit trieste bericht.
    Veel sterkte bij het verlies van een van je vriendinnen.
    Liefs, Jeanne.

  11. Lieve Desirée,
    Bedankt voor je lieve woorden ter herinnering aan m´n moeder, en je steun. Ik vind die foto mooi, van jullie in dat bad.

    Liefs,
    Marit

Geef een reactie

