39, geen gloria maar wel twee dikke vingers en dan nog eentje met een gat

Donderdag ben ik 39 geworden. Leuke dag gehad en ik mag er wéér een jaartje bijschrijven. Lang zal ik leven… In de gloria…

Nu valt het met die gloria wat tegen. Ik zou kunnen zeggen dat het om een ‘off-day’ gaat en dat ik mezelf dat soms ook moet gunnen, maar de realiteit is dat ik de afgelopen weken de ene ‘off-day’ aan de andere heb geregen. Anderhalve week vakantie met een paar daagjes Friesland met mijn familie, een dagje zeilen op een Lemster Aak, luieren, het heeft wel goed gedaan, maar dat ik me nou fantastisch voel, sorry, helaas niet.

Ik hoopte dat het leven, ruim twee jaar na diagnose, gemakkelijker zou worden, maar het voelt anders. Het wordt eigenlijk ingewikkelder. Net nu ik weer normaal wil gaan doen (en mijn omgeving ook weer normaal wil gaan doen), blijkt dat ik anders ben. Ik kan helemaal niet zo gemakkelijk accepteren dat ik het één en ander aan de kanker (nouja, de behandelingen) heb overgehouden, dat ik niet kan wat ik wil, dat ik veel dingen aan moet passen, omdat ik anders zelf de rekening betaal. Ik was wel minder chagrijnig afgelopen week, maar het is ‘a thin line’. Eén verkeerde opmerking, één tegenvaller en mijn humeur slaat om, tot onvrede en wanhoop van de mensen die me het meest na aan het hart liggen. Ik kan nog steeds niet ongecompliceerd blij zijn, maar stukje bij beetje wordt me duidelijk waar ik nou eigenlijk last van heb en dat is al heel wat.

Voor anderen is het vanaf een afstandje altijd simpel en voor mezelf achteraf vast ook, maar nu ik er zo midden in sta, vind ik het een hele klus. Grenzen bewaken, voor mezelf opkomen, mezelf niet overbelasten, tijd voor mezelf nemen, hulp vragen en accepteren, zucht… Het klinkt prachtig, maarja,… ga er maar eens aan staan, doe het maar eens allemaal….. Niet af en toe een beetje, maar elke dag opnieuw. Ik hoop dat ik het vóór mijn veertigste allemaal in de smiezen ga krijgen (nog 363 dagen te gaan…).

Ondertussen is het lymfoedeem niet minder geworden. Ik heb twee dikke vingers en ik weet nog steeds niet hoe ik rustig aan moet doen met mijn rechterhand. En dan heb ik ook nog in een vinger van mijn andere hand geknipt, een enorme jaap…..

Geen gloria, maar wel twee dikke vingers en dan nog eentje met een gat…. Wat een enorm zielig zeikverhaal, he?

5 Reacties op “39, geen gloria maar wel twee dikke vingers en dan nog eentje met een gat

  1. Lieve lieve Dees, hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag!

    ik wens je natuurlijk vooral nog heel, heel veel gezonde jaren en heel veel geluk met je grote liefdes toe!

    …en daarnaast heel veel wijsheid voor de komende 363 dagen. Wat een klus, wat een rotklus, waar jij aan staat. Het lijkt me zo ontzetted lastig. En juist jij, zo’n ongelofelijk autonome, eigenwijze, levenslustige vrouw, die moet nadenken over grenzen,die hulp moet vragen, die nee moet zeggen, ook op momenten dat je daar helemaal geen zin in hebt. Juist al die dingen die jij, met jouw geestdrift, met jouw doorzettingsvermogen en met jouw enthousiasme ‘normaal’ nooit zou doen. Jij bent meer degene die anderen helpt, die doorgaat waar andere afhaken, die net een streepje meer uit het leven wil halen. Ja zo heb je het zelf ook ongeveer omschreven, alles uit het leven halen, tot de laatste druppel… Het is natuurlijk ongelofelijk k*t en oneerlijk. Maar ik weet dat je uiteidelijk, hoe moeilijk het ook is, ook deze hindernissen vol overgave zult nemen. Jij gaat de dingen niet uit de weg, je draait er niet omheen, je gaat er dwars doorheen en komt er altijd weer als een nog wijzer nog mooier mens weer uit. En ik weet zeker dat alle hulp, als het je lukt die te vragen, je met liefde zal worden gegeven. want je bent een prachtig mens en het is heerlijk te geven (zeker aan prachtige mensen), dus dat is misschien dan weer een geluk bij een ongeluk, dat die mensen om jou heen, nu het geluk hebben dat ze jou mogen steunen, mogen geven…

    Maar goed het blijft natuurlijk sh%t en zwaar Kl*ten en al dat meer. altijd als ik lees over die ellendige nawerkingen weet ik niet wat te zeggen. er is niets verzachtends te bedenken. dus dat zal ik dan maar niet proberen. Sterkte dus maar! en een dikke kus!
    Fré

  2. Lieve Dees, wat moet het zwaar voor je zijn. Heb je al eens overwogen om juist hier professionele hulp bij te zoeken? Misschien denk je “daar heb je haar weer met haar professionele hulp” maar ik weet uit ervaring dat juist diegenen onder ons die altijd zo sterk zijn, doorvechten, niet opgeven, alles zelf doen, trots op hun eigen kracht, vooruit kijken, nou ja noem het hele rijtje maar op… dat juist die mensen vaak veel te lang alleen door blijven tobben. En hoezeer het ook helpt om met vrienden te praten, van je af te schrijven, jezelf toe te spreken, soms is er meer nodig. Ik kan me er niets bij indenken, bij jouw situatie, maar ik heb mijn eigen diepe dalen gehad en achteraf denk ik “mens had toch eerder aan de bel getrokken”.
    Ik wil je heel veel sterkte wensen!

  3. Lieve desirée,
    Nog van harte proficiat met je verjaardag en ik wens dat je het komend jaar stukje bij beetje verder opknapt, zodat je weer het leven kunt leiden zoals jij dat prettig vindt, zonder al die vervelende beperkingen.
    Liefs van Jeanne.

  4. Oeps! je verjaardag helemaal vergeten en je stond nog wel op onze kalender.
    Proficiat! En dat het nieuwe jaar je veel wijsheid mag geven met het richting geven aan je leven.
    Veel liefde, geluk en ook sterkte toegewenst. Ik stuur je wat extra zonnestraaltjes tegemoet.
    Met veel lieve groeten.

  5. Allereerst nog van harte met je verjaardag!

    En de rest? Als jij even wil zeiken dan mag dat heus wel, dus doe vooral goed je best! Ik hoop dat het een beetje oplucht!

    Groetjes!

Geef een reactie

