Gewoon goed

Het gaat gewoon goed. Gelukkig ben ik, echt gelukkig.

Isis gaat sinds 3 weken naar de basisschool. Het dwingt ons in een ritme waar we lang geleden afscheid van hadden genomen. De rinkelende wekker, niet uit bed kunnen komen en slaapdronken in de keuken staan, terwijl het buiten nog donker is, herinnert ons aan onze eigen schooltijd. Op het schoolplein komen we de andere racende ouders tegen. Binnen zoekt iedereen zijn plekje. Als ik het schoolplein afloop, glunder ik: ‘Ik heb een schoolgaande dochter…’ Voor het eerst beleeft ze dingen die zich buiten ons gezichtsveld afspelen. Als we vragen wat ze op school gedaan heeft, zegt ze: ‘Niks, ik heb helemaal niks gedaan.’ En als we dan vragen of dat betekent dat ze géén fruit heeft gegeten, dat de juf géén verhaaltje voor heeft gelezen, dat ze niet gezongen hebben, zegt ze dat ze dat dat allemaal wél zo is. Ze ontmoet kindjes die wij niet kennen en daar horen ouders bij die wij ook niet kennen. Ze vindt het leuk en ze leert heel veel nieuwe dingen.

Voor ons betekent het ritme dat we ’s ochtends geen lummeltijd meer hebben. Half 9 begint de les en als ik Isis naar school breng, ben ik om 10 over half 9 weer thuis. Aangekleed en wel beginnen mijn dagen vroeger dan voorheen en dat betekent dat ik efficiënter en rustiger kan werken.

Met mijn werk gaat het lekker. Recentelijk heeft er een kleine wijziging in het team plaatsgevonden en dat is goed geweest, goed voor de teamdynamiek en zeker goed voor mij. Ik werk met zo’n mooie producten, waar artsen echt belangstelling voor hebben en dat maakt mijn werk zo ontzettend leuk dat ik echt met veel plezier werk.

Woensdag hadden we nog een afspraak bij de oncoloog. Nu (bijna) alle behandelingen achter de rug zijn, wil ik weten wat mijn lijf over heeft gehouden aan al het gif dat in mijn lijf gepompt is. Is er al sprake van botontkalking? Heeft mijn hart een optater gehad? Zijn mijn bloedwaarden weer genormaliseerd? Ik geloof niet dat mijn oncoloog de noodzaak ervan inzag, maar aangezien het belangrijk is voor mij, stemde hij in met een verwijzing naar de cardioloog, met een botdichtheidsmeting en gaf hij me een lab-formulier mee om bloed te laten prikken.

Het enige echt spannende is dat hij ook Tumormarkers wilde laten prikken. Eventuele uitzaaiingen kunnen een stijging van die markers geven, maar dat hoeft ook weer niet. Wil ik dat eigenlijk wel weten? Nee, dat wil ik niet. Ik wil geen slecht nieuws en als ik dat wel moet krijgen, dan voorlopig nog even niet. Maarja, mijn oncoloog vond dat je alles moet willen weten of helemaal niks en in dat geval moet je al die andere onderzoeken ook niet doen. Hij vond dat we in het geval van slecht nieuws niet om de hete brei heen moeten draaien en het gewoon maar aan moeten gaan. Robert was het met hem eens en wil het dan ook gewoon weten. Tja,.. het kan natuurlijk niet zo zijn dat ik dan de enige onwetende ben.

Weet je, we gaan er gewoon van uit dat die tumormarkers laag zijn. Over de rest wil ik helemaal niet nadenken. Alles gaat goed hier. Ik ben gewoon gelukkig en ik was van plan om dat nog een hele tijd zo vol te houden.

4 Reacties op “Gewoon goed

  1. Hallo Dees,
    Wij vragen onze kinderen bij het naar bed gaan: “Wat was het leukste vandaag en wat was het stomste?” Daar kwam vanaf het begin veel meer uit, dan na de vraag”: “Wat heb je gedaan op school” (Antwoord was hier ook altijd: “niks!”) We vinden het na al die jaren nog steeds een mooie traditionele afsluiting van elke dag. Jet kan zelfs zonder het doornemen van het “leukste en stomste”, niet slapen.
    Welterusten!
    LadyDaan

  2. Spannend hoor, Isis naar school. Moet je d’r toch een beetje loslaten hè.
    Ik ben de afgelopen weken ook op eigen verzoek door de molen gegaan, longfoto, leverecho, botscan en idd ook bloed prikken voor tumormarkers. Ondanks dat ik er zelf om gevraagd heb is het toch ook best spannend. Vrijdag krijg ik de uitslag. Duimen maar!
    Liefs, Linda

  3. Way to go!
    U

  4. Hoi Dees,

    Fijn om te lezen dat het goed met je gaat! Wat leuk dat Isis naar de basisschool gaat. Ik hoop dat alle uitslagen gewoon goed zijn.

    Groetjes Lisa

Geef een reactie

