Doordenderend brein

 

Ik zou mijn brein wel eens vakantie willen geven. Mijn brein ratelt al maar door. Tig verhaallijnen door elkaar. Ik ben een ‘kettingdenker’; de ene gedachte steekt de volgende aan. Het is niet zozeer piekeren, hoor, het gaat over alles en niks.

Brainvac_6

Zie ik een mevrouw met een rode jas en bedenk dat ik ook ooit een rode jas heb gehad. Ik vraag me dan af hoe dat ook al weer was en waar die jas nu is. Over jassen gesproken, misschien moet ik de jas van Isis maar eens in de was doen. Kan ik er meteen haar knuffels bijdoen. Die knuffels kan ik trouwens best een keer uitzoeken. Kan ik ze weggeven aan iemand die pas een kindje heeft gekregen. Heb ik haar eigenlijk al een kaart naar gestuurd? En wanneer kan ik eens op kraamvisite? En… en… en…

Soms zijn het creatieve ideëen. Dan is het leuk. Maar als ik iets te verwerken heb, voer ik eindeloos gesprekken in mijn hoofd en schrijf ik hele brieven. Het neemt veel tijd in beslag, teveel tijd. Tijd die ik blijkbaar nodig heb om alles een plek te geven, maar mijn hemel, wat zou ik graag willen dat mijn bovenkamer eens rust nam.

Robert zegt dat zijn ultieme geluksmomenten de momenten zijn waarop hij nergens aan denkt. Ik herken dat niet; ik denk nooit nergens aan.

Hoe kan ik mijn brein sturen? Hoe kan ik gedachten afkappen en de ultieme vraag, kan dat eigenlijk wel, nergens aan leren denken en hoe moet dat dan? Of moet ik iets gaan doen dat ik wél denk, maar niet meer aan datgene waar ik eigenlijk niet aan wilde denken?

Ilse, mijn fysiotherapeute, zei dat ik dat met sporten zou kunnen bereiken. Zo hard sporten dat je niet meer na kunt denken. Maar helaas, sporten is nooit mijn ding geweest en na een paar maanden fanatiek Curves (Fitness voor vrouwen), heb ik de handdoek in de ring gegooid. Ik wist het al lang, ik ben principieel niet-sporter en ik voel me daar heel goed bij.

Ik heb wel eens geprobeerd te mediteren, maar meeeeeeeeeeeeen, met zo’n actief brein is dat zooooo moeilijk. Denk ik toch al heel snel: ‘Waar ben ik eigenlijk mee bezig? Ik had de was al op kunnen hangen. Ik had die en die al kunnen bellen… Onee, ik ben hier bezig om niet te denken…. Zucht…’

In de tuin werken? Poetsen? Strijken? Helpt allemaal niet. Het is voor de ontspanning best lekker, maar mijn brein raast maar voort. Vroeger borduurde ik, kruissteken en eigenlijk was dat super. Moest ik me zo concentreren dat ik nergens anders aan denken kon.

Al brainstormend kwam ik op het maken van kruiswoordpuzzels. Ik heb meteen een boekje gekocht en kwam ook Sudoku tegen. Nooit gedaan, maar daar kan ik me wel lekker op concentreren, zodat ik nergens anders aan kan denken. Dan is mijn brein misschien niet echt op vakantie, maar heb ik hem wel een hobby bezorgd.

7 Reacties op “Doordenderend brein

  1. zwaar herkenbaar, zo´n brein! Ik zei wel vaker tegen mijn man, als ie niets zat te doen `waar denk je aan?´ Zei hij: NIETS

    Ik kan me echt niets voorstellen bij ´niets´ denken, soms kan ik zelfs in mijn dromen nog sturen (hoezo control freak?? :D)

    Creatieve opborrelingen resulteren soms in leuke dingen, maar soms ook in frustratie omdat benodigdheden niet te vinden zijn (en jaren later zijn ze ineens een hot item!)

    Sudoku´s zijn LEUK!! enneh, in slaap proberen te vallen door alleen maar aan je ademhaling te denken, dat kan ik inmiddels ook.

    Maar dat laatste telt vast weer niet, want uiteindelijk dénk je dan toch weer ergens aan..

    ADHD gedrag zit wat in de familie, bij de een wat expressiever dan bij de ander (rustige en drukke vorm), ik denk dat ik een tikkie meegekregen heb, maar echt erg vind ik het niet, hoogstens lijkt het me erg rustig, om een poos ´nergens´ aan te denken.

    Als ik me er een voorstelling van probeer te maken, dan lukt me dat niet eens, kun je nagaan 😉

    Groetjes, een sister in arms 😉

  2. Bij mij helpt altijd naar goede muziek luisteren of een goed boek lezen.

  3. Tja boogschieten was het ook niet voor je hé? Ik kan je weinig adviezen geven. Bij mij werkt fotograferen soms. In mijn uppie door een stad banjeren, alleen maar op zoek naar een mooi plaatje… Kan ik zo in op gaan, dat ik de tijd vergeet. Verder heb ik nog niks gevonden wat dat evenaart. Kus, Daan

  4. ha die Dees, herken t helemaal – elke 15 dagen heb k 1.5 uur een massage en ik moet echt hard werken om te ontspannen ie nergens aan denken. ´T is er schemerig met van die relax muziek en ik begin te proberen nergens aan te denken. Voor ik het weet hebben mijn gedachten al weer 3 rondjes gemaakt! ik dacht dat yoga misschien een optie zou zijn maar heb nog nooit geprobeerd. sporten doe ik ook af en toe met tegenzin – we zijn nooit erg sportief geweest geloof ik!!! liefs DaanPT

  5. hé lieverd,
    Een cursus Mindfullness kan je dit leren!!! Moet je wel zin in hebben, natuurlijk. Ik ben de laatste tijd ook verslaafd aan Sudoku. Ook mijn nintendo-ds doet goed, braintraining en sudoku…idee?
    Ik bel je morgen even,sta je dan al in papendal? Dikke kus

  6. Ik zal je een mail (met een schema) sturen waarom wij vrouwen die allemaal herkennen en mannen inderdaad niet. En uit ervaring kan ik zeggen dat mannen dan van kind af aan hebben. Maar een goed boek of (Sudoko) op de Nintendo helpt mij inderdaad ook.
    U

  7. Herkenbaar weeeerrrrr… ’s nachts schrijf ik wat af in m’n hoofd..
    Die kaart heb ik ook nog niet gestuurd, heb even per mail gefeliciteerd want ben fijn grieperig en kom niet buiten.
    Rust neee, vandaag kreeg ik een mailing van de Bilderberggroep, en daar gingen de gedachten weer, in 2007 waren we juist het weekend na jouw boze boodschap in Wolfheze.
    Nu gaat mijn 2e soulmaatje overlijden, ze haalt het voorjaar vrees ik niet meer. Hoezoo rust.. moeilijk he. Mijn 5e “verjaardag” was vorige week oefff.
    13/2 zit ik trouwens voor de buis.

    Liefs
    Ellen

Geef een reactie

