Diepzinnigheid

Op de valreep, een beetje diepzinnigheid……

Als je uit de volgende ‘levensprincipes’ (waarden) er 5 moet kiezen, welke kies je dan en waarom? (naar aanleiding van een artikel in Psychologie Magazine, aan de hand waarvan iemand geinterviewed wordt).


* Discipline, * Eerlijkheid, * Waardering, * Flexibiliteit, * Humor, * Liefde, * Creativiteit, * Openheid, * Optimisme, * Plezier, * Rechtvaardigheid, * Toewijding, * Tolerantie, * Verantwoordelijkheid, * Vertrouwen, * Schoonheid, * Zingeving, * Zorgzaamheid, * Loyaliteit, * Persoonlijke ontwikkeling, * Succes, * Zekerheid, * Ontspanning, * Bezit, * Gezondheid, * Integriteit, * Uitdaging, * Gelijkwaardigheid, * Gehoorzaamheid, * Eenvoud, * Bescheidenheid, * Samenwerken, * Kennis, * Wijsheid, * Macht, * Onafhankelijkheid, * Afwisseling, * Zelfvertrouwen, * Avontuur, * Innerlijke rust, * Vriendschap, * Intimiteit, * Spiritualiteit, * Zelfkennis

Ik kies (in strikt willekeurige volgorde) voor:

Liefde Om te geven en om te ontvangen. Er gaat zo’n ongelooflijke kracht vanuit, dat ik echt niet zonder zou kunnen. Toen ik een tijd vrijgezel was, heb ik gezegd dat ik meteen met mijn leven zou kappen als iemand me zou garanderen dat ik nooit meer de liefde van mijn leven tegen zou komen. Gelukkig kwam ik op een totaal onverwacht moment een hele bijzondere man tegen, met wie ik komend jaar 10 jaar getrouwd ben. Het leven samen is niet altijd simpel, we zijn aan elkaar gewaagd, maar ik ben nog nooit een man tegengekomen met wie ik liever zou zijn dan met mijn eigen man. He’s my man en ik hoop dat we samen oud gaan worden. Dat we samen een kind mochten krijgen, heeft aan onze relatie en aan ons leven een bijzondere dimensie toegevoegd. Het blijft elke dag bijzonder dat er iemand is die voor mij altijd op de eerste plaats zal staan, die ik belangrijker vind dan mezelf, voor wie ik, zonder enige twijfel, mijn leven zou geven. Mijn kind, mijn meisje. Ik voel zoveel liefde voor haar dat ik bereid ben om alles, echt alles opzij te zetten voor haar geluk.

Integriteit Het is voor mij enorm belangrijk dat ik mezelf altijd recht in de spiegel aan kan kijken, dat ik met de hand op mijn hart kan zeggen dat ik fatsoenlijk gehandeld heb, eerlijk, oprecht, zonder verborgen agenda. Ik stond niet vooraan toen de Tact werd uitgedeeld en daardoor formuleer ik soms wat vierkantig en onhandig, maar ik weet dat ik nooit de bedoeling heb om iemand te kwetsen. Ik lig er wakker van als ik iemand toch gekwetst heb en hoop altijd dat ik in elk geval een kans krijg om uit te leggen wat ik bedoeld heb en vooral dat er niks kwaads achter schuilde. Trouw zijn aan mezelf vind ik ook belangrijk, dus dat ik gewoon open en eerlijk kan zijn, dat ik geen spelletjes hoef te spellen, mezelf niet anders voor hoef te doen. What you see, is what you get, dat past wel bij mij.

Persoonlijke ontwikkeling Er staan een aantal woorden tussen die ik in plaats hiervan uit had kunnen kiezen; Zelfkennis, Innerlijke rust, Spiritualiteit, Wijsheid. Ik vind het belangrijk om de wereld in het algemeen en mezelf in het bijzonder beter en beter te leren kennen. Ik wil verbeteren, veranderen, groeien, om dichter bij mezelf te komen, om mijn leven zo in te richten dat ik nooit spijt hoef te hebben. Ik wil energie stoppen in dat wat ik kan veranderen en ik wil berusting vinden in dat wat ik niet kan veranderen. Acceptatie is het toverwoord. Minder denken en meer zijn. Daar ga ik in 2009 in elk geval heel hard aan werken.

Avontuur En daarmee bedoel ik niet dat ik door oerwouden ga struinen of diepzee ga duiken. Ik wil dingen meemaken, bijzondere mensen ontmoeten, in bijzondere situaties terecht komen. Intensiteit en heftigheid, daar gaat het mij om. Zodra mijn leven stabiel dreigt te worden, moet er wat gebeuren, want anders vind ik er geen HOL aan. Dat slaat dan altijd door. Dan streef ik weer naar stabiliteit, maar dat duurt nooit lang. Never a dull moment. Ik wil dingen doen die ik eigenlijk niet durf. Uiteindelijk is het allemaal een verlengde van het vorige principe, want door die bijzondere mensen en bijzondere situaties wil ik meer over mezelf leren, ontwikkelen, groeien.

Humor Ik ben eigenlijk meer een serieus mens (neeee, niet lachen, haha). Ik ben niet de lolbroek van het feestje. Ik ben sowieso niet goed in feestjes. Ik ben zowel verlegen als theatraal, zowel dominant als teruggetrokken. Hangt af van de situatie, mijn stemming en van de sfeer. Toch is humor wel echt heel belangrijk voor me. Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd. Enorm cliché, maar zo is het wel. Robert en ik hebben vaak een soort helicopterview. Alsof we naar een film van de situatie en onszelf zitten te kijken en dat leidt altijd tot hilarische opmerkingen, vaak ook op totaal verkeerde momenten. Zit ik naar een uitzending te kijken met een zielig verhaal van een zielig mens en dan moet ik toch aan Arjan Ederveen denken en bedenk ik me dat het óók een sketch zou kunnen zijn en dan kom ik niet meer bij. Vorig jaar, net te horen gekregen dat ik kanker had, een enorme tumor, alles superslecht. Ik moest huilen, huilen, huilen en ineens zei Robert iets, waar ik zo om moest lachen dat ik bijna van de onderzoekstafel rolde. Van het ene uiterste in het andere, maar dan helpt de humor wel om overeind te blijven, om de relativiteit van het moment in te zien, om even compleet te ontladen.

Food for thought, he? Ik ben benieuwd wat jullie ervan maken.

3 Reacties op “Diepzinnigheid

  1. Ha dees of cecile, zo heb ik je leren kennen en ik vind het jammer dat ik je IRL nooit heb ontmoet, want al lezende of via je log of op het forum, denk ik/weet ik eigenlijk wel dat wij het goed zouden vinden samen. We zitten aardig op dezelfde golflengte. Ik had een soortelijk lijstje uit het magazine 😉 dus dat zegt al veel. Weliswaar heb ik geen kinderen, maar dat is geen groot verlies meer. Ik vind het jammer dat ik meer en meer mensen in mijn omgeving ben verloren zoals Eef/Eveline, maar dat was onvrijwillig :-(. Het stoort mij enorm dat mijn vrienden niet mijn vrienden bleken te zijn en dat ik het moeilijk blijk te vinden om nieuwe vrienden te vinden, mede door mijn gezondheidsproblemen( ik mag mijzelf tot de ernstige reumapatienten rekenen met de ziekte van bechterew en arthritis Psoriatica) en dat ik om de 4 weken naar het ZH mag voor een medicatie dat voor velen ‘het’ wondermiddel bleek te zijn, maar voor mij helaas niet. Dat vind ik lastig te handelen mensen-mens als ik ben…. dat wens ik mijzelf toe in 2009: wederom een leuk social leven waarin de telefoon weer eens gaat of dat er iemand langskomt voor een bakkie koffie of thee. dat is iets wat ik heb gemist heb ik gevoeld tijdens de jaarwisseling.

    Rest mij nog jou, Robert, Isis, alle goeds voor 2009 toe te wensen! en wie weet tot mailens 😉

    dagdag
    Linda

  2. Wat is de wereld toch klein Linda.
    Via het blog van Dees vond je mij, die bij jouw om de hoek woont en in het verleden (voordat ik zelf de diagnose kreeg) bij jouw een bakkie had gedaan omdat jouw poes een tijdje bij ons onder de vlonder in de tuin woonde.
    Vanavond hebben we alweer contact gehad en volgende week komt ik zeker dat bakkie bij je halen.

  3. Er wordt beweert dat ik (A.M.L. van Rooij) vanaf 1 augustus 2008 niet meer als safety manager bij Philips Medical Systems Nederland B.V. werkzaam ben.

    Dat een door iemand verzonnen onwaarheid

    A.M.L. van Rooij schrijft hier zelf dat hij heden nog steeds als safety manager werkzaam is voor Philips Medical Systems Nederland B.V.

    Met vriendelijke groeten
    Ad van Rooij

Geef een reactie

