Agnes wil wetenschap nationaliseren. Dom!

dinsdag 28 oktober 2008 10:41 Agnes Kant wil niet alleen de banken maar ook de wetenschap nationaliseren. Is het niet schattig?

Baarmoederhalskanker

Mevrouw Kant zei dit nadat het tv-programma Zembla had ‘onthuld’ dat er een ‘inval’ was geweest bij de twee fabrikanten van het vaccin tegen baarmoederhalskanker. Dit met het doel te achterhalen of de deskundigen die de Gezondheidsraad adviseren over dat vaccin financiële banden hebben met de betrokken bedrijven.

Sindsdien is daar veel commotie over. Zowel NRC Handelsblad als het ANP namen over dat er een ‘inval’ was geweest. Ook in het interview dat het tv-programma Buitenhof zondag had met de afscheid nemende oncoloog Bob Pinedo, ging het deels over de banden die medisch onderzoekers hebben met de farmaceutische industrie.

Dochter

Even wat feiten op een rij.

Het baarmoederhalsvaccin is een prachtige uitvinding. Een inenting tegen een vorm van kanker! Als dit u twintig jaar geleden was verteld, had u het niet geloofd. Jawel, het beschermt maar tegen tachtig procent van alle vormen van baarmoederhalskanker maar tachtig procent is veel meer dan nul. Daarom ook heb ik mijn 21-jarige dochter het geld voor die vaccinatie gegeven.

De reden: ik hou van haar. En jawel, er zijn wetenschappers die menen dat deze kanker niet door deze virussen wordt veroorzaakt, maar ach, je hebt altijd mafkezen binnen de wetenschap. (Er schijnen zelfs wetenschappers te bestaan die niet geloven dat CO2 het klimaat verandert! Hebt u het ooit zo zout gegeten?)

Farmaceutische industrie

De industrie is een al even wonderschone uitvinding. Ik ben dolblij in een samenleving te leven waar bedrijven bestaan. Binnen die sector is de farmaceutische industrie helemáál speciaal. Die maakt middelen waar zieke mensen beter van worden! Het is echt waar. Dat doen die bedrijven! Soms redden ze zelfs levens.

Het gaat mij dan ook totaal boven de pet dat sommige collega’s van mij zoals Joop Bouma van Trouw en de redactie van Zembla (door Bouma ingefluisterd) er een roeping in zien de farmaceutische industrie de grond in te boren. De farmaceutische industrie maakt fouten; ze geven wel erg veel geld aan marketing uit en helaas, het ideale medicijn (zonder bijwerkingen) zal nooit worden gevonden, maar zonder farmaceutische industrie zouden we nog in de middeleeuwen leven.

Vertroebelen

Heel veel klinische onderzoekers (medici die onderzoek in een ziekenhuis verrichten) hebben banden met de farmaceutische industrie. Dat is niet ideaal, het kan inderdaad hun oordeel vertroebelen, maar het is een imperfectie waarmee de samenleving moet leren leven. Het antwoord dat de voorzitter van de Gezondheidsraad gaf op de verdachtmakingen van Zembla en Trouw, is in dat opzicht verhelderend: als je geen deskundigen mag inschakelen die onderzoek voor de industrie hebben gedaan, hou je geen echte deskundigen meer over.

Medicijnen worden nu eenmaal ontwikkeld door de farmaceutische industrie en ze moeten worden uitgeprobeerd op patiënten die de industrie niet heeft, ziekenhuizen wel. En dus betaalt de industrie klinische onderzoekers voor hun medewerking aan tests. Dat hoeft geen bezwaar te zijn zolang medisch onderzoekers een goed ontwikkeld geweten hebben en elkaar een beetje in de gaten houden.

Zuiver op de graat

Bob Pinedo is een goed voorbeeld van iemand die zijn hele leven geld van de farmaceutische industrie heeft aangenomen, met de eer mag strijken dat hij de oncologie innoveert (terwijl het doorgaans de industrie is die de medische wetenschap vernieuwt) en die volgens mij zuiver op de graat is. Nee, de wetenschap is niet volledig onafhankelijk. Maar dat wisten we toch al? Gelooft u werkelijk dat al die klimaatonderzoekers bij het KNMI en het IPCC zo onafhankelijk zijn?

Weggelaten

Klein detail: er is helemaal geen ‘inval’ geweest bij de twee farmaceutische bedrijven die het baarmoederhalskankervaccin produceren. De bedrijven wisten al maanden tevoren dat de inspectie die dag zou langs komen. Maar dat hebben Zembla en Trouw weggelaten want ‘inval’ klinkt incriminerender en dus leuker.

Dan de conclusie van dr. Agnes Catherina Kant. Gepromoveerd op baarmoederhalskanker en opvolgster van Jan Marijnissen. Ze wil de wetenschap nationaliseren. Leuk voor de innovatie in de medische wetenschap. Bent u, waarde Agnes, wel eens nagegaan hoeveel medicijnen er ooit zijn ontwikkeld in landen als Cuba, de voormalige Sovjet Unie, Noord Korea en China?

Bron: Simon Roozendaal, Elsevier

4 Reacties op “Agnes wil wetenschap nationaliseren. Dom!

  1. Heb Zembla toen (uiteraard) gezien, wat een opgeklopt verhaal ja. Weet na 10 jaar bij de universiteit dat onderzoeken bijna niet meer kunnen zonder 3e geldstromen van bedrijven. Vanuit het Haagse is daar geen/weinig geld voor.. dus laten we blij zijn nietwaar. Nederland liep trouwens al zwaar achter vergeleken bij Europa met dit vaccin.

    Ellen

  2. Ach Dees ik kan me hier zo woest om maken, die hele hetze tegen dat vaccin. Maar ja mijn zus is dan ook gestorven aan baarmoederhalskanker,een ziekte die je zogenaamd niet kunt krijgen als je maar braaf om je uitstrijkjes gaat.Nou dat is dus al een sprookje aangezien zij klachten kreeg toen ze 29 was en dan zit je dus niet in het bevolkingsonderzoek maar kan het hpv al lang zijn verwoestende werk hebben gedaan.Dat was dus ook zo.De tumor zat al in 19 lymfeklieren,ze had geen schijn van kans.Na 3 jaar kwam het terug in de longen.Ze heeft via dokter Kenter nog het vaccin gekregen als experiment,zij is 1 van de artsen die werkte aan de ontwikkeling hiervan.Ik weet hoe
    verheugd men was iets te vinden tegen dit vreselijke virus dat kanker veroorzaakt.Een vaccin tegen kanker is op zich al een wonder maar van alle kanten probeert men mensen tegen te maken.Als je zag in het ziekenhuis hoeveel jonge vrouwen tussen 25 en 30 al baarmoederhalskanker hebben en hoeveel vrouwen een slecht uitstrijkje hebben en daarbij hpv wat betekent jaren van stress en vervelende ingrepen(zoek maar eens op pap 3 en 4) dan geloof je gewoon niet hoe dit kan.Ik heb ook een hele boze mail gestuurd naar Zembla. Nou ja wat valt er verder te zeggen,mijn nichtjes zijn meteen al ingeent zelf heb ik geen dochters maar ik zou het wel weten.HPV is een sluipmoordenaar,het besmet meisjes tussen de pakweg 15 en 20 en 10 jaar later heb je een tumor en baarmoederhalskanker heeft veel minder overlevingskansen dan borstkanker.Condooms beschermen niet tegen HPV. Lees maar eens op internet over HPV en huiver.Ongelooflijk wat dat virus allemaal kan veroorzaken.En ongelooflijk dat men zo’n vaccin wil tegenhouden.

  3. Als aanvulling op mijn vorige reactie wil ik alle vrouwen ook nog waarschuwen voor een langdurig gebruik van de pil,zie bv dit artikel:http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=nbna28032002_002

    Er zijn bewijzen dat een langdurig gebruik van de pil in combinatie met hpv baarmoederhalskanker veroorzaakt. Mijn zus gebruikte inderdaad vanaf haar 18de de pil,dus 11 jaar.Zelf had ik altijd foute uitstrijkjes (pap 2 en 3a)en bruine afscheiding gedurende het gebruik van de pil,zodra ik was gestopt werd het weer pap 1 en geen klachten meer. Ook denk ik weleens dat de pil borstkanker veroorzaakt,zelf had ik altijd pijnlijke opgezwollen borsten,dat kan niet goed zijn.Ik weet het niet zeker maar een waarschuwing is op zijn plaats.

  4. He wat een verademend intelligent stukje schrijf je weer hier (sorry dat ik er zo achteraan kak). Mekaar weer contacteren-if you like? XXX Babette

Geef een reactie

