BN-er worden

Een tijdje geleden werd ik benaderd door de gynaecoloog die oprichter is van Obgyn.net, een website voor vragen of het gebied van gynaecologie, verloskunde en fertiliteit. Ik ben al jaren als vrijwilliger aan deze site verbonden. Hij was benaderd door Teleac voor het programma ‘Volgende keer beter’. Dit programma over communicatie in de Gezondheidszorg laat zien hoe mensen er zelf voor hebben gezorgd dat medische misverstanden of miscommunicatie kunnen worden opgelost of missers kunnen worden voorkomen. Hij had met de redactrice gesproken over de invloed van internet op behandelingen en had o.a. over mij verteld. Hij vroeg me of ik belangstelling had om aan het programma mee te werken.

In eerste instantie vond ik mezelf hier niet helemaal in passen. Ik ben namelijk niet zozeer door internet inhoudsdeskundig geworden, maar dat was ik al door mijn vak. Ik besloot een oproep te plaatsen op verschillende sites. Omdat daar uiteindelijk niet zoveel reacties op kwamen, besloot ik toch mee te werken.

In gesprek met de redactrice besloten we te focussen op mijn ‘gemiste’ diagnose en wat daarop volgde; dat ik een brief schreef naar de maatschap Radiologie en dat er zo’n fantastische reactie op kwam van de radioloog dat ik het voorgoed een plek kon geven en me volledig kon concentreren op mijn behandeling en herstel.

Afgelopen donderdag kwam de regisseuse, de cameraman en een geluidsman bij ons thuis om opnames te maken. We hebben eerst een stuk gefilmd dat laat zien dat het nu weer goed met ons gaat. Ik ben kleren aan het passen in een winkel, we drinken een milkshake en we lopen door ons stadje. Daarna werd een interview met mij opgenomen. Er wordt nog gefilmd in het ziekenhuis, de mammografie-ruimte, het MRI-apparaat en er worden bepaalde scenes nagespeeld door acteurs. Verder komt er nog een opname in de studio met publiek en inhoudsdeskundigen. We weten inmiddels dat één van de artsen uit mijn ziekenhuis mee zal werken. Ik denk dat het al met al een mooie en positieve uitzending gaat worden. De verwachting is dat het in januari uitgezonden wordt.

Je weet het: Er is maar één categorie mensen die heel vlot en heel definitief geneest van kanker en dat zijn filmsterren, popidolen en Bekende Nederlanders.

Wanneer ben ik nou genezen?

Nou nog één keer dan, het zit zo:
– voor de UWV en ARBO ben je binnen het jaar volledig hersteld   
– voor verzekeraars eigenlijk nooit meer zo’n beetje … 
– voor de buitenwereld zodra je weer haar hebt
– en voor jezelf ….. zodra je weer een beetje met beide voeten op aarde terugbent en de draad weer min of meer kunt oppakken
– voor je oncoloog pas na pakweg een jaar of tien
– voor filmsterren en BN’ers geldt een aparte clausule, die zijn beter zodra ze dat zelf in de media roepen…..
(van Loesje, www.de-amazones.nl)

Er zit dus niks anders op dan werken aan mijn BN-erschap. Ik ben in elk geval lekker bezig…

8 Reacties op “BN-er worden

  1. Mooie conclusie Dees.
    En nu maar hopen dat wij op de tribune mogen en kunnen zitten.
    Voor ons ben je al een BN er.

  2. Nee hoor Dees, voor mij ben je een NB-er(een Nooit meer willen missen Borstkankervriendin!)
    Liefs, Daan

  3. ik heb zoveel respect voor je….ik heb geen mooie woorden en kan ze nog minder uitspreken, maar jouw woorden raken me altijd en geven daardoor inzicht….Dank je wel, lieve groet Tineke

  4. Je hebt het toch weer voor elkaar, wijffie. Ik hoop dat ik er bij kan zijn op 8 december. En die verklaring van BN van LadyDaan, helemaal mee eens!
    BTW: hoe gaat het met de vapeurs? Ik bel je morgen, x

  5. Oww Dees wat goed zeg. Ik had me ook gemeld bij Hans, maar jij hebt veel meer affiniteit natuurlijk!
    Eigenlijk ben ik blij dat ik niet uitgenodigd ben grinnik…
    Ben hem alleen maar dankbaar dat ik m’n gram mocht spuien over mijn gemiste diagnose, dat gesprek heeft me zo opgelucht. Niks mee gedaan verder, dat weet je misschien nog wel, Monika werd weer ziek dus wat is dan belangrijk…

    Tuurlijk zit ik voor de buis dan!

    Liefs,
    Ellen

  6. PS Ik schreef ’t laatst nog, wanneer kom je op TV en jawel hoor grinnik!
    Fraai dat overzichtje, UWV vooral ja, maar vlak werkgevers ook niet uit, maar ja dat is de wet…
    Die BN-ers, tja.. vraag me bijv. bij de heren voetballers altijd af hoe die “even een scannetje” laten doen, terwijl gewone stervelingen ook al blijk je kanker te hebben, “rustig” 3 weken moeten wachten.

    Ellen

  7. Laat je nog weten wanneer het precies wordt uitgezonden??
    Jee, je bent echt hard op weg om een BN-er te worden! Hahahaha….

    Anja!

  8. Gaaf dees, dat je dit hebt gedaan. ik had die oproep van hans ook gelezen en inderdaad aan jou en aan ellen gedacht…
    Laat het tegen die tijd ff weten, dan ga ik uiteraard kijken!!

    X Esmée

Geef een reactie

