Zenuwen

Het probleem dat ik heb met mijn opvliegers is hier al vaak besproken. Mogelijk is nu dé oplossing nabij.

Een tijdje geleden vertelde een collega dat er net een artikel had gestaan in de Lancet Oncology over opvliegers en zenuwblokkades. Meer zei hij er niet over maar mijn nieuwsgierigheid was geprikkeld. Ik ging speuren en stuitte op een artikel over een onderzoek in Amerika waarbij bij 13 vrouwen een zogenaamde Ganglion Stellatum blokkade was uitgevoerd, een blokkade van een zenuwknoop in de nek. De vrouwen gingen van gemiddeld 80 opvliegers in de week naar gemiddeld 8 opvliegers in de week. Wauw. En.. er werden nagenoeg geen bijwerkingen of complicaties gemeld. In het septembernummer is er een update verschenen en na 42 weken waren deze vrouwen nog steeds min of meer opvlieger-vrij.

Dat zijn nog eens cijfers. Ik heb meer dan 80 opvliegers in de week en als dat zo dramatisch af kan nemen, poeh, dan wil ik daar meer van weten. Ik stuurde het artikel naar een bevriende gynaecoloog, voorzitter van de Dutch Menopause Association, die terugmailde: “Interessant, maar ik zie het mezelf niet doen.”

Nee, begrijpelijk, dat is inderdaad niet het werk van een gynaecoloog. Dat is het werk van een anaesthesioloog. Helaas kende ik geen anaesthesioloog die ik eens om raad kon vragen, maar gelukkig één van mijn collega’s wel. Hij belde er één, legde mijn casus voor en mailde hem de artikelen. Deze anaesthesioloog is er blijkbaar één van het voortvarende type, want hij was er meteen voor in. We ontmoetten elkaar snel op de poli en de ingreep werd gepland. Hij vertelde me dat hij deze ingreep vrijwel dagelijks uitvoert, maar dan in het kader van pijnbestrijding. Hij was er niet van op de hoogte dat het ook wel eens effectief zou kunnen zijn bij de indicatie Opvliegers. De ingreep duurt een paar minuten en het effect is vrijwel meteen te merken.

Morgenochtend mag ik me melden. Het wordt een dagopname. Toen ik vannacht voor de zoveelste keer verhit wakker werd, dacht ik: “Goh, misschien is dit wel één van mijn laatste slechte nachten.” Het mag allemaal griezelig klinken, want ik word wel een beetje een proefkonijn, maar ik ben niet bang. Ik heb er veel, heel veel voor over om van die opvliegers af te komen en beter te slapen. De anaesthesioloog is bedreven in de ingreep, dus ik heb niet echt reden voor ongerustheid. Morgen gaan we het zien. Keep your fingers crossed…..

9 Reacties op “Zenuwen

  1. wow Dees, wat zou DAT fijn zijn! ik zal zeker aan je denken morgen en ik hoop echt dat het gaat helpen, (en wat voortvarend en dapper ook weer van jou!) liefs Fré

  2. Ik ben net zo zenuwachtig als jij! Ik leef met je mee… bel of mail je me nog even hoe je het ervaren hebt? Kan ik ook met een gerust hart er naar toe! We weten waarvoor we het doen, toch?
    Ik ga voor je duimen morgen om 11.00u! Dikke kus, Man

  3. Mijn duimen draaien al!
    Liefs, Daan

  4. WAUW! Dat is geweldig nieuws. En wat ben jij alweer snel en effectief bezig, zeg! Ik vind jouw manier van aanpak echt geweldig, Dees. Ook ik zal aan je denken en hopen dat je gelijk VEEL resultaat merkt. Vroeger bij FREYA deden we de weeendans op spannende momenten, ik doe nu de “Ganglion Stellatum blokkade” dans.
    Toi toi toi.

  5. veel succes! ik hoop zo dat het het gewenste resultaat geeft. groetjes Jet

  6. Wat ben je toch een geweldige voorloopster.
    Ben erg benieuwd naar wat het je (en daarna waarschijnlijk nog heel wat volgers) zal gaan brengen.
    Als wij om 11 uur beginnen met lopen zijn we in gedachten bij je.

    Liefs
    Car

  7. Frank van den Heuvel

    Desiree,veel succes.
    Doe JanWillem de groeten.

    groetjes frank

  8. Hee Dees,
    sjee, wat een verhaal zeg!! Ik ken het fenomeen “een blok zetten” wel vanuit mijn werk, maar nog nooit op deze manier zien toepassen!! Ik ben reuze benieuwd of het werkt, en ik wens je dan ook ontzettend veel succes bij je proefblokkade!!!!

  9. Jeetje, wat een ontwikkelingen!
    Succes meid!
    Hoop snel te horen hoe het gaat!

    Kus Marloes

Geef een reactie

