Beautiful people

Steeds opnieuw word ik verrast door mensen. Mensen die je zomaar ergens ontmoet, die zomaar iets aardigs zeggen en met wie je zomaar iets deelt. Cadeautjes, elke keer opnieuw.

Ik maak er geen geheim van dat ik kanker heb gehad. Sterker nog, ik kan het vaak niet nalaten om het te vertellen en dan denk ik achteraf:””Deeeeees,…. moest dat nou?”. Maarja, mij helpt het en… het levert bijzondere ontmoetingen en bijzondere gesprekken op. Cadeautjes, die het leven voor mij gemakkelijker maken.

Van de week zei iemand: “Maar je hoort toch altijd dat mensen dan pas weten wie hun échte vrienden zijn?” Ik heb een beetje moeite met die uitspraak, want er zit meestal een verbitterde ondertoon onder.

Allereerst is het zo dat verdriet en pijn ontzettend eenzaam zijn. Uiteindelijk kunnen de allerliefste mensen van de wereld niet echt iets doen om je pijn en verdriet te verzachten. Ik heb in het verleden wel ooit het gevoel gehad dat ik door de halve wereld in de steek werd gelaten, maar ik kwam er op een dag achter dat dat NIETS met die mensen te maken had, maar met mij en met MIJN eenzaamheid. Toen ik dat wist, probeerde ik die eenzaamheid te accepteren en niet teveel verwachtingen te hebben van iedereen.

In plaats daarvan neem ik nu zelf het initiatief. Ik ga niet zitten wachten op een telefoontje. Ik bel gewoon zelf als ik daar behoefte aan heb. Ik neem het mensen niet kwalijk als ik een tijd niks van ze hoor, want ik weet dat ze het dan druk hebben met andere dingen. Ik laat zelf ook vaak niets van me horen omdat ik het druk heb of omdat er andere dingen spelen. In gesprekken vertel ik zelf wel hoe en wat en ik hoop dat het daardoor voor anderen gemakkelijker wordt om er over te praten, om die vragen te stellen die ze eigenlijk niet durven stellen. Ik ben niet zo gevoelig voor ‘foute’ opmerkingen. Ik hoor ze niet eens, waarschijnlijk omdat ze me niet raken en omdat ik dingen gewoon weerleg, als ze net even anders zijn.

Er zijn wel mensen geweest uit mijn verleden met wie ik ineens weer contact had (bijvoorbeeld via Linkedin). Die vroegen dan hoe het ging. Tja, dan kan ik toch niet zeggen dat het gewoon goed gaat, zonder de kanker te noemen? Als ik dat dan schreef, hoorde ik niets meer terug. Word ik daar verdrietig van? Heel eerlijk, nee, ik moet daar erg om lachen. Die denken vast: “Ojee, wat heb ik nu aan mijn fiets hangen? Hier wil ik niet bij betrokken zijn.” Mij maakt dat niets uit. Sterker nog, het is een prachtige natuurlijke selectie, want ik wil ook geen mensen in mijn leven die er blijkbaar voor kiezen om de moeilijke en verdrietige dingen te mijden, die de diepere lagen van het leven niet opzoeken.

Ik ben wel mensen kwijt geraakt, ook wel omdat ik zelf geen zin meer had in contact. Dat wil helemaal niet zeggen dat het contact nooit iets waard was. Dat wil vooral zeggen dat we niets meer deelden. Ik ben natuurlijk door alles ook enorm veranderd. Vriendschap is net een kaars. Het kan hevig branden om vervolgens toch te doven.

Wat er overblijft, zijn mensen die er toe doen. Mensen met wie je kunt praten over de diepere betekenis van dingen in het leven. Mensen die zichzelf en hun zuivere emoties laten zien.

Ik koester de mensen die ik al kende. Ik omarm de mensen die ik afgelopen jaar ontmoet heb. Beautiful people. Cadeautjes, elke dag opnieuw.

8 Reacties op “Beautiful people

  1. Mariet van Schijndel

    Nou Desiree, ik geloof ook dat ten diepste alle mensen in eenzaamheid hun sores moeten dragen, ook al zijn er lieve mensen om hen heen, die zich machteloos voelen, omdat ze niets kunnen doen, dan er te zijn om naar hen te luisteren.
    Maar iets anders, je bent er door je nieuwe kapsel ontzettend knapper op geworden , een filmster gelijk. Ik zou je niet herkend hebben.
    Veel sterkte met de vervelende opvliegers. Het is al weer minder warm buiten en dat scheelt ook wel, vind ik zelf. Ook al zijn mijn opvliegers al behoorlijk aan het minderen. Toch heb ik er met warm weer meer last van.

  2. Mooi gesproken, Dees. Een waarheid als een koe!!! Enne…ik voel me aangesproken, bedankt voor het compliment. Wij blijven er voor elkaar, zo lang als we leven! Dikke dikke kus aan een heel mooi persoon want dat ben je…..

  3. Hi Desiree,

    Kom ik even met een reactie binnenvallen, terwijl je me niet eens kent. Althans, misschien heb je via Jeroen Hansen al wel van mij gehoord. Zo ken ik jouw naam iig wel.

    Ik vind je weblog helemaal geweldig en zou je graag eens willen ontmoeten. Vraag gerust aan Jeroen (of Margreet, die kent mij al veel langer) of dat een goed idee is 🙂

    Kijk maar of je er zin in hebt en of het je uitkomt, heb ik alle begrip voor.

    Mijn e-mail adres is xxx

    Groetjes en hopenlijk tot mails!
    Liana.

  4. Dees!

    Wat omschrijf je het mooi en goed. Ik heb dat zelf ook dat ik niet bitter wil zijn. En ben me ook zo bewust dat ik zelf ook, voor allerlei minder leuke dingen mijn pad kruisten, best wel ´hard´ was omdat ik vond dat je het best ´door kon pakken en niet bij de pakken neer moest gaan zitten´ zonder daarbij het besef te hebben dat er situaties zijn waarbij je gewoon stil MOET staan omdat ze je in beslag nemen, omdat je na moet denken, omdat je verdrietig bent.

    Kortom, ik was ook niet echt Mrs. Tact.

    En ik verwacht dat ook niet van anderen, en ik moet ook altijd slikken als mensen roepen : ´dan leer je je vrienden kennen´.

    Ik denk dat iemand niet zo gauw een vriend is als de meeste mensen wel denken. Kennissen, daarvan zijn er veel, maar vrienden….

    En het grote voordeel van internet, vooral ook voor als je minder mobiel bent! Daarbij ook de mogelijkheid om indirect te reageren (dat is voor mij wel goed 😉 ) ik ben IRL soms wel eens wat te direct 😉 )

    Laten bezinken, reageren, nog eens nalezen, schrappen, en dan versturen..

    Dat is fijn en gemakkelijker, soms schrijft het ook nog eens tig keer gemakkelijker dan dat je iets zegt. Tranen in de ogen bij het typen, dat ziet de lezende partij toch ook niet, en dat maakt het wel eens gemakkelijker!

    Mooie, ware, log!
    Groetjes, Mien (Harma van obgyn)

  5. Lieve Desirée,
    Je ziet er keigoed uit op de foto en nu maar hopen dat je je ook beter gaat voelen door de behandelingen van de endocrinoloog. Ik heb het al vaker geschreven, maar doe het nog een keer: je teksten op je weblog zijn geweldig goed.
    Desirée, mjn zus Wil en ik gaan op 21 september meefietsen. Wie weet, treffen we elkaar daar.
    Liefs van Jeanne.

  6. Wijze wijze vrouw die je bent.
    Vrienden, mensen waarvan je dat dácht tenminste… ik kan er nog boos om worden, jouw tekst relativeert dat heel goed, dank je wel.
    Mijn vriendenkring is erg veranderd, heb er zoveel lieve mensen voor teruggekregen die ik zonder internet nooit had ontmoet. Dat heeft ook weer z’n droeve keerzijde, want het zijn allemaal lotjes, nu is mijn liefste lotje weer ziek, dat is erg hard maar zo hard en gemeen is het leven. Een deja vu na het verlies van Monika.

    Ik hoop dat de endocriminoloog (zoals een van mijn vriendinnen ‘m noemt grinnik) wat voor je kan betekenen.

    Veel liefs
    Ellen

  7. hello beautyful, strong woman,
    wat een wijze woorden! Bedankt weer voor het delen van je ervaringen. Ik blijf het bijzonder vinden om je te volgen; leuk om te lezen en indrukwekkend wat je meemaakt en hoe je ermee omgaat.
    lieve groet annemieke

  8. Hee Dees, wat schrijf je weer een inspirerend en herkenbaar stukjes. Ik koester die ‘cadeautjes’, die bijzondere momenten met bijzondere mensen, evenzeer als jij. Ik ben niet zo goed als jij in het relativeren van contacten die overgaan, maar het lezen van jouw aanpak, jouw relativeringsvermogen, geeft mij ook kracht en een lichtend voorbeeld. Kus, en ben iig voor jou en je ‘lotjes’ blij dat het zo’n rotzomer is, met het oog op opvliegers enzo! Mar

Geef een reactie

