Opmerkingen, vragen en reacties- 2

Nog een paar aanvullingen:

Gelukkig ben je nog jong. Jong zijn is geen voordeel als je kanker hebt maar juist een nadeel. Kanker is eigenlijk voornamelijk een ziekte van oudere mensen. Het is het gevolg van beschadigingen in het DNA van de cellen en hoe ouder de cellen worden, des te groter het risico op beschadigingen. Bij jonge mensen verdubbelen cellen zich sneller dan bij oude mensen. Ook kankercellen verdubbelen zich sneller en dat maakt kanker op jonge leeftijd dus juist agressiever.

Niemand krijgt garanties. Ik kan morgen ook onder een bus lopen. Het is zeker zo dat in het leven niemand garanties krijgt en niemand weet hoe lang hij nog te leven heeft. Toch hebben kankerpatiënten een groter risico om voortijdig te overlijden dan gezonde mensen. Voor kankerpatiënten is namelijk het risico om onder een bus te lopen evengroot als voor anderen, maar daar bovenop komt het risico dat de ziekte met zich meebrengt. Veel patiënten vinden wel een manier om met die onzekerheid om te gaan.

4 Reacties op “Opmerkingen, vragen en reacties- 2

  1. Weer super geformuleerd, Dees!!!
    En welke ik tegenwoordig ook steeds hoor: Wat zie je er goed uit!!!!! Ja, ik weet het, ik zie er best goed uit, een gezond kleurtje… maar ik voel me 80….
    En dan maar steeds weer dat uitleggen…..
    Liefs Marianne

  2. Nice picture Dees!!

    X Esmée

  3. Hoi Dees,

    Vragen en reacties, praat me er niet van…
    Je mag blij zijn dat; je bent toch genezen; ach met die beperkingen valt toch goed te leven; fijn toch dat je niets meer moet; goh hoezo ben je moe, het is toch al 4 jaar geleden; 3x per week therapie, ach zo heb je wat te doen (!); steunkous, doet toch geen pijn en je draagt toch altijd al lange broeken; straks als je been wat beter is…
    Vooral die laatste, dat been wordt nl. nóóit meer beter en het doet wel pijn, m’n been valt wel mee maar m’n voet staat chronisch in de fik. Fijn met dit weer zo’n dik knellend ding aan, de andere dagen 4 lagen zwachteltroep, echt heerlijk hoor.
    Al m’n schoenen weggegeven want die passen niet meer, waar ik nu op loop is niet m’n smaak en de linker is toch net wat te groot, hielplakkers, zooltjes, blarenpleisters en da’s voor de goeie voet. Je moet veel lopen, jaja of ik dat voor m’n lol doe zo! Op feestjes voel ik me niet op m’n gemak, iedereen heeft een lekker kleurtje, ik niet want zon mag niet/kan ik niet tegen, leuke sandaaltjes etc.

    Sorry een uitbarsting, er kwam ineens veel los na het lezen van jouw ervaringen…

    Liefs,
    Ellen

  4. Ja dat lijkt mij vreselijk moeilijk. Al die ‘goedbedoelde’ opmerkingen van mensen. Maar heel veel komt dus voort uit het ‘niet weten’ en onkunde

Geef een reactie

