Lang zal ze leven

Tijdens de vele autoritten die ik maak, overpeins ik soms het leven.

Zo dacht ik na over mijn kansen om kanker te overleven. Ik bedacht me dat er in mijn leven best heftige dingen op mijn pad zijn gekomen en dat het me dus niet zou verbazen als ik deze venijnige ziekte niet zou overleven. Het duurde even en toen bedacht ik me dat ik met die verdrietige dingen óók ongelooflijk veel mazzel heb gehad, dus dat het me niet zou verbazen als ik deze keer ook geluk heb en door het oog van de naald kruip en gewoon wél oud word. Toen ik dat even had laten bezinken, realiseerde ik me dat noch het één nog het ander terechte gedachten zijn.

Ellende of mazzel uit het verleden hebben geen enkele voorspellende waarde voor ellende of mazzel in de toekomst. Er is geen enkel verband. Die vlieger gaat gewoon niet op. Ik ben overgeleverd aan het lot, nouja, aan de eigenzinnigheid van mijn eigen lijf. Zitten er nog ergens slapende kankercellen of niet? Is mijn eigen afweer in staat om eventuele valse jongens om zeep te helpen of niet? Alles wat ik kan doen om mijn lijf een handje te helpen, hebben we gedaan en doe ik nog steeds met de antihormoontherapie en met de Herceptin. Voor de rest is het afwachten geblazen. Geen positiviteit, geen voedingssupplement, geen leefregel die daar invloed op heeft. Gewoon doorleven, gewoon het beste maken van elke dag, intenser en gelukkiger dan voorheen. Als ik daarmee 80 word, dan is de kanker een enorm cadeau geweest en als ik dat onverhoopt niet haal, dan heb ik echt alles uit het leven gehaald dat erin zit.

Morgen ben ik jarig, 38 lentes. Een emotioneel moment. “Lang zal ze leven” krijgt na kanker toch een andere lading. In elk geval gaan we weer aardbeiengebakjes eten, met meer smaak dan vorig jaar, en hoop ik roze pioenrozen te krijgen. En verder gaan we met zijn drietjes naar de dierentuin De apenheul. Lang zal ik leven….

11 Reacties op “Lang zal ze leven

  1. Mariet van Schijndel

    Hoi Desiree, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Een fijne dag op Apenheul. Aan het weer zal het niet liggen, dat zal geen spelbreker zijn. Ik lees je weblog heel graag. Isis herinnert me heel sterk aan jouw capriolen in vroegere dagen.
    Heel veel groeten,
    Mariet

  2. Hoi Dees, Geniet van alles deze dag. En dat moet wel lukken denk ik, want vorig jaar zaten we er beroerder bij zo rond deze tijd. En we zijn er nog!! En ik ben net zoals jij, hier nog heeeeeel lang te blijven.
    Van harte gefeliciteerd en maak er een mooie dag van met je gezinnetje!! Heb ik vorige week ook gedaan.

    Groetjes Diane

  3. Lieve Dees,
    wat een mooi, diepzinnig en ontroerend stukje heb je weer geschreven.
    Gefeliciteerd en een bijzonder mooie dag toegewenst!
    lieve groet annemieke

  4. Ik zeg: ‘zij leve hoog!’ en mooi, en intens, en gelukkig… Van harte Dees, geniet van een bijzondere dag! Ik ga morgen, op jouw verjaardag, meelopen aan een gesponsorde walk (Race for Life) hier in Londen, samen met een groepje vriendinnen en onze 9-jarige dochters. Jij bent mijn inspiratie hiervoor geweest, en ik vind het mooi om zoiets met mijn dochter te doen en een beetje bewustwording te creeeren (naast de sportiviteit en gezelligheid!). Zal dus zeker aan je denken, en in gedachten op je proosten!
    Liefs, happy birthday,
    Mar

  5. Lieve Desiree, Ik zing toch alvast ‘lang zal ze leven’ want dat is wat ik jouw en jullie gezin van harte toewens! Maak er een mooie dag van samen en veel plezier bij de aapies!
    Liefs Joos

  6. “jouw toewens?” Oh oh oh, dat krijg je ervan als je op het laatst toch de tekst verandert…
    lieverd, heppie bursdee speciaal voor jou!
    Joos

  7. Lieve Dees,

    Van harte meis, de gebakjes zullen zeker beter smaken! Een prachtige dag om met jullie kleine meid naar de aapjes te gaan. Carpe diem, dat moeten wij in gedachten houden he..

    Dikke knuf,
    Ellen

  8. Tja, inderdaad heeft de zin “lang zal ze leven” een heel andere lading gekregen. Maar ik wens het je wel toe. Een lang, gezond en gelukkig leven, dat wens ik voor je. Ik hoop dat je een beetje genoten hebt met z’n drieën in de dierentuin! Dikke dikke kus

  9. Jeanne Schrover

    Lieve Desirée,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Ik hoop dat jullie een leuk en gezellig uitstapje hebben gehad naar Apenheul. Zelf ben ik er nog nooit geweest. Misschien een goed idee om daar binnenkort ook eens heen te gaan.
    Nog een fijne voortzetting van de feestelijkheden.
    Liefs van Jeanne.

  10. Hallo Dees,
    Vanuit Denemarken een heééél lang leven gewenst, meissie!!!!
    Hoe vond je dochter de apenheul?
    Liefs,
    Diana

  11. Meis, daar is ‘tie dan toch gekomen, je 38e verjaardag…. ik kan me ergens vaag herinneren dat we verleden jaar reacties op je 37e verjaardag schreven die je dit alleen maar konden toewensen… we hoopten, hebben gebeden en heel wat duimen gedraaid (alsof dát helpt….), maar die 38e is er wel mooi gekomen!!! Dus lieverd, ik hoop uit het diepst van mijn hart dat er nog eens 38 mogen volgen, minimaal.

    Een beetje te laat, maar daarom niet minder gemeend: van harte gefeliciteerd met je 38e verjaardag!!!!

    Dikke kus van Anja!

Geef een reactie

