Hart

Ojee, en dan vergeet ik helemaal het verhaal over mijn hart te vertellen. Ik heb een selectief geheugen, want dingen waar ik niet aan wil denken, die vergeet ik blijkbaar echt terstond.

Ik krijg nog steeds eens in de drie weken een infuus Herceptin. Ik heb er inmiddels elf gehad en nog zeven te gaan. Ik onderga het gedwee. Ik heb geen zin meer om als patiënt op de dagbehandeling te zitten, om elke keer weer geconfronteerd te worden met mensen aan de chemo, met mensen die er beroerd aan toe zijn, met (zoals de één na laatste keer) een jonge moeder met uitzaaiingen…. (waar ik dan ’s nachts toch aan moet denken). Maarja,… ik heb dit middel nodig en ik ben blij dat ik het krijgen kan. Het verhindert eventuele achtergebleven kankercellen om te gaan groeien, dus probeer ik er niet teveel over na te denken.

Nu kan Herceptin nadelige effecten hebben voor mijn hart, zeker ook omdat ik een soort chemo heb gehad dat óók mijn hart kan aantasten. In het kader van mijn werk heb ik hier laatst nog een wetenschappelijk artikel over gelezen. Om mijn hart te controleren moet ik elke drie maanden een Mugascan krijgen, waarmee de pompfunctie in kaart gebracht wordt. De laatste had ik in December gehad en toen ik in januari bij de chirurg was, zei hij dat de ejectiefractie (maat voor de pompfunctie) wel achteruit gegaan was, maar niet dramatisch. Ik vond het nu (zo’n 4 maanden later) wel weer eens tijd voor zo’n Mugascan. Ik bellen naar het secretariaat van Interne, maar daar hadden ze van zo’n scan nog nooit gehoord. Hoe dan ook, ik zei dat ze me er maar gewoon voor op moesten geven. Ik hoorde niks meer en heb dus zelf maar weer gebeld. Weer een andere secretaresse die het aan mijn oncoloog ging vragen. Belde ze me terug met de mededeling dat hij me eerst wilde zien.

Nou zijn de controles in mijn geval verdeeld tussen de chirurg, radiotherapeute en oncoloog. Ik zie één van hen elke drie maanden en ik was net bij de radiotherapeute geweest. Ik snapte het dus niet helemaal meer. Daarom heb ik mijn oncoloog gemaild en het verhaal nog eens uitgelegd, waarop hij akkoord ging (hij schreef letterlijk: Toe maar weer. Ik vraag het aan. Tegen sommige vrouwen kan ik niet op. Zeker als er een hart in zit.” Grappig, he?) Het ging rap, want ik mocht afgelopen donderdag al.
Hartstikke gezellig, want een collegaatje van mij wilde wel eens weten wat een Mugascan was en ging met me mee. Lag ik onder dat apparaat, vertelde de nucleair geneeskundige (wat trouwens een ongelooflijk lekker ding is, maar dat terzijde) dat mijn ejectiefractie van 65% naar 51% gegaan was en die laatste uitslag van december was. Hij zei dat als het minder zou worden dan 50% dat wel eens consequenties zou kunnen hebben voor mijn infusen. Ik schrok me een hoedje. Mijn collega vertelde me later dat mijn hartslag prompt enorm omhoog ging toen ie me dat meldde. Pure stress zeg….

Nou bleek mijn oncoloog vrijdag niet in huis te zijn, dus heb ik overlegd met de Nurse Practitioner om voor morgen een belafspraak te plannen en voor de zekerheid de geplande Herceptinafspraak voor morgenochtend maar naar iets later in de week te verplaatsen. Nu ik eraan denk, begin ik stiekem zenuwachtig te worden. Ik wil gewoon geen gedonder en zonder problemen verder met de infusen. Grrrrr…. Nouja, morgen weet ik meer.

Update 14 april: Uitslagen waren nog niet binnen. Woensdag weer bellen.

7 Reacties op “Hart

  1. Hee Dees, ik hoop voor je dat het goed is afgelopen. Ik heb aan het begin van mijn Herceptin-tijd gedonder gehad met mijn ejectie fractie. Ik moet volgende week maandag weer voor een nieuwe scan. Je zou er een acute hart-verknettering van krijgen! Anyway, ik denk aan je en hoop dat het allemaal op zijn pootjes terecht gaat komen.

    Bye bye,
    Mariska

  2. Oef dat is spannend Dees, sh@#$t dat je tot woensdag moet wachten. Hopen maar dat dit goed voor je af gaat lopen zonder al te veel zenuwen.
    Neem aan dat je zelf al weet wat alle opties zijn ??

    Liefs
    Car

  3. Duimen draaien hier weer meid!
    Diaan

  4. Jeetje Dees, ik duim hoor! Wat een leuke Ali Chemicali heb je trouwens grinnik.

    Liefs
    Ellen

  5. Nou Dees…. dat maken ze lekker spannend allemaal zeg…. ik hoop dat je morgen goed bericht krijgt!

    Groetjes!!!

  6. Hoi Dees,

    Ik hoop dat je vandaag goede berichten krijgt over je mooie hart. Wel fijn dat ze het weer gecontroleerd hebben en tuurlijk ga je gewoon door met Herceptine…. dat moet gewoon.

    Sterkte,
    Eveline

  7. Cecile ik duim voor je hoop dat je vandaag een mooie uitslag mag krijgen,jouw hart zo vol van liefde voor alles en iedereen.

    liefs tam

Geef een reactie

