No-claimteruggave

Ik herkende de enveloppe van mijn vorige verzekeraar onmiddellijk en ik moest lachen toen ik hem openmaakte. Het was een bericht over de no-claimteruggave 2007. Het zal niemand verbazen dat ik niets terugkrijg. Nee, ik heb de maatschappij een enorme sloot geld gekost. De ‘boeking ten laste van het no-claimbedrag’ (zoals ze dat dan noemen) was 31.566,43 euro !!! Mozes kriebel, wat een geld…. En daarin zit niet eens mijn complete behandeling, want ik krijg dit jaar nog (dure) infusen, controles, onderzoeken en ik moet nog jaaaren pillen slikken.

Ben ik dat waard? “Ja”, zullen mijn naasten zeggen (althans, daar reken ik stiekem wel op natuurlijk). Maar de maatschappij? Welke kosten zijn toelaatbaar ? Inmiddels weet ik dat verzekeraars een maximumbedrag van 80.000 euro per gewonnen levensjaar hanteren en daar blijf ik dan wel weer keurig netjes onder, maar mijn hemel, wat een geld……

Hoe oud moet ik worden en hoelang moet ik werken om dat met premies een beetje te kunnen compenseren? Opnieuw ziekworden is financieel ontoelaatbaar en vroegtijdig doodgaan al helemaal.

Ik prijs me gelukkig dat ik in Nederland woon en niet in Amerika of Engeland. Ik realiseer me dat de verzorgingsstaat een groot goed is waar ik God op mijn blote knieën voor dank. Ik beloof dat ik me als een waardig burger zal gedragen, een heer (nouja dame) in het verkeer en ik overweeg ook rommel van de straat in de vuilnisbak te gooien….. Of sla ik nou een beetje door?

4 Reacties op “No-claimteruggave

  1. Oh, ik wil ook zo’n brief! Ben benieuwd wat mijn afgelopen jaar gekost heeft. Wat zou een inbouwtiet doen?!

  2. Lieve Desirée,
    Dat was een mooi stukje tekst, daar waar jij jouw in energie omgezette woede vergelijkt met de tekst van Gandhi.
    Dat het al weer een jaar geleden is, dat je leven een andere wending kreeg. Tijd vliegt!
    Ik hoop dat je het heel erg naar je zin hebt in je nieuwe baan. Veel succes bij de verbouwing.
    Liefs, Jeanne.

  3. Sla jij maar lekker door (ik ben nog bakken duurder en als die 80000 norm gaat gelden, dan word ik afgeschreven, denk ik 🙂 )

    Maar als ik dat kan voorkomen door wat extra vuil te rapen en een heer in het verkeer te zijn, dan teken ik daarvoor 😀

  4. Hermien en Inge (ouders Margreet)

    Lieve Dees,Wij laten je via deze side weten dat het goed gaat met ons. Voor zover je van goed gaan kunt spreken.de tijd gaat zo snel.Het afgelopen jaar was voor ons een k jaar,het fijne is dat wij steun vinden met en bij elkaar. Het is knap dat jij nog steeds je side bijhoudt, menigeen had allang afgehaakt.Er komen voor ons vervelende dagen aan, 28 nov.de trouwdatum, op 2 december zou Margreet jarig zijn geweest, dus best havy, maar wij moeten en willen er het beste van maken. Wij bedanken iedereen die via de Amazone’s heeft gereageerd naar Margreet, het heeft ons als ouders erg goed gedaan.Voor zover het mogelijk is, goede feestdagen toegewenst, als het moeilijk is of wordt, blijf in jezelf geloven. Groeten Inge en Hermien

Geef een reactie

