Gelukkig

Hoe is het mogelijk? Zo’n belabberd jaar gehad en ik voel me op en top gelukkig. Gewoon blij met wat ik heb, blij met wie ik ben, blij met Robert en Isis, mijn familie en vrienden. Kan het simpeler? Jammer dat ik ziek moest worden om de zaken zo op waarde in te kunnen schatten, om zo het onderscheid te kunnen maken tussen wat er toe doet en wat er totaal niet toe doet.

Mandy kon het nog veel mooier zeggen. Op haar weblog stond:

“De loutering die de kanker met zich meebrengt kun je eigenlijk zien als groot onderhoud van de geest. De olie is ververst, bouten en schroeven zijn aangedraaid, de computerchips zijn ge-reset en er worden zuivere filters in gebracht waardoor het leven zoveel waardevoller lijkt, zoveel meer inhoud heeft. Ik ben een gelukkig mens, ik ga er alles aan doen om deze fantastische neveneffecten nooit te laten slijten.”

Natuurlijk was het niet fijn, zou ik het niemand aanraden, maar ik heb het óók beleefd als een groot avontuur. Mijn nieuwsgierigheid was groter dan mijn angst en ondertussen ben ik een hoop wijzer geworden en een stuk relaxter. Ik had niet gedacht dat ik, als controlefreak, de toekomst zou kunnen laten voor wat het is, maar het lukt echt en ik hoef mezelf daar niet eens geweld voor aan te doen.

Afgelopen week vertelden verschillende personen mij dat ze bang zijn om kanker te krijgen. Met een zekere verbazing en nonchalance heb ik hiernaar geluisterd. Ik ben niet bang om kanker te krijgen. Ik had kanker (jaja, je leest het goed, ik schrijf dat in de verleden tijd). Het heeft geen zin om er bang voor te zijn. Als het op je pad komt, heb je nog tijd genoeg om erover na te denken.

Eckhart Tolle beschrijft zo mooi dat alleen het NU bestaat en dat de toekomst alleen maar bestaat tussen onze oren en dat alle zorgen en angsten voor de toekomst ook alleen maar in onze gedachten bestaan. Wat kun je een hoop last hebben van je eigen gedachten en wat is het een mooi streven om NU te leven, NU te genieten, NU te zijn… En net als Mandy hoop ik dat deze inzichten, deze bijwerkingen van de kanker, niet slijten…

8 Reacties op “Gelukkig

  1. Nou Dees, dat hoop ik dan met je mee, dat deze neveneffecten niet meer slijten. Zou voor iedereen beter zijn, om wat makkelijker in het leven te staan dan alleen maar beren op de weg te zien…..
    Ik wens jullie hele mooie feestdagen en een ontzettend gelukkig,liefdevol maar vooral gezond 2008!!!
    (en als je wilt mag je even op mijn weblog kijken, ik heb ook nieuws)

  2. Lieve desiree. Lees je verhaal, lees je lieve kerstkaart en Isis kijkt me aan op haar kaart. Ik heb bewondering voor jullie, heel veel.Een hele fijne verjaardag toegewenst, mijn aanbod om naar mijn huisje te gaan blijft staan voor komend jaar, jaren he!! Lieve groet. Tineke en Armelle

  3. Lieve Dees, Eckhart Tolle is ook voor mij een grote inspiratie, net als jij. Ik hoop dat ik ook (liefst zonder kanker) leer om de angst voor de toekomst los te laten. Lukt me vaak wel, maar lang niet altijd. Heerlijk te horen dat je geniet van de dingen die er toe doen. Heel veel geluk met je grote liefdes om je heen en een heel goed jaar! dikke kus, Fré

  4. Hee meissie, wil je alleen even heel veel plezier en een mooie verjaardag van Isis wensen!!!!
    Isis, meisje, van harte proficiat met je 3e verjaardag!!!

    Groetjes van Noëmi en een knuffel van Dion.

  5. Hé lieve Dees,

    Wat een mooi stukje heb je weer geschreven! Bedankt dat je mijn stukje hebt geciteerd. Het is wonderlijk hoe alles is gelopen. Ik ben erg blij dat ik je weer heb ontmoet, als was het onder negatieve omstandigheden. Gelukkig ben jij er ook heel positief mee omgegaan. We denken hetzelfde over ons ziekteproces. Dees, heel erg bedankt voor je vriendschap en wijze woorden. 2008 wordt een fijn jaar!!! Ook nog van harte gefeliciteerd met je mooie dochter! xxx

  6. lieve dees

    ten eerste gefeliciteerd met de verjaardag van isis en robert natuurlijk ook.

    en ik was gelopen maandag in het umcg moest voor controle voor mijn beademing en als ik moet wachten dan moet ik altijd wachten op een afdeling waar ze de chemoekuren krijgen deed me gelijk aan jullie denken en dan die angst van hoop dat ik het niet krijg de kl@te ziekte

    wens jullie fijne feestdagen en een gezond en gelukkig 2008

    xxxx annemarie

  7. Zonder zwart is er geen wit… wat omschrijft MANDY dat ontzettend mooi! Ik ben blij dat je je zo rijk voelt met wat je NU hebt, dat je zo geniet van je gezinnetje, vrienden en familie. Mooi ook om te lezen dat die rotziekte je niet alleen ellende, maar ook zoveel waardevolle inzichten heeft gegeven. Fijne feestdagen lieve Dees!
    Mar

  8. Ook mijnerzijds de wens dat het jou en je gezinnetje goed mag gaan in 2008 (en de jaren daarna)!
    Liefs, Mikki

Geef een reactie

