Aardperen en Zwitserland

Van mijn vader kregen we een zak vol aarde mee en hij zei veelbetekend: “Dit zijn aardperen, hartstikke lekker.” Onder de modder bleken inderdaad een soort knollen te zitten. We raakten niet meteen enthousiast, dus belandde de zak met aarde in de meterkast. Maar gisteren besloot ik de zak maar eens aan een nadere inspectie te onderwerpen. Aardperen… Tja… Na een kleine search via Google weet ik dat de aardpeer ookwel topinamboer of Jeruzalemse Artisjok wordt genoemd en dat ie een helende werking heeft (en dat schijnt ook nog eens wetenschappelijk bewezen te zijn).

Aardpeer2 De knollen bevatten inuline. Deze suiker is goed voor diabetici omdat bij de vertering van inuline geen – voor diabetici moeilijk afbreekbare – glucose vrijkomt. Inuline wordt zelfs helemaal niet verteerd als zetmeel maar eerder gefermenteerd tot voor de dikke darm nuttige zuren die ook de darmflora gunstig bexefnvloeden. Daar ligt dan vooral de gunstige werking zowel voor suiker- als niet suikerzieke personen. Daarnaast bevat aardpeer ook nog biotin (een vitamine), calcium, cilicium, ijzer en natrium (mineralen). Daarom heeft de groente ook een weldadig effect op reuma, jicht en verstopping.

Altijd meegenomen, toch? Dus besloot ik de aardperen van de modder te ontdoen en te schillen. Wat een verrassing, rauw smaken ze verrukkelijk, een beetje nootachtig. Ik heb ze uiteindelijk gekookt en er een ovenschotel van gemaakt met zuurkool en franse kaas. Dat was “Mwhoeha….” (oftewel, niet voor herhaling vatbaar) maar de aardpeer, dat is een blijvertje.

Er blijkt een Genootschap der Vergeten Groenten te zijn en daar blijkt ook nog eens een website met een webwinkel van te zijn. Aardperen, pastinaken, kardonzen, Victoriaanse kool, Italiaanse roodlof, winterpostelein….. Interessant hè? Mijn vader heeft beloofd zich toe te gaan leggen op het verbouwen van deze groenten. Grappig hè?

Van de aardpeer naar Zwitserland… Ik kreeg van de week een mailtje vanuit het Europese hoofdkantoor van Amgen in Zug met het verzoek om tijdens een algemene vergadering een praatje te komen houden over mijn ziektegeschiedenis en mijn ervaringen als patiënt. Ik heb er mee ingestemd en zodoende vertrekken Robert en ik aanstaande vrijdag naar Zwitserland. Hartstikke spannend natuurlijk, mijn hemel, er schijnen wel zo’n 100 à 150 mensen te komen en ik weet nog niet precies wat ik ga vertellen. En dan ook nog in het Engels. Oeps… Ik ben dan wel extrovert maar eigenlijk durf ik zoiets helemaal niet en precies dat triggert me dan om het juist wel te doen (snapt iemand het nog?). Anyway, ik ga het gewoon doen en ondertussen genieten van dit één dag durende mini-tripje met Robert… Life is what you make it….

12 Reacties op “Aardperen en Zwitserland

  1. Hai Lady Speaker!

    Ik vergeet de groenten even.. leuk verhaal maar wat je vrijdag gaat doen, oeps! Wat jammer dat jullie maar 1 dagje blijven, kan je niet een nachtje eraan plakken, minder vermoeiend voor je?

    Ik begrijp wat je bedoelt hoor, je weet vast nog wel dat ik (in een andere setting..) ook een zaal vol heb toegesproken, never nooit gedacht dat ik dat zou durven en kon, ben veel introverter. Het deed mij toen enorm goed om zo’n stap gedaan te hebben, en nog.
    Dus Dees, go for it, al is het extra lastig in het Engels, ook dit zal je ongetwijfeld terrific doen! Het feit dat je dit gevraagd is geeft een trigger, sure!

    Succes met je verhaal op papier zetten (tip, kijk niet teveel de zaal in, stick to your story).

    Liefs slapeloze Ellen (beetje ziekjes van het oedeempoot)

  2. Succes en heel veel plezier!
    Or should I say “Break a leg!”. You can do it!

    Big hug,
    Mariska

  3. Je gaat de uitdaging weer aan, heel veel succes in Zwitserland.

  4. Hoi Dees,
    Woh geweldig! Ik heb er alle vertrouwen in dat je dat goed af zal gaan. De spanning hoort er ook bij. Zoiets doe je ook voor het eerst in je leven! Alle aandacht voor jou en op jouw persoonlijke werkelijkheid gericht waar je nog midden in staat. Dat is niet niks! Maar ze weten aan wie ze het gevraagd hebben!! Ik wens je een prettige spanning toe en hoop dat het een dag met een gouden randje mag worden. Veel succes!!!
    liefs Annemieke
    ps. vandaag en vorige week bezig geweest met opzoeken en invullen van allerlei gegevens tbv een onderzoek van AMGEN over Neulasta. Wat een werk zeg mn het ontcijferen van de hyrogliefenhandschriften van artsen.

  5. Beste Dees,

    Leuk dat je naar Zwitserland gaat. Het lijkt mij ook erg spannend. Jammer dat jullie maar 1 dag kunnen blijven. Heel veel succes daar en je zult het vast erg goed doen.

    Groetjes Lisa

  6. Jeetje Dees, spannend zeg!!! Maar jou kennende (voor zover ik je ken natuurlijk) maak je er vast een indrukwekkend verhaal van!!! Leef er naartoe met gezonde spanning en maak er een mooie dag van, samen met Robert! Enne…..heel veel plezier morgen met pakjes avond!!! Ik neem tenminste wel aan dat de Sint iets komt brengen voor Isis!!!
    Oh…. en aardperen ik had er nog noooooit van gehoord. Als ze maar lekker zijn geweest dan!

    Groetjes Anja!

  7. Lieve Dees,

    Wat ben je toch een geweldig stoer wijf!!!
    Ik weet helemaal zeker dat je dat kunt, daar in Zwitserland!
    You go girl!

    X Esmée

  8. Henriette en Jan Jansen

    Hoi Desiree,
    Veel succes in Zwitserland.
    Natuurlijk gaat dat goed.
    Als ervaringsdeskundige weet je heel veel en voor anderen blijft het boeiend om dat verhaal juist te horen.
    Veel groetjes,Jet

  9. hoi dees

    veel succes in zwisterland vrijdag samen met robert denk aan jullie

    xx annemarie

  10. En toch… heel veel ellende maar jij bent dan toch weer de mens die er het beste uit weet te halen!
    Genieten daar met z’n tweeen.

    Ursula.

  11. Dag Dees,

    Lange tijd geleden dat ik op je site gereagdeerd heb. Ik heb wekelijks je ontwikkelingen en verhalen gevolgd en ben blij te zien dat er een nieuw jaar en nieuwe gelukzalige momenten in het verschiet liggen! Ik ga over 2 weken met verlof, wat gaat de tijd snel…….Heb er enorm veel zin in, maar het is ook wel spannend.
    Voor die tijd eerst nog naar de rechtbank in Arnhem, dag zeggen tegen het verleden (je kent het verhaal)!

    Groeten en veel succes Ellen

  12. Sint vind Dees een geweldige meid
    Haar empatie voor anderen is van hoog nivo
    Vrijdag wordt een bijzonder dagje, als ze met man naar Zwitserland rijdt.
    Dat je die uitnodiging aanneemt: Chapeau!

    Sint wenst je een leuke dag!
    Succes met je verhaal voor publiek.
    Tip van Sint (hij kan het weten): Glimlach
    Dat is de beste communicatie-techniek!

    Sint leest nog graag je verslag via internet,
    ik ben als je dit leest n.l. ook weer onderweg.
    maar hoofdpiet heeft een laptop, dus niets dat me belet,
    om jou verhalen te lezen . Veel plezier, zeg!

    De Sint

Geef een reactie

