Waar je ook gaat, daar ben je

Afgelopen donderdag en vrijdag waren mijn collega’s aanwezig bij het congres van de Nederlandse Vereniging van Medisch Oncologen in Papendal. Ik besloot ze na de bestraling om half 10 te gaan vergezellen. Ik had zin om te gaan. Desondanks voelde ik de spanning wel toen ik naar Papendal reed. De laatste keer dat ik daar was, kreeg ik telefonisch te horen dat mijn klieren positief waren. Hoewel ik de meeste collega’s daarna nog wel gesproken had, had ik ze niet meer gezien. Bovendien zou ik mensen van andere farmaceuten en de artsen uit mijn rayon tegen komen. Zouden ze me wel herkennen met mijn korte haartjes? Zouden ze nog weten wie ik ben?

De spanning viel meteen weg toen ik er eenmaal was. Het was ontzettend leuk. Leuk om mijn collega’s te zien en ook leuk om de artsen uit mijn rayon te zien. Ik heb in het begin van mijn ziekte eigenlijk iedereen zelf gebeld of gemaild, zodat ze het verhaal uit de eerste hand konden horen. Ik ging er vanuit dat het verhaal dat er anders over me de ronde zou doen alleen maar nog slechter kon zijn dan het werkelijke verhaal. Hier en daar bleven artsen daarna nog wel geinformeerd door mijn collega’s. Maarja,…. om er dan weer gewoon te zijn, dat is dan toch wel bijzonder. Poeh…. Voor mijn gevoel weer een stap gezet in de terugkeer naar mijn werk. Ik heb er zin in. Ik moest donderdag om half 3 weg omdat ik een afspraak had met de fysiotherapeute, maar ik was nog lang niet moe en ik had ook nog geen zin om te gaan.

Vrijdag ging ik na de bestraling weer. Ik had ’s middags eigenlijk met Loes en de kinderen afgesproken, maar het was me zo goed bevallen op Papendal dat ik eigenlijk de hele dag wilde gaan en daarom heb ik de afspraak toch maar gecanceld. Ook vrijdag was het weer superleuk. Weer veel mensen gezien, veel gekletst. Aan het einde van de middag heb ik de sessies gevolgd over borstkanker. Dat was wel erg confronterend. Daar waar ik vroeger met een half oor luisterde, zat ik nu op het puntje van mijn stoel en bij alle grafieken die voorbij kwamen, vroeg ik me af in welke categorie ik viel. Op een gegeven moment nam ik me voor dat ik weg zou gaan als ik zou zien dat ik in de slechtste categorie zat. Maar… dat bleek niet zo te zijn. Dat de tumor Her2Neu-positief is, is eigenlijk ongunstig maar dat wordt zodanig door Herceptin beinvloed dat het geen slecht kenmerk meer is en dat de Oestrogeen- en Progesteronreceptor positief zijn, is een gunstig teken, omdat ook dat te bexefnvloeden valt. Dat een grote tumor na neoadjuvante chemotherapie compleet verdwenen is, bleek in de categorie waarin ik zat, eigenlijk een zeldzaamheid maar was meteen wel weer een gunstig teken. Kijk, dat zijn de betere ‘take home’-messages, daar kan ik het weekend wel mee in. Ik ben vrijdag echt tot het einde gebleven en nog was ik niet heel moe. Ik vond het echt lekker om weer zoveel mensen te zien en ook inhoudelijk ben ik er wijzer van geworden. Helemaal goed, ik doe weer mee.

Het bestraalde gebied begint nu een beetje te jeuken, maar van vermoeidheid is dus nog niks te merken. Afgelopen maandag ook mijn tweede dosis Herceptin gehad. Die avond was ik wel gesloopt, rillerig en ontzettend moe, maar de volgende dag was dat voorbij. Van de overige bijwerkingen is eigenlijk de chronisch verstopte neus het vervelendst. Ik weet dat het voor mijn lotgenootjes raar en onwerkelijk mag klinken, maar ik mag me gelukkig prijzen want ik barst van de energie en voel me compleet opgeladen.

Dus….als het zo verder gaat, ga ik over een paar weekjes gewoon weer aan het werk. Ik ga natuurlijk langzaam opbouwen en stapjes terugdoen als het niet gaat, maar ik kan ook niet gaan zitten wachten op het zwarte gat, wat misschien wel nooit komt. Als het komt, komt het toch, en dan is het nog vroeg genoeg om me aan te passen. In lijn met het boek dat ik laatst van mijn vriendin Ankie kreeg: ‘Waar je ook gaat, daar ben je…’

6 Reacties op “Waar je ook gaat, daar ben je

  1. lieve Dees, wow, wat fijn om je zo bruisend te lezen, en wat fijn ook dat je een gunstige boodschap meekreeg over jouzelf. Laten we hopen dat dat zwarte gat meevalt en heel veel succes met het opnieuwe vinden van jouw weg in het ‘gewone’ leven… liefs van Fré

  2. o ja, heb het boek ook maar gelijk besteld want: “een levenskunst, een methode die het mogelijk maakt te genieten van en vredig aanwezig te zijn bij alles wat je doet, waar je het ook doet – iedere dag weer” … nou dat kan ik ook wel gebruiken 😉

  3. Ha Dees,

    Wat geweldig dat je zo goed door de bestralingen heenrolt en zoveel energie hebt, ongelooflijk!
    En om zo “inside” goed nieuws te krijgen, dat is een enorme opsteker. Al denken aan werken, ik duim dat je alleen maar een klein grijs gaatje tegen zult komen, je werk en fantastische collega’s geven je ook zeker energie.

    Word helemaal vrolijk van je berichtje!

    Liefs,
    Ellen

  4. Heerlijk om je zo vol energie te lezen!! Kan me voorstellen dat je na zo’n ‘werkdag’ helemaal stuitert, weer een beetje back in business!!!! En dan ook nog even goed nieuws meepikken….kan je weekend alvast niet meer stuk….
    Dus geniet maar lekker na!

  5. Henriette en Jan Jansen

    Hoi Desiree,
    Dat moet je een goed gevoel geven om zó door je collega’s ontvangen te worden. Het is ook fijn om te proeven wat weer werken is. Ook dát kan je energie geven!
    Het leek mij ook eng! alles wat je bij zo’n lezing te horen kunt krijgen…. Maar gelukkig heb je het als redelijk positief ervaren.
    met lieve groetjes,
    henriette

  6. Hallo Dees.
    nog even volhouden met de bestralingen,en dan gaan wij heerlijk uitwaaien op Texel.
    Netty en ik zijn de dagen al aan het aftellen.
    Ondanks mijn uitzaaiingen ,heb ik heel veel energie op dit moment.
    Wij gaan er zeker een paar fijne dagen van maken,lieve groeten Thea.

Geef een reactie

